Natália
-3 °C
7 °C

Cyberplazák franchise rendszerben

2001.01.11. 10:31
Egy Angliában végzett görög közgazdász nemcsak az internetkávézók üzleti modelljét forradalmasította olcsó hozzáférést kínáló, többszáz gépes easyInternet kávézóival, hanem az internetet értékesítési csatornaként használva sikeres saját légitársaságot és autókölcsönzőt hozott létre.
Az internetkávézók jobbára kicsi, zsúfolt helységek, tömve számítógépekkel és hozzáférésre váró emberekkel. A jó kihasználtság ellenére a cybercafék nem különösebben jövedelmező üzletek, mivel komoly induló befektetést igényelnek, és üzemeltetési költségük sem alacsony. Ezeket a tényeket mindenki készpénznek vette, a görög származású Stelios Haji-Ioannou kivételével.

Az új üzleti modell elképesztően sikeresnek bizonyult
A Londoni Közgazdaságtudományi Egyetemen végzett fiatalember híres rendhagyó vállalkozásairól, melyek egytől egyik sikeresek. A vezetékneve bonyolultsága miatt csak Steliosként emlegetett fiatal férfi először 1995-ben került be a hírekbe, amikor saját tízmillió fontjával megalapította az easyJet nevű, rendkívül olcsó jegyeket kínáló légitársaságot. Az easyJet csak az interneten és telefonon árulja jegyeit, melyek árába nem tartozik bele az étkezés. Az olcsó légitársaság népszerűségét mutatja, hogy a 2000 szeptemberével véget ért pénzügyi évben 5,6 millió utast szállítottak az easyJet gépei.

Stelios vállalkozásai közé tartozik az internetkávézók és a légitársaság mellett az easyRentacar online autókölcsönző is, hamarosan pedig megkezdi működését az easyMoney pénzügyi szolgáltató és az easyValue ár-összehasonlító oldal. Valamennyi cég közös tulajdonsága, hogy az internetet értékesítési csatornaként használva jelentősen alacsonyabb költségekkel dolgozik, mint a hagyományos, irodákon keresztül operáló vállalatok.

Keresletfüggő árak

Az olcsó légitársaság sikerén felbuzdult Stelios nekilátott az internetkávézók üzleti modellje forradalmasításának. Először is kibérelt egy nagyméretű, drága üzlethelységet a londoni Victoria Station közelében, majd telerakta LCD-képernyős, nagyteljesítményű számítógépekkel, melyeket kövér bérelt vonal kapcsolt az internetre. Az éjjel-nappal nyitva tartó kávézó előtt már az első nap többszáz ember hosszú, kígyózó sorok álltak. A nagy lépték ugyanis lehetővé tette, hogy magát a hozzáférést rendkívül olcsón adják: míg a kis cybercafék 5 fontot kérnek egy órányi internetezésért, az easyEverything 1 font körül kínálja ugyanezt, időponttól függően.

Az easyEverythingben nem statikus a hozzáférés árfolyama
Más internetkávézókkal ellentétben az easyEverythingben nem statikus a hozzáférés árfolyama, hanem a kereslettől függően változik. Ha sokan várnak gépre, felszökik a kapcsolat ára, ha üresen áll a helység, ingyen, vagy fillérekért internetezhetnek a felhasználók. Az ügyfelek a telefonkártyához hasonló rendszerben krediteket vásárolnak, minden kredit egy fontba kerül. Az internetkapcsolat aktuális árfolyamát a boltban elhelyezett képernyők és a felhasználók monitorjainak alján megjelenő reklámcsíkok mutatják.

Világuralomra törnek

Az új üzleti modell elképesztően sikeresnek bizonyult: egy éven belül ötre emelkedett a londoni easyEverything kávézók száma, továbbá megnyílt egy 450 gépes üzlet Edinburgh-ban és egy 600 gépes kávézó Amszterdamban. Ezzel a cég megkezdte európai terjeszkedését: a tavalyi év során Hollandia mellett Spanyolországban, Belgiumban, Németországban és Olaszországban nyíltak easyEverything üzletek. Novemberben pedig a Guinness rekordok könyvébe is bekerült a cég, a New Yorkban létesített 800 gépes helység ugyanis hivatalosan elnyerte a világ legnagyobb internetkávézója címet. Stelios nem lassít: januárban Párizsban, Manchesterben és Amszterdamban nyit újabb boltokat, franchise partnerek jelentkezése esetén pedig akár Budapesten is megépülhet a régió legnagyobb internetkávézója.