Natália
-3 °C
7 °C

Többmillió áru a hazai intenetes áruházakban

2003.12.12. 14:08
Bár az internetfelhasználók többsége a világhálót ma még elsősorban a vásárlás előtti tájékozódásra használja, Magyarországon már jelenleg is több száz elektronikus bolt várja a vásárlókat, derül ki egy pénteken nyilvánosságra hozott felmérésből. A legtöbb hazai e-bolt számítástechnikai eszközöket kínál, de majdnem ennyien forgalmaznak könyveket, illetve zenei és filmes kiadványokat.
Az Informatikai és Hírközlési Minisztérium megbízásából a RE:CALL Tanácsadó Kft. és a Magyarországi Tartalomszolgáltatók Egyesülete (MTE) által közösen készített kutatás adatai szerint bankkártyás fizetésre egyelőre csak minden tizedik e-bolt ad lehetőséget, a termékválaszték ugyanakkor érzékelhetően bővül, és javul a virtuális üzletek tájékoztatási és szolgáltatási színvonala is.

A 2003. novemberében és decemberében végzett felmérésben 289 bevásárlókosaras rendszerű, a karácsonyi ajándékozás során tipikusan szóba kerülő árukat forgalmazó e-bolt kínálatát és szolgáltatását vizsgálták meg részletesen.

Könyvből van a legtöbb

A kutatásban megvizsgált boltok összesen másfélmillió terméket kínálnak húsz különböző, a karácsonyi ajándékozáshoz köthető termékkörben. A kínálat igen színes, a vásárlók érdeklődési körüknek megfelelően vásárolhatnak például makettet, horgászbotot, szivart vagy akár függőágyat is. A legtöbb hazai e-bolt (14 százalék) számítástechnikai eszközöket kínál, 13-13 százalékuk forgalmaz könyveket, illetve zenei és filmes kiadványokat.

Nagyjából 5-5 százalékkal képviseltetik magukat a szórakoztató elektronikai, szabadidős, irodai cikkek, élelmiszerek (szeszesital, édesség) és ruházati termékek forgalmazói. A legnépesebb termékkategória a könyveké (768 ezer termék), második a zenei CD-k és filmek csoportja (485 ezer termék), míg a harmadik helyen a számítástechnikai eszközök szerepelnek (48 ezer termék). A három termékcsoport ezzel a teljes választék 87 százalékát adja.

Az utánvét a leggyakoribb

A kutatás időszaka alatt az üzletek 15 százaléka nyújtott állandó jelleggel árkedvezményt termékeire, amelynek jellemző mértéke 6 százalék volt. Az állandó kedvezmények mellett időszakos árkedvezményt kínált a boltok közel egyharmada, átlagosan 9 százalékos mértékben.

Az e-boltokban a postai szállítás a leggyakoribb (78 százalék), futárszolgálat (29 százalék) és bolti kiszállítás (22 százalék) ritkábban vehető igénybe. A boltok átlagosan egyhetes szállítási határidőt vállalnak, az átlagos szállítási költség 1263 forint. A boltok egynegyedénél a nagyobb összegű - átlagosan 25-35 ezer forint értékű - vásárlások esetén ingyenes a kiszállítás. A legelterjedtebb fizetési mód a készpénzes utánvétel 87 százalékos aránnyal, míg bankkártyával egyelőre csak a boltok alig egytizedében fizethetünk.

Hamar válaszolnak

Az e-boltokban a termékről általában alapos tájékoztatást kaphatunk, a legtöbb információ a számítástechnikai eszközök, könyvek, zenei és filmes kiadványok esetében található. Három boltból kettő könnyíti meg a vásárlást súgóval. A garanciális feltételekről és az adatvédelemről ugyanakkor csak a boltok 42-42 százalékában olvashatunk. A marketing célú adatgyűjtés nem jellemző (7 százalék), de a vásárlástól való elállás jogáról csak a boltok 29 százaléknál olvashatunk.

Az e-boltok ügyfélszolgálata 91 százalékban elérhető emailen, és általában már néhány órán belül választ ad a feltett kérdésekre. Az üzletek 87 százaléka működtet telefonos ügyfélszolgálatot. Ugyanakkor csak az e-boltok 54 százalékánál szerepel a cégnév, postai cím, telefonszám és emailcím mindegyike.

Nászút ajándékba!

Esküvőt tervez? Tervezzen velünk, nyerjen wellness nászutat!

Értékeljen, nyerjen!

Van kedvenc légitársasága? Írja meg véleményét itt!