Barbara, Borbála
-6 °C
3 °C

Háziasított e-beszerzés

2002.02.01. 09:35
Nemrég még mesés megtakarításokról szóltak a beszámolók, mostanában inkább a horribilis fenntartási költségeket szokás emlegetni. Közben számos cég sikerrel építette be az elektronikus beszerzést a vállalati folyamatokba.
A csodavárás korszaka mára már az elektronikus beszerzés területén is lezárult. 2001-ben végképp szertefoszlott az illúzió, hogy egyetlen szoftvercsomag segítségével megoldható minden beszerzési feladat. Az elmúlt évben az e-beszerzési piacot már nem annyira az általános lelkesedés, mint inkább a megoldásszállítóknak a pénzügy befektetők megszerzéséért és megtartásáért vívott harca, illetve az árbevételek és a licencdíjak alakulásának nyomon követése határozta meg. Bár a lassuló gazdaságban, mikor a befektetések megtérülése (ROI) egyre nagyobb jelentőséggel bír, az óvatosabbak a kockázatosnak tűnő e-beszerzési befektetésektől ismét a jól bevált, hagyományos módszerek felé fordultak, változatlanul érdeklődés kíséri azokat az e-beszerzési megoldásokat, amelyek közvetlen megtakarításokat tesznek lehetővé.

Magas fenntartási költségek

Az elektronikus beszerzésbe még a dot-com láz idején (1999) belevágó vállalatok nagyjából mostanra értek el az első nagyobb mérföldkőhöz. Többségük a jelentős erőfeszítések ellenére sem volt képes az elvárt óriási megtakarítások elérésére. A beszerzési rendszerek működtetésének, karbantartásának magas költségei, illetve a szoftverszállító cégek egy részének gyengélkedése több vállalatot is a megoldásszállítók lecserélésére késztetett. Miközben a legtöbb vállalatnál nehéz pénzt keríteni új e-beszerzési szoftver beszerzésére, a Gartner Group (www.gartner.com) szakértői úgy vélik, hogy a következő két évben nem várható az e-beszerzési rendszerek tömeges leváltása, a vállalatok többsége a használat során jelentkező problémák és a magas fenntartási költségek ellenére is továbbra a is kitart a meglévő szoftverek és megoldásszállítók mellett.

Mivel az e-beszerzési szoftverek piacán jelentős bővülés nem várható, a szoftverkészítő cégek két stratégiát választhatnak: Vagy megpróbálnak a "nagy halak" (ERP és SCM rendszerek) piacára betörni, vagy pedig személyre szabott megoldásokkal egészítik ki korábban eladott alaprendszereiket. Ez utóbbira megfelelő fogadókészség látszik az e-beszerzésben már tapasztalatot szerzett vállalatok részéről, hiszen megpróbálják a lehető legjobban kiaknázni a már üzemelő rendszereiket.

Óvatos hazai piac
Ahogy Magyarországon a dot-com lázat is csak hírből ismertük, úgy itt az e-beszerzés is jórészt elméleti kérdés maradt. A legismertebb e-beszerzési szoftverek ára erősen behatárolta a vállalatoknak azt a körét, amelyek egyáltalán fontolóra vehették valamelyik rendszer bevezetését. A dot-com boom-tól kissé lemaradva, 2000. második felétől több internetes piactér kezdte meg (jelentette be) működését. Ezek közül hosszú előkészületek után csak az Axelero, az Accenture, a Compaq, az OTP és az SAP által működtetett Marketline www.marketline.hu jelent meg a piacon 2001. második felében. A hazai e-kereskedelmi állapotokat jól jelzi, hogy bár a Marketline számos szolgáltatást kínál, a megrendelők túlnyomó többsége eddig éppen a legkisebb elkötelezettséget jelentő tevékenységre, on-line aukciók lebonyolítására kérte fel őket.
A Gartner szakértői szerint a vállalati "tűzfal" mögül végzett beszerzést egyre inkább a kollaboratív folyamatok váltják fel. Ennek során a vállalatok élhetnek az eladói közösségek, a "sell side" technológiák nyújtotta előnyökkel. A meglévő e-beszerzési rendszerek hatékonyabb alkalmazását teszi lehetővé a vállalati beszerzési folyamat kisebb részfolyamatokra való bontása is. Az így újra definiált célok segítenek abban, hogy az internetes e-beszerzési alkalmazásokat a nagy mennyiségű beszerzéseknél, illetve a nagy költéseknél vessék be. Az "új", folyamatközpontú gondolkodás természetesen egyáltalán nem új. Az e-beszerzés bevezetését ma már senki sem próbálja az Új Gazdasághoz való csatlakozás eszközeként indokolni. Ehelyett a vállalat valós, létező beszerzési problémáira kell megoldást kínálnia. Ma már önmagában senkit sem lehet elkápráztatni egy internetes megrendelőket, vagy árajánlatokat kezelő programmal. Mindennek csak akkor van létjogosultsága, ha illeszkedik a vállalat egyéb erőforrás kezelő, adminisztrációs, és beszerzési ciklusaihoz. Mindezeket figyelembe véve szinte valamennyi szakértő melegen ajánlja, hogy a nagy elkötelezettséggel járó e-beszerzési projektek megkezdése előtt végezzenek el egy kisebb "pilot" projektet.

A gazdaság jelenlegi alakulása, a vállalatok "zsugorodása" kevéssé kedvez a nagy IT beruházásokon és hosszú távú licenc szerződésen alapuló e-beszerzési megoldásoknak.

Olcsóbb megoldásokat keresnek

A vállalatvezetőkre nehezedő "ROI nyomás" miatt egyre nagyobb szerephez jutnak az olcsóbb megoldások. Ennek szellemében még a legnagyobb vállalatok is komolyan megvizsgálják, hogyan tudnák alkalmazni a közepes- és kisvállalatok számára kifejlesztett, a csúcsmegoldásoknál lényegesen olcsóbb szoftvereket. (Egyes cégek a magánfelhasználók számára üzemeltett aukciós webhelyeket - például az eBay.com-ot www.ebay.com is elkezdték használni felesleges raktárkészleteik áruba bocsátására.) A szoftverhasználatért fizetendő licencdíjak egy bizonyos határnál nem nyomhatók lejjebb. Ez az a terület, ahol az alkalmazásszolgáltatók komoly területet hasíthatnak ki a piacból. A Gartner előrejelzése szerint 2006-ra a vállalatok 80 százaléka felhagy a saját tulajdonú szoftverekkel folytatatott e-beszerzési gyakorlattal és inkább valamelyik szolgáltatót veszi igénybe.

Forrás: Dotkom Internet Consulting