Miklós
-7 °C
2 °C

Az IBM nem gyárt tovább személyi számítógépeket

2004.12.03. 11:30
Kapcsolódó cikkek (1)
A személyi számítógépek nem termelnek elég nyereséget, és a növekedésre sincs kilátás. A boltot Kína legnagyobb személyiszámítógép-gyártója veheti át. Az IBM ezentúl a vállalati ügyfelekre koncentrál.
Eladja, és teljesen felszámolja pc-üzletágát az IBM, amely 1981 óta vett részt a személyi számítástechnikai eszközök fősodorba emelésében. A részleg eladásáról a cég tárgyalásait közelről ismerő személyek tájékoztatták a Cnet hírportált. Az 1-2 milliárd dolláros üzlettel az IBM megválik az asztali számítógépek, laptopok és notebookok gyártásától.

A nyilatkozó munkatársak szerint a vevő Kína legnagyobb pc-gyártója, a Lenovo. A korábban Legend nevet viselő cég 1984-es megalakulása óta forgalmaz IBM komputereket.

A cég ugyan nem kívánta megerősíteni a kiszivárgott információt, de amennyiben igaznak bizonyulna, az lágyan símulna abba a trendbe, hogy a csúcstechnológiával foglalkozó vállalatok költségtakarékossági megfontolásból távol-keleti országokba költöztetik gyártási kapacitásukat.

Leszakadás, gyenge profit

A legutóbbi negyedév eredményei alapján az IBM - jelentős leszakadással - harmadik a világ pc-piacán. A vezetés a Dellé volt az értékesítés 16,8 százalékával, második a HP 15 százalékkal. Az IBM 5,6 százalékos részesedést ért el.

A kivonulás fő oka, hogy hétköznapi tömegtermékké vált pc-ken ma már kevés nyereség képződik a gyártók számára. Az ágazaton csak a Microsoft és az Intel keres nagy pénzt, mivel az általuk előállított szoftverek és chipek gyártótól függetlenül szinte mindegyik pc-ben megtalálhatók.

Nincs jövője

A pc-ágazat az IBM évi 92 milliárd dolláros forgalmának 12 százalékát tette ki, de adózás előtti nyeresége nem érte el a százmillió dollárt.

Az elemzők közel egy évtizede sürgetik az IBM-et, hogy szálljon ki a személyiszámítógép-bizniszből és koncentráljon az amúgy is sokkal jövedelmezőbb, vállalatok számára fejlesztett nagygépekre.

A PC üzlet felszámolása az IBM-et 2002 óta vezető Sam Palmisano stratégiáját tükrözi. Palmisano fokozatosan leépíti a kevés profittal és semmilyen várható növekedéssel kecsegtető üzletágakat. Ilyen lépés volt a merevlemezgyártás eladása a Hitachinak.