Barbara, Borbála
-5 °C
3 °C

Márkanevek: előretört a Microsoft

2000.07.18. 12:24
A világ legértékesebb márkaneve még mindig a Coca-Coláé, de a cég jó úton halad ahhoz, hogy elveszítse ezt a megtisztelő címet, és átadja azt a Microsoftnak - állapítja meg az a friss tanulmány, amelyet a brit Financial Times közölt. A felmérés - úgy tűnik - vízválasztó lehet a gazdaságtörténetben: az új iparágak reprezentánsai ugyanis kiszorítják a régi gazdaság legismertebb márkaneveit.

Az elmúlt évben a Coca-Cola neve a szakértők becslése szerint 13 százalékot veszített értékéből, és 72,5 milliárd dollárra esett vissza. A hagyományos iparágak reprezentánsainak többsége hasonló gondokkal küzd: a borús növekedési előrejelzések miatt egyre csökken márkanevük értéke.

Ugyanakkor a New Economy, az Új Gazdaság márkanevei szárnyalnak: a Microsoft értéke 24 százalékkal növekedve túllépte a hetvenmilliárd dollárt, és már csak alig kétmilliárd választja el a listavezetőtől - összességében 25 milliárd dollárral csökkent a két ,,brand" közötti különbség 12 hónap alatt.

A Financial Times arra is kitér, hogy minden bizonnyal még a szoftvergyártó elleni antitröszt-per sem ingathatja meg a Microsoft brandjének értékét, így valóban jó esély van arra, hogy a presztízscsatában a redmondi óriáscég megelőzze az atlantai üdítőitalgyártót.

A márkaértékbecslés szabályai

A márka értékét olyan becslésekre alapozva állapítják meg, amelyek a jövőbeni várható bevételeket veszik figyelembe - a cég saját közleményeire és az elemzők véleményére támaszkodva. Az éves ,,márkaértékbecslést" az Interbrand nevű szakcég végzi, a Citibankkal együttműködve.

A felmérést másodszor végezték el idén, s ez azt mutatja, hogy - a Coca-Colát leszámítva - a technológiai cégek vették át az uralmat: a másodiktól az ötödik helyig ugyanis olyan vállalatok találhatók a listán, mint a Microsoft, az IBM, az Intel és a Nokia.

Visszaesnek a hagyományos iparágak

Tavaly még az első ötbe bekerült a General Electric (4. helyen), amely mára azonban csak a hatodik helyet szerezte meg, míg a Ford autógyár is két hellyel esett vissza, az ötödikről a hetedik pozícióba.

Ami a lista egészét illeti, ott is szembetűnő az informatikai cégek előretörése (azon kívül, hogy az összeállításban közreműködő Citibank kilenc helyet ugrott előre, a felmérést közlő Financial Times pedig bekerült a listára...). A Yahoo! például az 53-ról a 38. helyre jött fel, a tavaly nem is jegyzett SAP (vállalatirányítási szoftvercég, az ágazat negyedik legnagyobbja) idén már a 39. pozíciót foglalja el, az Amazon.com az 57.-ről a 48.-ra ugrott.

A lista két legfigyelemreméltóbb újdonsága azonban, hogy felkerült a brandek közé a Cisco Systems (14. helyen) és a Compaq (21. pozíció).

Persze nem minden számítástechnikai cégre igaz, hogy sikerült javítania helyzetén: a PC-gyártók közül a Dell két helyet visszaesett (a huszonnyolcadikra), az Apple változatlanul harminchatodik, a Hewlett-Packard pedig csak egyet lépett előre (most a tizenharmadik). Ugyancsak visszaesett a mobiltelefonjairól ismert Motorola (a 39.-ről a 49. helyre) és az AOL (a 35.-ről a 47.-re).

A világ legértékesebb márkanevei

1. Coca-Cola (üdítőital-gyártás) - 72,5 milliárd dollár
2. Microsoft (szoftvercég) - 70,2 milliárd dollár
3. IBM (számítástechnika) - 53,2 milliárd dollár
4. Intel (processzor-gyártó) - 39 milliárd dollár
5. Nokia (mobiltelefon-gyártás) - 38,5 milliárd dollár
6. General Electric (elektronika) - 38,1 milliárd dollár
7. Ford (autóipar) - 36,4 milliárd dollár
8. Disney (szórakoztatóipar) - 33,6 milliárd dollár
9. McDonald's (gyorsétkeztetés) - 27,9 milliárd dollár
10. AT&T (távközlés) - 25,5 milliárd dollár