Melinda, Vivien
2 °C
8 °C

Egymilliárd dollárt adott
a Google az AOL egy huszadáert

2005.12.18. 14:15
Hiába ólálkodott a Microsoft az elmúlt hónapokban az AOL körül, nem tudott meggyőző vételi ajánlattal előállni. Legfőbb riválisa, a Google azonban megveheti az AOL öt százalékát, és hosszú évekig biztosíthatja vele fennálló partneri viszonyát.

Elégedetlenek voltak az AOL tulajdonosai a cég teljesítményével, és már régóta keresték azokat a befektetőket és partnereket, amelyek kiránthatnák őket a slamasztikából. Jelentkező akadt bőven, és egészen múlt péntekig a Microsoft tűnt a legesélyesebb vevőnek, de legfőbb riválisa, a Google egy váratlan lépéssel kiütötte a nyeregből. Sajtóértesülések szerint a keresőóriás egymilliárd dollárt ajánlott föl az AOL öt százalékáért, és emellett olyan egyedülálló szolgáltatásokat is nyújt neki, amelyeknek nehéz lenne ellenállni. A szerződéstervezetre már csak a Time Warner vezetői testületének kell rábólintania, ez leghamarabb jövő szerdán történhet meg.

Hol keresünk?
A Nielsen/Netratings októberben közzétett felmérése szerint a Google 48 százalékos részesedéssel vezet az online hirdetések piacán, a második helyen a Yahoo áll 22 százalékkal.

A feltörekvő Microsoft MSN 11 százalékkal harmadik, az AOL meg 7,2 százalék hajtja a sereget.

Miért ilyen fontos mindenkinek az AOL? Mert óriási felhasználói bázissal rendelkezik, és csak egy kritikus méretet elérve lehet felkelteni az online hirdetők érdeklődését. Bár elemzők szerint a most bejelentett partneri szerződés alig vagy egyáltalán nem befolyásolja majd a Google reklámbevételeit, a lépés stratégiai fontosságú a rivális Microsoft megszorongatásához, mivel az MSN az AOL nélkül aligha éri el a már említett kritikus méretet, és így nehezen tud majd ütőképes hirdetési hálózatot kiépíteni. Mint azt megírtuk, a Microsoft jövőre nagyon szeretne betörni az online hirdetési piacra, és ennek a törekvésnek az alappillére lesz a Windows Live és Office Live. Bill Gates egyébként azt írta egy belső memójában, amely 2005 novemberében kiszivárgott, hogy igencsak el vannak maradva az online szolgáltatások terén, és ez lassacskán a szoftveriparban elért pozíciójukat is fenyegeti.

Nem meglepő egyébként a Google és az AOL megállapodása, hiszen eddig is kiemelt partnerek voltak: a Google hirdetési bevételének tíz százaléka, évente körülbelül 400 millió dollár az AOL keresőjében megjelent szponzorált hirdetésekből származik. Bár tavaly ez még tizenkét százalék volt és további csökkenés várható, ekkora bevételi forrásról nem könnyű lemondani.

Mindent az üzletért

Valószínűleg az AOL is felismerte fontosságát, és elképesztő extrákat tudott kicsikarni a Google-ből. Ha például a Google weboldalán olyan tartalmat keresnek, amilyennel az AOL is rendelkezik, akkor a találati lista mellett a jobb alsó sarokban egy külön dobozban jelennek meg az AOL oldalaira mutató linkek, és ott lesz az AOL logója is. Ez lesz az első grafikus hirdetés a Google oldalán. Emellett az AOL a következő öt évben a Google keresőmotorját használhatja, a szponzorált hirdetések közt kiemelt helyen szerepel majd az AOL, és a Google megtanítja őket olyan weboldalakat kódolni, amelyek mindig előkelő helyre kerülnek a találatok listáján.

Bár jelenleg csak a Google adhat el reklámhelyeket az AOL keresőjében, az új szerződés értelmében ezt az AOL kereskedői is megtehetik majd, sőt, a Google oldalain is eladhatnak néhány helyet.

Hang és kép

Bár a nemzetközi sajtóban megszólalt szakértők erre nem tértek ki, könnyen elképzelhető a két cég összefonódása az internetes telefonálás területén is. Emlékezetes, hogy a Google csúnyán lecsúszott a népszerű Skype megvásárlásáról, és bár azóta bemutatta saját telefonszoftverét, eddig nem tudott komoly sikereket elérni. Az AOL viszont százmillió felhasználóval piacvezető a csevegőszoftverével, és miután a Google a napokban nyilvánosságra hozta a Google Talk telefonszolgáltatásának és fájlmegosztó moduljának kódjait, azok szinte bármilyen szoftverbe szabadon beépíthetők.

A két cég közösen keres online videókat is, az AOL Video tartalmai megjelennek majd a Google keresőjében, és így az AOL anyacégének, a Time Warnernek a filmjei könnyebben eljuthatnak az internetezőkhöz. Egyelőre átláthatatlan, hogy mi sülhet ki ebből az együttműködésből, hiszen az AOL, Time Warner és Google termékei szinte minden fontos területet lefednek, van keresés, VoIP, blogszolgáltatás, csevégőhálózat, szélessávú netszolgáltatás, wifi, kábeltévé, mozifilm és zene is a portfoliójukban.