Miklós
-7 °C
2 °C

Feltámad az online hirdetési piac

2001.08.17. 16:51
Az online hirdetési piac idei behalása után enyhe javulás várható az elemzők szerint. A Jupiter Media Metrix 5,6 százalékos, jövőre pedig 19,5 százalékos növekedést jósol az előző évihez képest. Az internetes buborék kipukkanása után a gazdaság gyengülésével súlyosbított helyzet az amerikai hirdetési tarifák 60 százalékos csökkenéséhez vezetett, az állapot azonban az elemzők szerint csak átmeneti. Az internetezők száma és az interneten eltöltött idő ugyanis stabilan emelkedik, a megfelelő célközönség jelenléte pedig hamarosan visszaédesgeti a hirdetőket.
Ügynökségeknek udvarol a Microsoft
A Microsoft múlt héten elindította százmillió dolláros MSN Advantage Marketing programját, mellyel megpróbálja meggyőzni a reklámcégeket az online hirdetések hatékonyságáról. A program keretében a cég a 25 vezető reklámügynökséget ellátja digitális marketingeszközeinek teljes választékával, hirdetésgyártó és nézettségmérő technológiával. A Microsoft a kampánytól hirdetési bevételeinek növekedését reméli.
Az elemző cégek drasztikusan megváltoztatták tavalyi becsléseiket: a Jupiter tavaly még 38 százalékos növekedést jósolt az online hirdetési piacra, idén már csak 5,6%-ot tart valószínűnek. A Veronis Suhler még ennél is pesszimistább: a cég szerint az online hirdetési piac forgalma idén 9 százalékot csökken a tavalyihoz képest. A dolgot bonyolítja a cégek eltérő kiindulási pontja: a Veronis Suhler a tavalyi amerikai reklámköltést 7,7 milliárd dollárra becsülte, ami 43 százalékkal több, mint a Jupiter 5,4 milliós becslése.

A PricewaterhouseCoopers átlagos éves növekedést számolt, amely a cég szerint a kérdéses piacon 2005-ig évi 14 százalék lesz. Az elemzőcég azonban nemcsak az online hirdetési piacot, de az internet-hozzáférési piacot is ide veszi, becslésük szerint 2005-re ennek a piacnak az értéke 38 milliárd dollár lesz.

Zuhanó tarifák, bevételek

Az év elején ugyancsak erős visszaesés jellemezte az online hirdetési piacot. Az internetes hype megszűnése egybeesett az amerikai gazdaság lassulásával, amely együttesen a költségek visszafogására ösztönözte az IT-vállalatokat (már azokat, amelyek nem mentek csődbe). Ennek következtében a főleg hirdetésekből élő weboldalak korábbi aranykora végetért, ahogy a megjelenések ára zuhanni kezdett. A hirdetési tarifák 60 százalékkal zuhantak, a korábban presztízsfelületnek számító bannerek ára az országúti hirdetőtáblák szintjére esett az ezer megjelenésért felszámolt 3 dollárral - írja a Forbes magazin. Ezzel szemben a tévé főműsoridőben 16, az újságok 19, a rádiók és magazinok 6-9 dollárt számolnak hasonló mennyiségű hirdetésért.

A közönség vonzza a hirdetőket

A Jupiter szerint a hirdetési tarifák hamarosan ismét emelkedni fognak, ahogy az internet egyre növekvő közönsége automatikusan vonzani kezdi a hirdetőket. Az Egyesült Államokban szinte teljesen telített az online piac, a népesség 58 százaléka rendelkezik internet-hozzáféréssel. A tavalyi 41 százalékos növekedéshez képest idén csak 16 százalékkal nőtt az internetezők tábora, amely szintén a piac telítettségét jelzi. A felhasználók havi 9-10 órát töltenek internetezéssel.

Százalékos növekedés évről évre

A háló elvonja az újságolvasókat

Az internet ráadásul elrabolja a hagyományos hirdetési felületek elől a közönséget. A Jupiter kérdéseire válaszoló internetezők 25 százaléka kevesebb időt tölt újságokkal és magazinokkal, és inkább internetezik. A Veronis Suhler szerint tavaly a vásárlók 25 százalékkal több időt töltöttek a hálón, és 2 százalékkal kevesebb újságot olvasnak. A hirdetők tehát jól teszik, ha a hagyományos felületek mellett a neten is jelen vannak: ekkora tömegnek már érdemes hirdetni, csak meg kell találni a hatékony módszereket.

Kreuzenstein mesevára

Nézd meg Te is Laczko legújabb fotóit!

Varázslatos Szicília

Baboci2006 felhasználónk jóvoltából vadonatúj fotók segítségével visszatérhetsz a nyárba!