Natália
-3 °C
7 °C

Harci pocok, gigamellek és Scooter

2004.04.16. 23:00
Magyarországon a legtöbb ember továbbra is csengőhanggal teszi személyessé mobiltelefonját, ráadásul valamilyen érthetetlen okból a Scooter együttes dallamjait választják legtöbben. Az újabb szolgáltatások, mint a színes háttérkép vagy a Java-játék egyelőre a letöltések tíz-tíz százalékát teszi ki azon a piacon, amelynek bevétele a vállalatok becslése szerint hazánkban éves szinten négy és hatszázmillió forint közé esik. A csengőhangok, logók és képüzenetek többségét 380 forint+áfa, a Java-játékokat és színes háttérképeket 800 forint+áfa árért töltheti le a vásárló.
Tavaly negyven százalékkal emelkedve, több mint 3,5 milliárd dollárra nőtt a mobilos csengőhangok piaca. A kilencvenes évek végétől világszerte töretlen népszerűségnek örvendő szolgáltatásból származó bevétel nagyjából a teljes globális zenepiac tíz százalékával egyenértékű. Az iparági szakértők előrejelzései szerint további bővülés várható, ám a nagyobb teljesítményű mobilok megjelenésekor a letölthető játékok, sportközvetítések és videoklipek csökkenthetik a digitális dallamok népszerűségét.

Évi ötszázmillió forintos bevétel

www.textboy.hu
Egyelőre a magyar piacon még nem történt meg a trónfosztás, a javás játékok és a videoklipek egyre népszerűbbek, de az összes letöltés fele még mindig a csengőhangoké. Az iparág jelentős szereplői nem szívesen beszélnek az emelt díjas smsekből származó bevételükről, néhányan azonban hajlandóak a teljes piac forgalmára becsülni. A Telemédia Kft. marketingigazgatója, Simon Anna az Index kérdésére négy-ötmilliárd forintra becsülte az általa szórakoztató mobil szolgáltatások piacnak nevezett iparág forgalmát, s Hegyi Attila, a Westelnél működő TeleWestel vezetője is - egy februári, a Népszabadságban megjelent cikkben - az emelt díjas sms piac bevételét illetően évi ötmilliárd forintot becsült.

Arra vonatkozólag, hogy az évi többmilliárdos forgalomból mekkora arányú a csengőhang, logó, kép és játék-letöltésekből származó bevétel, szintén nem szívesen beszélnek. Amely cég vállalja, hogy becslésekbe bocsátkozik, évi négy és hatszázmillió forint között állapítja meg az emelt díjas sms piac ezen szegmensének bevételét. Ennek az összegnek körülbelül egyharmada marad a mobilszolgáltatóknál. A Telemédia marketingigazgatója szerint a népszerűség azért változatlan, mert a csengőhangok installálhatók a legtöbb különböző telefontípusra. "Ezen belül természetesen egyre népszerűbbek a többszólamú csengések, amelyek gazdagabb hangzásvilágot kínálnak, s amelyek a legtöbb modernebb mobiltelefon-típussal kompatibilisek" - fogalmazott Simon Anna. Azonban az igazgató szerint a játékok nem jelentenek konkurenciát: "Más élményt nyújtanak, mint a grafikák és a csengőhangok. A játékok a szórakozást szolgálják, míg a csengőhangok, logók, képek a mobiltelefon személyesebbé tételét, a tulajdonos egyéniségének kifejezését szolgálják. Nincs tehát szó kiszorításról." Náluk a letöltések 45 százaléka a normál, további kilenc százaléka a polifonikus dallamoké, 27 százalékban képeket és 6 százalékában játékokat töltenek le a mobiltelefon-tulajdonosok.

Jogdíjas zeneművek
Az Artisjus Magyar Szerzői Jogvédő Iroda szabályzata szerint minden letöltött csengőhangért a szolgáltató tíz forint jogdíjat köteles fizetni. Emeltdíjas SMS vagy emeltdíjas vezetékes távközlési szolgáltatás keretében nyújtott csengőhang szolgáltatás esetén a szolgáltató által fizetendő jogdíj az emeltdíjas szolgáltatással elért, teljes nettó árbevétel 12%-a, vagy csengőhangonként legalább tizenhat forint.

Szinger András, az Artisjus jogásza az Indexnek elmondta, a velük szerződésben álló szolgáltatók betartják a szabályzatot, kevés visszásságot tapasztalnak, azonban azt nem tudja megítélni az iparág átláthatatlansága miatt, hogy a piaci szereplők hány százaléka áll velük szerződésben, és mennyien bújnak ki a jogdíj-fizetés felelőssége alól. A színes háttérképek forgalmazása is engedélyhez kötött, amelyet a szolgáltató köteles beszerezni, mielőtt a képet elérhetővé teszi a nagy közönség számára.

Scooter, Mekk mester, Dj Bobo és Megasztár

Korda Sándor, a Telefor Kft. ügyvezetője szerint a csengőhangok népszerűségének töretlenségéhez egy egyszerű hirdetési tényező is hozzájárul, mégpedig az, hogy az egymondatos dalcímek leírása sokkal kisebb részt foglal a költséges hirdetési felületetekből, mint egy háttérkép ábrázolása. Könnyebben hirdethető, ezáltal több emberhez jut el.

A csengőhang-, logo-, kép- és játékpiac célcsoportja a 18-29 év közötti fiatalság, ugyanis a felmérések szerint ők törődnek legtöbbet azzal, hogy mobiltelefonjuk személyes legyen. A csengőhang-vásárlók az aktuális zenei trendeket követik, a nagy slágerek, illetve az örökzöldek dominálják a napi letöltéseket. A Telefornál jelenleg a Megasztár zenei vetélkedő dalai a legnépszerűbbek, illetve a Big Brother-dalt továbbra is nagy érdeklődés övezi. Ezeken kívül a Keresztapa és a Mekk mester zenéje, valamint Dj Bobotól a Chihuahua és a Scootertől a Ramp voltak az utóbbi időben legtöbbet letöltött csengőhangok. A Scooter a konkurens Telemédiánál is nyerő, első helyezett a polifonikus dallamok között. A normál csengések közül pedig a The Corrs: Breathless című számát töltötték le legtöbben.

A színes háttérképek és játékok népszerűségét Korda szerint a WAP nehézkes bevezetése is befolyásolja, ugyanis ezeket a szolgáltatásokat kizárólag WAP-on keresztül lehet letölteni, azonban a felhasználók többsége számára nem egyértelmű a mobilos internetfelület használata, illetve maga a rendszer működése sem. Emiatt a Telefor előtesztet biztosít a felhasználóknak, hogy kipróbálhassák a WAP kezelését a letöltés előtt. A nehézségek ellenére az újabb szolgáltatásnak számító Java-játékok letöltése is már tíz-tizenöt százalékot tesz ki az összesből.

Harci pocok, gigamellek és maszturbálás színesben

A leggyakrabban letöltött logók és képek ismeretében egyértelműen megállapítható, hogy a népszerűséggel egyenesen arányos a határtalan giccsesség. A színes képek közül a top három a delfin, a rakétakilövővel álldogáló, úgynevezett harci pocok és a kalapban és tornacipőben szundító kutya. A javás játékok közül az autóversenyesért adják meg legtöbben a nyolcszáz forintos árat.

Aki megtekinti a bulvárlapok, illetve egyes magazinok hirdetési oldalait, láthatja, hogy a reklámozott képüzenetek és háttérképek felét úgynevezett erotikus háttérképeknek szentelik a szolgáltatók, amelyeken a 'Cenzúrázva' felirat fedésében nyelvöltögető, nagy mellű, egyes esetekben maszturbáló lányok fotóit ábrázolják. Az egyes szolgáltatóktól nyolcszáz forintos áron letölthető erotikus videoklipekben a mell és vaginamasszírozás teljes folyamatát nyomon követhetik a kíváncsi vásárlók.

A Telemédia és a Telefor képviselője a láthatóan nagy számú hirdetési megjelenés ellenére az Indexnek úgy nyilatkozott, hogy bevételük töredékrészét teszi ki az erotikus tartalmak forgalmazása. Korda Sándor a Telefor forgalmának 4-5 százalékára becsülte az ilyen jellegű bevételt, s arra hivatkozott, hogy a konkurens cégekkel lépést kell tartani a bulvárlapokban megjelenő kínálat tekintetében.

Amerikában még csak most indul be

Bár egyes piaci szereplők szerint a hazai csengőhang-piac csillaga leáldozóban van, vagy legalábbis stagnál, addig az Egyesült Államokban csak most indul be a dallamok népszerűsége.

"Amerikában, mivel ott a vezetékes telefonellátottság hosszú évtizedek óta száz százalékos, a mobil piac lassabban indult be. Az sms, ami Európában néhány év alatt hatalmas népszerűségre tett szert, igazából csak az utóbbi egy-két éven kezd erőre kapni az USA-ban. Ennek több oka van: az amerikaiakat, mivel megszokták, hogy telefonálni rendkívül olcsó, kevésbé izgatta fel a szöveges üzenetküldés, mint a hangalapú kapcsolatnál olcsóbb telekommunikációs lehetőség. Ez volt Európában ez döntő tényező a kezdetekkor. Másrészt máig sem teljesen megoldott a különböző USA mobilhálózatok közötti sms-küldés" - magyarázta Simon Anna a kontinensek piaca közötti különbséget.