Mária
-6 °C
-2 °C

A hitelkártyacsalás az e-commerce fékje

2001.01.08. 15:40
Az e-commerce néven emlegetett online kereskedelem elterjedésének egyik legnagyobb akadályát jelentik a szaporodó hitelkártyacsalások. A hackerek számára tárt kapukat hagynak a gondatlan online kereskedők - áll a brit Experian informatikai szolgáltató vállalkozás egyik felmérésében.
Az online boltok közül csak minden hatodik ellenőrzi az ügyfél által rendelkezésre bocsátott adatokat - állapítja meg az Experian összefoglalója. A felmérés keretében 800 céget kérdeztek meg az online bűnözésről. Ezek szerint az internetes boltok csaknem fele nem használ külső adatbázisokat, hogy a legalapvetőbb adatokat, például az ügyfelek nevét és címét ellenőrizze. A minimális odafigyelés is hiányzik, ami a csalók számára felér egy meghívóval - jelentette ki Peter Brooker, az Experian főnöke.

Németországban 1999-ben a Bundeskriminalamt 36.200 esetben jelentett hitelkártyacsalást, 40 százalékkal többször, mint egy évvel korábban. Az okozott kár összesen 28 millió márkára becsülhető. A bűncselekmények több mint felét már az interneten követik el.

Ellenőrzött átutalás
Az AmEx az interneten vásárlóknak egyszer használatos kártyaszámot generál, amit az adott tranzakción kívül nem lehet semmire sem használni. Idehaza az OTP Bank csak számban létező 'webkártyát' ajánl online használatra. A K&H VISA Internet kártya felhasználói a jogosulatlan pénzleszívások ellen bevethetik a S@fenet nevű szolgáltatást. Minden pénzmozgást SMS útján vissza kell igazolniuk, különben a bank megtagadja a kifizetést.
Lopott listák

Valódi kártyák valódi adatait, úgymint kártyaszám, tulajdonos neve és címe, illetve a lejárat dátuma gyakran az internetre kikerülő lopott listákból szüretelik. Az információ megcsapolásának pontos helyét nehéz kinyomozni, de szakértők abból indulnak ki, hogy a csalók az adatokat a valódi tulajdonos online vagy IRL bevásárlásaikor (üzlet, étterem, benzinkút, itthoni sajátosság: autópálya-fizetőkapu) lopják el.

Nem erősíti a bizalmat a nagy online áruházak adatbázisainak rendszeres feltörése, 5, 10 vagy százezer kártyaszám válhat ilyenkor közkinccsé. Ezenkívül léteznek különleges szoftverek, amelyekkel látszólag autentikus kártyaadatok generálhatók.

A növekvő internetes bűnözés az e-commerce fejlődésének legerősebb gátjává válhat. Az online üzletek fele máris a forgalom visszaesésétől tart, mert az ügyfelek nem bíznak az online fizetési eljárásokban - állapítja meg az Experian.

Ezt megerősíti a Pricewaterhouse Coopers tanácsadó cég 12 európai országban, illetve Dél-Afrikában elvégzett vizsgálata. Eszerint a megkérdezettek 75 százaléka kritikusan áll hozzá az online vásárláshoz.

Bonyolult boltok

Ilyen körülmények közt az sem csoda, hogy a tájékozódási vagy műszaki nehézségek miatt annak is inába száll a bátorsága, aki megpróbál online vásárolni. A Boston Consulting Group (BCG) korábban 10 ezer USA-beli és kanadai internetező megkérdezése után úgy találta, csaknem minden második potenciális online vásárló feladja a harcot, amikor nem leli a vágyott terméket, vagy gondjai támadnak a vásárlás végén. A pénztárhoz fárad a virtuális bevásárlókocsival, de belegabalyodik a fizetési rendszerbe.

Egy-két ilyen fiaskó után minden nyolcadik amerikai online vásárló feladja az internetes shoppingot. A megkérdezettek fele egyenesen meg se próbálná online használni a hitelkártyáját, éppen a csalásoktól tartva. Hiszen panasz esetén gyakran nincs előszedhető felelős, egy weboldalt pedig nem lehet beperelni.