Judit
-2 °C
8 °C

Nem divat itthon az elektronikus képeslap

2001.12.18. 14:11
Míg külföldön egyre több cég küld elektronikus üdvözlőlapot ügyfeleinek és partnereinek, itthon szinte kizárólag papíralapú karácsonyi lapokat küldözgetnek a vállalatok. Nyugat-Európában egyre általánosabb gyakorlat, hogy az olyan nagy cégek, mint a Marks & Spencer és a Barclays elektronikus üdvözlőlapot küldenek, az így megtakarított összeget pedig jótékony célra adományozzák. Itthon azonban ritkaságnak számít, ha egy vállalat jótékony célra költi a reklámajándékokra és üdvözlőlapokra szánt összeget.
Az Index szerkesztőségébe naponta tucatnyi karácsonyi üdvözlőlap érkezik különböző cégektől. A jókívánságokat hordozó kártyák küldése komoly összegbe kerül: egy normál méretű karácsonyi üdvözlőlap legyártása 20-30 forintba kerül, erre jön rá a címzés és a postázás költsége. A nem szabványméretű üdvözlőlapok gyártása és postázása nagyságrendekkel is többe kerülhet: nem ritka, hogy egy nagyvállalat félmillió forintnál is többet költ a karácsonyi lapokra.

Üdvözlőlap-dömping: a méret a lényeg

Vírus rejtőzhet az elektronikus lapban
Az elektronikus üdvözlőkártyákat tartalmazó levelek közé magukat üdvözletnek álcázó vírusos levelek is keveredhetnek. A vírusirtó cégek azt tanácsolják a felhasználóknak, hogy az ismeretlen küldőtől érkező csatolt üzenetet ne nyissanak ki a felhasználók, és mindenképpen használják a vírusirtók legfrissebb változatait.
A Panasonic A5-ös méretű, fényes papírra nyomtatott lapot küldött, a Siemens síkból kihajtható karácsonyfás, a SAS és a Matáv pedig 10x16 centiméteres, szintén nem szabványméretű üdvözlőkártyát illetve meghívót. A Gazdaság rovat a Reemtsma dohányárugyártól Unicef üdvözlőlapot kapott, melynek bevételét az Unicef a hátrányos helyzetű gyermekek ápolására és etetésére fordítja - így legalább a dohányosok által cigarettára költött összeg egy része egészséges célokat szolgál.

Az egyik multinacionális számítástechnikai nagyvállalat, mely nevének elhallgatását kérte, A5-ös méretű, vicces rénszarvasokkal díszített hűtőmágnest küldött. A cégtől kapott információk szerint egy mágneslap mintegy 250 forintba került, és 3500 darabot küldtek ki, tehát összesen 875 ezer forintba került az akció.

Reklámajándékok helyett jótékony célra

Életmentés forintokért
Az Unicef információi szerint 165 Ft elegendő egy adag rehidráló sóhoz, amivel egy kisgyermek kiszáradásos haláltól menekülhet meg. 245 Ft-ért egy egyszerű sztetoszkóppal láthatnak el egy szülésznőt, aki ezzel biztonságosabbá tehet sok száz szülést. 142 Ft három A vitamin kapszula ára, amely egy éven keresztül megvéd egy gyermeket a vakságtól. 3540 Ft-ból egy gyermek teljes immunizálásához szükséges felszerelés (injekciós tű, fertőtlenítőszer) és oltóanyag beszerezhető. 1310 Ft-ért megoldható egy egész család szennyvizének kezelése. 35400 Ft szükséges ahhoz, hogy egy 250 fős lakóközösség tiszta ivóvízhez juthasson pumpás kút felállításával. 22 Ft 10 db táblakréta ára. 23300 Ft annak a doboznak az ára, amely egy 40 fős általános iskolás diákcsoport és tanára számára a mindennapi tanuláshoz szükséges alapfelszerelést tartalmazza.
A hazai nagyvállalatok között szinte egyedüli az Unisys karácsonyi jótékonykodása: a cég nem küld képeslapokat, vagy költséges céges ajándékokat partnereinek, az így megtakarított összeget pedig a vakok és gyengénlátók javára fordítja. Mint azt dr. Korein László pénzügyi igazgatótól megtudtuk, a Unisys idén egymillió forintot adományozott a Vakok Általános Iskolájának, melyből készségfejlesztő játékokat és eszközöket vásárolnak a tanulók számára. A cég tavaly karácsonykor másfél millió forinttal támogatta az iskolát, 1999-ben pedig a vakvezető kutyákat képző alapítvány javára fordították a karácsonyi kampányra félretett összeget. A cég sima, fehér postai levelezőlapon értesíti partnereit arról, hogy az összeget jótékony célra költötték.

Itthon egyelőre nem divat sem az elektronikus üdvözlőlap, sem a költségek jótékony célra fordítása. Pedig a vállalatok adókedvezményt is kaphatnak a jótékonykodásért, ráadásul a lapok és az ajándék tollak, esernyők és egérpadok megrendelésével, megcímzésével és postázásával elvesztegetett munkaidőt is megtakarítanák.

Állami pénzből küldenek üdvözlőlapot

Tavaly sokan furcsálkodva olvasták Majtényi László adatvédelmi biztos közleményét, melyben tudatta: a takarékosság követelménye miatt a hivatali szokásjog ellenére nem küld százával karácsonyi és új évi üdvözleteket. "Úgy érzem, sem az ország örvendetesen javuló gazdasági teljesítménye, sem más ok nem késztet arra, hogy ettől a helyesnek érzett gyakorlattól az idén újra visszatérjek a postaforgalmat jelentősen terhelő, a hivatal forrásait apasztó üdvözlőlap-küldés szokásához." - állt a közleményben, melyet már az előző évi karácsonykor is kiadott az adatvédelmi biztos. Az állampolgárok pénzével való takarékoskodás azonban korántsem általános: az Index munkatársai az Országgyűlés sajtóhivatalától, az MTI-től és parlamenti pártoktól is kaptak üdvözlőlapokat.

Oszd meg élményeidet!

Oszd meg nyári élményeidet más utazókkal is, tölts fel beszámolót, fotókat!

Paphos képekben

Ciprusi fotók, fantasztikus élmények. Nézd meg most!