Ferenc, Olívia
-2 °C
4 °C

Online fórumok üzleti alkalmazása

2001.06.21. 11:03
Egyes szakemberek szerint a web csupán a hagyományos piackutatás kiegészítő csatornája, mások szerint viszont az internet használata radikálisan átalakítja a kutatást. Egy amerikai cég az online fórumokban olvasható vélemények feldolgozásával próbál forradalmian új módszert bevezetni.
A legtöbb üzletember szemében az internetes fórumok és chat szobák értéktelen helyek, legfeljebb ebédszünetben, egy szendvics majszolása közben ütik agyon ott az időt. Valójában azonban ezekben a "fecsegésekben" rengeteg értékes információ rejlik. Sok olyan magasan kvalifikált szakember akad, aki az online fórumokon szívesen osztja meg véleményét másokkal. Mellettük számos, a profiknál is lényegesen tájékozottabb "amatőr" is felbukkan ezeken a helyeken.

Trendspotting

Az amerikai Opion www.opion.com munkatársai a piackutatás új lehetőségét fedezték fel az internetes fórumokban. A cégalapító-vezérigazgató David Holtzman szerint a fórumokon olvasható vélemények alapján az új piaci trendek már "igazi" felbukkanásukkor felismerhetők. Holzman, aki korábban számos területen megfordult, a Network Solutions főmérnökeként figyelt fel rá, hogyan befolyásolják az online fórumokon publikált vélemények a tőzsdei árfolyamokat. Az összefüggések keresése, a hagyományos piackutatási és marketing módszerek hibáinak elemzése vezetett az Opion megalakításához.

A piackutatók leggyakrabban arra kíváncsiak, hogy a fogyasztók hogyan vélekednek az egyes termékekről, szolgáltatásokról. A különféle kérdőívek alkalmazásának komoly hátránya, hogy a válaszadók gyakran nem őszinték. Az internetes fórumok elemzésének előnye, hogy olyan szituációban vizsgálja a vásárlók/felhasználók véleményét, mikor azok teljesen kötetlenül, szabadon nyilvánulnak meg. Holtzman állítása szerint az online véleményformálóktól kapott kommentárok négyszer megbízhatóbbak, mint a hagyományos piackutatói módszerekkel begyűjtött vélemények. A hagyományos eljárásokat alkalmazva, ha egy termék elnyeri 20.000 vásárló tetszését, akkor ezen vásárlók demográfiai elemzése alapján a szakemberek meghatározzák, kinek adható még el a termék. Valójában azonban ilyenkor igen nagy a hibaarány. Az Opion nem egy adott adatbázisból (CRM, adattárház) vett adatok extrapolálásával dolgozik, hanem valódi, nagyszámú felhasználó véleményét elemzi.

Vadászat a véleményvezérekre

Az Opion által alkalmazott módszer alapja a véleményformáló (opinion leader) személyiségek behatárolása. A kutatók matematikai módszerek segítségével határozzák meg, kik is azok, akiknek szóhasználatát, jellemző fordulatait átveszi a közösség. A szavak, kifejezések terjedését követve jól feltérképezhető a véleményformálók hatóköre. A következő fázisban már az figyelhető meg, hogyan terjednek egy adott termékhez, márkanévhez kapcsolódó kifejezések.

Az kutatási eljárás sajátos ellentmondása, hogy miközben a cég több millió netpolgárra kiterjedő adatbázissal rendelkezik, mégsem sértik az internetezők személyiségi jogait. Számukra ugyanis nem a valódi személy kiléte, hanem az interneten közzétett vélemény a fontos. Nem keresik tehát annak lehetőségét, hogy valós személyekkel kapcsolják össze a felhasználói neveket.

Joggal merül fel az internetes vélemények szándékos befolyásolásának kérdése. Holtzman szerint ez gyakorlatilag lehetetlen. Ahhoz ugyanis, hogy valaki véleményformáló tényezővé válhasson, hosszú időn keresztül megbízható információkat kell szolgáltatnia. Ilyen, hosszú, kitartó munkára a csalók nem vállalkoznak.

A brókerek már rákattantak

Az újfajta piackutatással foglalkozó cég jelenleg a pénzügyi szektorra és a szórakoztatóiparra koncentrál, de a jövőben további területekre kívánják kiterjeszteni tevékenységüket. A cég munkatársai úgy gondolják, hogy a pénzügyi területhez különösen jól illeszkedik 500.000 internetes személyiséget tartalmazó adatbázisuk. Az Opion pénzügyi szakemberek közt végzett felméréséből kiderült, hogy bár a menedzserek közül szinte senki sem használja az internetes fórumokat, a brókerek 99 százaléka rendszeres látogatója ezeknek a webhelyeknek. Az új piackutatási módszer iránt érdeklődést mutatja a jelentős sajtóvisszhang is. Ahhoz azonban, hogy ez a radikálisan új megközelítés beépülhessen a napi üzleti gyakorlatba, még hosszú időnek kell eltelnie.

Forrás: Dotkom Internet Consulting