Mária
-6 °C
-2 °C

Digitális verseny alakult ki a régióban

2006.04.30. 16:01
Gyorsan fejlődnek az Európai Unió új tagjai a digitális technikák használatában, a Független Államok Közösségének országai azonban igencsak lemaradtak.

Éles kontrasztok jellemzik Kelet-Európát a digitális technológia elterjedtsége területén, a régióban Magyarország, Csehországgal együtt a harmadik helyet foglalja el Észtország és Szlovénia után (amelyek összesítettben a 27. illetve 28. helyet szerezték meg), míg a kelet-európai listán tizedik helyet megszerző Oroszországot sorrendben Ukrajna, Kazahsztán és Azerbajdzsán követi. Az Economist Intelligence Unit és az IBM közös, a világ 68 országát jegyző rangsorát Dánia vezeti, második az USA, majd Svájc, Svédország, az Egyesült Királyság és Hollandia következik. A kelet-európai listán Bulgária a 8., Románia pedig a 9., teljes listán Bulgária a 44., Románia a 47., míg Oroszország az 52.

A tanulmány szerint az egyik oldalon az új EU-tagok által vezetett gyorsan fejlődők, a másik oldalon pedig a komoly lemaradással küszködők tagjai, főként a Független Államok Közösségének (FÁK) országai találhatók. A digitális technológia használatán alapuló megosztottság így egyre nagyobb a két csoport között: 41 helyezés választja el egymástól a legjobban álló Észtországot, illetve a regionális és globális rangsorban leggyengébben teljesítő Azerbajdzsánt, ráadásul a különbség tovább nő.

Jön Bulgária és Románia

Az elemzés szerint egyfajta régión belüli digitális verseny kezd kibontakozni, hiszen Csehország és Magyarország a szoftverfejlesztés kiszervezése és a telefonos vevőszolgálati központok, illetve a technológia átadásán alapuló szerződéses termeltetés célterületeiként vesztettek valamit előnyükből a tőlük keletebbre fekvő szomszédaik, Bulgária és Románia javára. A két utóbbi országban ugyanis a fejlesztést végző és a többi kvalifikált munkaerő még mindig könnyen elérhető, jóval az EU átlag alatti bérekkel. Szakértők szerint az outsourcing piac résztvevői, különösen a szoftverfejlesztés és a telefonos ügyfélszolgálatok esetében Közép-Európa helyett egyre inkább Kelet-Európában terjeszkednek, és ezen belül Bulgária az elsőszámú célpont. A Cseh Köztársaság, Magyarország, vagy Lengyelország ma már viszonylag kisebb vonzerővel rendelkezik, mert emelkedtek a bérek, és a délkelet-ázsiai piacokon javult a szolgáltatások minősége.

A tanulmány szerint mindaz kifizetődött, amit Bulgária az elektronikába, a műszaki képzésbe és a számítógép-tudományokba invesztált: az ország a Világbank értékelése szerint ötödik a világon a tudományfejlesztés és tizenegyedik a matematika oktatása területén. Mindennek eredménye a jól képzett informatikusok nagy száma, akik ráadásul nyelveket is beszélnek. Ezeknek az eszközöknek a birtokában Bulgária, akárcsak Románia, úgynevezett partközeli központtá kezd válni az olyan amerikai és európai cégek számára, amelyek az informatikai fejlesztést hozzájuk közelebb eső, de alacsony költségű területekre akarják áthelyezni. Egy sor nagyvállalat, köztük az SAP, a BMW és a Siemens, továbbá a Boeing és a General Motors is pontosan így jár el a tanulmány szerint.

Hasznos az EU

Az elemzés rámutat arra is, hogy az EU-tagság egyértelműen jót tett a régió legtöbb országának, mint ahogy "mézesmadzag" azok számára is, akik befelé vágynak az unióba. Ráadásul minél stabilabb és átláthatóbb az üzleti, jogi és politikai környezet, annál nagyobb ösztönzést jelent az új technológia használata szempontjából.