Miklós
-7 °C
2 °C

A DVD már nem luxuscikk

2004.05.27. 10:57
Az elektromos háztartási készülékek forgalma tavaly elérte a 210 milliárd forintot, ami 22 százalékos emelkedést jelent az előző évhez képest. A vásárlók szerint most érdemes költekezni.
Idén a piac várhatóan öt százalékkal bővül a GfK Piackutató Intézet 2004. évben eddig feltárt mutatói szerint. A fogyasztók derűlátóbbak, mint a legutóbbi időkben bármikor. A Közgáz-GfK Fogyasztói Bizalom Index kilenc éves története során soha olyan sokan nem mondták, mint idén márciusban, hogy mostanában érdemes nagyobb háztartási eszközt vásárolni.

Csak most

A megkérdezettek 57 százaléka szerint kedvezőek a körülmények, 21 százalék véleménye is-is, és csak 17 százalék képviseli azt a véleményt, hogy most nem érdemes. További öt százalék nem tudott állást foglalni.

A szórakoztató elektronikai készülékek között hódít a modern technológia. DVD-ből tavaly háromszor annyit adtak el, mint az előző évben, és a tendencia folytatódik. A DVD lejátszó már nem luxus, mivel a háztartások kilenc százalékában megtalálható, és ez a mutató rohamosan nő.

Nagy a kereslet

Óriási a kereslet minden digitális készülék iránt. Így a digitális camcorder mellett mind a CD-lejátszók, mind a CD-lejátszóval ellátott készülékek forgalmának további erőteljes növekedését jelzi előre Schiller Tamás, a GfK területvezetője. A háztartási nagygépek kereskedelme szintén a modernizáció jegyében fejlődik. A fogyasztók figyelme érzékelhetően a korábbinál hatékonyabb energiafelhasználással működő eszközök felé fordul.

Felgyorsult a régi, tíz éve vagy még korábban vásárolt készülékek cseréje, különösen a hűtőszekrényeknél. Az értékesítés legdinamikusabban a mosogatógépnél növekszik, mivel a háztartások ellátottsága még viszonylag alacsony. A GfK adatai szerint egyelőre minden 25. magyar háztartás rendelkezik mosogatógéppel.

A háztartási kisgépek piacát élesedő árverseny jellemzi. Több készülék ára nominálisan is csökken. Ennek következtében a forgalom mennyiségi növekedéséhez képest kisebb mértékű az értékben is kifejezhető bővülés. Legnagyobb mértékű az eladások emelkedése a kis ellátottságú készülékeknél. Ilyen például a vízforraló, a hajnyíró vagy a konyhai robotgép.