Ferenc, Olívia
-2 °C
4 °C

Amikor a tévénéző szabadon szörfölhet

2000.08.02. 15:30
Egy felmérés szerint jövőjük utolsó napjait morzsolják a televíziós műsorújságok és a nem digitális televíziók. Az interaktív televíziózás korában, amikor a néző-felhasználó számos szolgáltatás között válogathat, a hagyományos műsorszórás és háttérintézményei feleslegessé válnak. Az előrejelzések szerint 2005-től tényleg komolyra fordulhat majd a helyzet.
A televízió és az internet összekapcsolása az amerikai Mercer Management Consulting Németországban elvégzett felmérése szerint alapjaiban fogja felforgatni a most ismert médiavilágot. A "virtuális videotékák" révén a hagyományos készülékek és kölcsönzők hasznavehetetlenek lesznek. A programújságok ugyanígy elveszíthetik olvasóik nagy részét, hiszen a részletes információkat az internetről könnyedén meg lehet majd szerezni.

A boldog család

A felmérés szerint a nézők több mint 80 százaléka használná az interaktív televíziózást arra, hogy automatikusan rögzítsék, és tetszőleges időpontban játsszák le a műsorokat. 71 százalékuk elektronikus műsorújságot használna, 70 százalék pedig szívesen venné, ha a tévékészülékbe e-mail funkciót integrálnának.

Ilyen fejlemények mellett nem meglepő, hogy a klasszikus televíziókat a digitális változat levetheti a megdönthetetlennek hitt pozíciójukból. "Mivel az új technika használatával a felhasználók maguk dönthetik el, mikor melyik adást szeretnék nézni, az eddigi, kötött futású programok hamarosan elvesztik attraktivitásukat" - fogalmaznak a Mercer szakértői.

Előnyt élvezhetnek a digitális televíziózás első változatai kipróbáló társaságok, mint például a német Kirch-csoport, amely kifejlesztette a saját hardverét és alkalmazásait, és sikeresen megvetette lábát a pay-tv piacon. Az internet és a televízió összekapcsolása csakis digitális platformon képzelhető el.

Az interaktív televíziózás hasonló kihívások elé állítja egyébként a reklámipart is. A felmérésben megkérdezettek 80 százaléka azt nyilatkozta: ha lehetősége nyílik rá, az interaktív televíziózás közben szándékosan kerülné a reklámblokkokat. "Az időben eltolt televíziózás technológiája arra kényszeríti a reklámozókat, hogy olyan reklámokat készítsenek, amely valóban érdekli az embereket" - véli a tanulmány. Esetleg az is megoldható, hogy a "támogató" reklámját a műsor levetítésekor mindenképpen meg kelljen nézni.

A Mercer becslései szerint 2005-ig a német háztartások 30 százaléka használhatja majd az interaktív televíziózást. Információik szerint több nagy cég foglalkozik a kérdéssel, és hónapokon belül több változatban kínálják majd a digitális televíziózás lehetőségét.