Natália
-3 °C
8 °C

A postásnak a legnagyobb a sávszélessége

2002.09.25. 11:50
A digitális korszak régóta dédelgetett álma a video-on-demand, avagy az otthon tetszés szerinti időpontban lehívható filmek. Ideális esetben ilyenkor minden fogyasztó akkor és azt néz, amit csak akar. Az USA-ban ehhez képest kőkorszaki módszerekkel, postai úton kölcsönözhető és vásárolható DVD lemezekkel keresi magát degeszre néhány cég.
A műszaki kihívások miatt a letölthető filmek története más irányba fordult. A kábeltévés rendszerek esetében a legfőbb akadály a megfelelő méretű filmadatbázis létrehozása és kezelése. Az internet alapú rendszereknél pedig a hálózat bizonyul szűknek a filmeket rejtő 4-9 gigabájt mozgatására.

Postán rendelnek

Tavaly azonban az USA-ban különös formában éledt fel a digitális video-on-demand piac. A filmek terjesztésében az amerikai posta (United States Postal Service) és más csomagküldők vállalnak oszlopos szerepet.

A posta digitális sikerének titka a DVD lemez, amelynek előállítási ára ezres darabszám felett egy dollár, levélben elküldése pedig 37 cent. A DVD formátum iránti igény az öt évvel ezelőtti bemutatása óta gyorsan növekedett. Ez jól dokumentálható a DVD lejátszók és a lemezek növekvő forgalmán.

Két hét letöltés

Egy átlagos DVD alapú film internetes továbbításának költsége a fájl mérete miatt elérheti a 20 dollárt is, mondta a New York Timesnak Andrew Odlyzko, a Minnesota egyetem digitális technológiai központjának igazgatója. Sőt ha valaki ugyanezt 56 kbps modemmel kísérelné meg letölteni, két hetet is várhatna a filmjére. Ezzel szemben semmiség az a három nap, amíg a posta a keleti partról átviszi a DVD-t a nyugati partra.

Míg a hollywoodi szerzői jogi ügyvédek a filmek online forgalmazásának említésére is dühbe gurulnak, a DVD egy elfogadott és megbízható formátumnak számít, legalább is amíg a másolása az átlag felhasználó számára a maihoz hasonló bonyolultságú marad.

Befutott a kölcsönző

Ezek a tényezők sorakoznak a Netflix sikere mögött. Ez a cég volt az első, ahol felismerték az ezüstlemez alapú hálózat iránti igényt. Jelenleg innen naponta 190 ezer DVD lemezt postáznak a havi 670 ezres megrendelői körnek. A DVD-ket kölcsönzőként adják ki, és postán kapják vissza.

Ha a Netflix által továbbított lemezek átlagosan 8 gigabájtnyi adatot tartalmaznak, az annyit tesz, hogy csak ez az egy cég naponta 1500 terabájtot küld szét a felhasználóinak.

Változóak a becslések arra nézve, hogy az USA-ban az internet naponta mekkora adatmennyiséget továbbít. A San Francisco-i RHK piackutató cég szerint ez a szám meghaladhatja a 4000 terabájtot, miközben Odlyzko professzor szerint csak 2 ezer terabájtról lehet szó.

Napi 1,5 millió eladott lemez

Természetesen nem csak a Netflix foglalkozik a DVD kölcsönzéssel, ilyen még a CafeDVD, a QwikFlicks és a DVD Avenue. A Video Store szakmai folyóirat úgy becsüli, hogy az egész országban a kölcsönzéseken túl 1,5 millió DVD-t adnak el az interneten érkező, illetve telefonos megrendelés alapján. Ezeket szintén a FedEx vagy más csomagküldő szolgáltatás segítségével juttatják célba.

David Farber, a Pennsylvania egyetem számítástechnikai kutatója, aki ott állt a korai internet bölcsőjénél, és maga is Netflix vásárló, annak a véleményének adott hangot, hogy az internet rövid távon képtelen lesz beérni a DVD okozta adatrobbanást.

"Évekbe is beletelhet, míg meglesz a megfelelő sávszélesség" - jelentette ki Farber. Szerinte a számítógépén videózó felhasználó a DVD minőségére vágyik, és nem akar egy "2x2 pixeles" foltra bámulni, ami az interneten keresztül ma lehetséges.