Piroska
-10 °C
1 °C

A postásnak a legnagyobb a sávszélessége

2002.09.25. 11:50
A digitális korszak régóta dédelgetett álma a video-on-demand, avagy az otthon tetszés szerinti időpontban lehívható filmek. Ideális esetben ilyenkor minden fogyasztó akkor és azt néz, amit csak akar. Az USA-ban ehhez képest kőkorszaki módszerekkel, postai úton kölcsönözhető és vásárolható DVD lemezekkel keresi magát degeszre néhány cég.
A műszaki kihívások miatt a letölthető filmek története más irányba fordult. A kábeltévés rendszerek esetében a legfőbb akadály a megfelelő méretű filmadatbázis létrehozása és kezelése. Az internet alapú rendszereknél pedig a hálózat bizonyul szűknek a filmeket rejtő 4-9 gigabájt mozgatására.

Postán rendelnek

Tavaly azonban az USA-ban különös formában éledt fel a digitális video-on-demand piac. A filmek terjesztésében az amerikai posta (United States Postal Service) és más csomagküldők vállalnak oszlopos szerepet.

A posta digitális sikerének titka a DVD lemez, amelynek előállítási ára ezres darabszám felett egy dollár, levélben elküldése pedig 37 cent. A DVD formátum iránti igény az öt évvel ezelőtti bemutatása óta gyorsan növekedett. Ez jól dokumentálható a DVD lejátszók és a lemezek növekvő forgalmán.

Két hét letöltés

Egy átlagos DVD alapú film internetes továbbításának költsége a fájl mérete miatt elérheti a 20 dollárt is, mondta a New York Timesnak Andrew Odlyzko, a Minnesota egyetem digitális technológiai központjának igazgatója. Sőt ha valaki ugyanezt 56 kbps modemmel kísérelné meg letölteni, két hetet is várhatna a filmjére. Ezzel szemben semmiség az a három nap, amíg a posta a keleti partról átviszi a DVD-t a nyugati partra.

Míg a hollywoodi szerzői jogi ügyvédek a filmek online forgalmazásának említésére is dühbe gurulnak, a DVD egy elfogadott és megbízható formátumnak számít, legalább is amíg a másolása az átlag felhasználó számára a maihoz hasonló bonyolultságú marad.

Befutott a kölcsönző

Ezek a tényezők sorakoznak a Netflix sikere mögött. Ez a cég volt az első, ahol felismerték az ezüstlemez alapú hálózat iránti igényt. Jelenleg innen naponta 190 ezer DVD lemezt postáznak a havi 670 ezres megrendelői körnek. A DVD-ket kölcsönzőként adják ki, és postán kapják vissza.

Ha a Netflix által továbbított lemezek átlagosan 8 gigabájtnyi adatot tartalmaznak, az annyit tesz, hogy csak ez az egy cég naponta 1500 terabájtot küld szét a felhasználóinak.

Változóak a becslések arra nézve, hogy az USA-ban az internet naponta mekkora adatmennyiséget továbbít. A San Francisco-i RHK piackutató cég szerint ez a szám meghaladhatja a 4000 terabájtot, miközben Odlyzko professzor szerint csak 2 ezer terabájtról lehet szó.

Napi 1,5 millió eladott lemez

Természetesen nem csak a Netflix foglalkozik a DVD kölcsönzéssel, ilyen még a CafeDVD, a QwikFlicks és a DVD Avenue. A Video Store szakmai folyóirat úgy becsüli, hogy az egész országban a kölcsönzéseken túl 1,5 millió DVD-t adnak el az interneten érkező, illetve telefonos megrendelés alapján. Ezeket szintén a FedEx vagy más csomagküldő szolgáltatás segítségével juttatják célba.

David Farber, a Pennsylvania egyetem számítástechnikai kutatója, aki ott állt a korai internet bölcsőjénél, és maga is Netflix vásárló, annak a véleményének adott hangot, hogy az internet rövid távon képtelen lesz beérni a DVD okozta adatrobbanást.

"Évekbe is beletelhet, míg meglesz a megfelelő sávszélesség" - jelentette ki Farber. Szerinte a számítógépén videózó felhasználó a DVD minőségére vágyik, és nem akar egy "2x2 pixeles" foltra bámulni, ami az interneten keresztül ma lehetséges.

Utazás aggodalom nélkül?

Utazása előtt sose feledkezzen el utasbiztosításáról!

Álom Nászút

Felejthetetlen élmény várja a világ legszebb tengerpartjain.