Natália
-3 °C
8 °C

Az információ ára

2001.04.30. 13:40
Kapcsolódó cikkek (1)
Az online tartalomszolgáltatók nagyobbik hányada tartósan veszteségesen működik. További fennmaradásuk csak akkor lehetséges, ha működési modelljükön változtatva új bevételi források után néznek. Egyesek ezt az újra bevezetett előfizetési díjakban vélik megtalálni.
Az internetes tartalomszolgáltatás legfontosabb hagyományai közé tartozik az ingyenesség. A tartalomszolgáltatók az elmúlt években elsősorban a reklámbevételekből és az internetes kereskedelemből próbálták előteremteni a működésükhöz szükséges anyagiakat. A hirdetők számának csökkenése és a hirdetései árak gyors esése miatt azonban egyre sürgetőbbé vált újabb bevételi források után nézni.

Egyes tartalomszolgáltatók szerint megérett a helyzet arra, hogy újra próbálkozzanak az előfizetéses rendszer bevezetésével. A korai 90-es években több ilyen próbálkozás is volt, de az ingyenes konkurencia hatására még az olyanok is kénytelenek voltak meghátrálni, mint a Microsoft-háttérrel rendelkező Slate.

A felmérések és a gyakorlati tapasztalatok egybehangzóan azt mutatják, hogy csak nagyon speciális tartalom adható el, jól körülhatárolt vásárlói körnek. A Yankee Group szakértője szerint csak annak érdemes az előfizetés bevezetésén gondolkodnia, aki a három alapvető kritériumnak megfelel. Mindenképpen ismert márkával kell rendelkeznie, olyan információt kell szolgáltatnia, melyben a frissesség, az azonnali hozzáférés alapvető fontosságú, és a szolgáltatásnak elő kell segítenie a felhasználó jobb gazdasági teljesítményét. Mindezeknek a kritériumoknak természetesen leginkább a gazdasági információt szolgáltató webhelyek felelnek meg. Nem véletlen, hogy a jelenleg is működő legismertebb előfizetéses tartalomszolgáltatók, a WSJ.com, és a TheStreet.com is e körből kerültek ki.

A minőségi információ piacképességében bíznak az Encyclopedia Britannica tulajdonosai is, akik a közvetkező hónapokban készülnek áttérni a fizetős szolgáltatásra. Ez a váltás azonban egyáltalán nem veszélytelen. A TheStreet például 109 ezer főre becsült olvasótáborának több mint negyedét elvesztette az átállás során.

Az előfizetés azonban nem az egyetlen lehetőség, melynek segítségével a tartalomszolgáltatók bevételre tehetnek szert. Jó megoldásnak tűnik az ingyenes és a fizetős tartalom kombinálása.

A gazdasági webhelyek közül sokan vegyítik az ingyenes híreket pénzért letölthető tanulmányokkal, kutatási anyagokkal. (ClickZ Today, eMarketer) Kissé eltérő megoldást alkalmaznak azok a webhelyek, melyek az archívum használatát kötik fizetéshez. A New York Times, vagy az Economist olvasóinak a két hétnél régebbi cikkekért fizetniük kell. A pénzükért viszont rendkívül gazdag, igen jól szervezett, könnyen kereshető archívumhoz férhetnek hozzá.

Az ingyenes és fizetős tartalom ilyen párosítása már Magyarországon is megjelent: A Napi Online elkülönítette mindenki számára ingyen hozzáférhető anyagait, a regisztrációhoz kötött olvasnivalót és a csak előfizetők számára elérhető tartalmat. A legteljesebb információt nyújtó, úgynevezett Napi Gold szolgáltatást kizárólag a nyomtatott lap előfizetői vehetik igénybe - külön díj megfizetése mellett.

Az árukapcsolás másoknak is eszébe jutott. Az AOL Time Warner sajátos helyzetét kihasználva például az AOL internet-előfizetőinek ad kedvező áron hozzáférést több Time Warner kiadványhoz.

Az egyik legígéretesebb próbálkozás a "micropayment" a kisösszegű kártyás vásárlás alkalmazása. Ennek a módszernek az előnye, hogy az olvasó csupán azokért a cikkekért, tanulmányokért fizet, melyek valóban fontosak számára. Az elemzők különösen nagy jövőt jósolnak a mikrofizetéses rendszernek Európában, ahol ez jól megvalósítható a rendkívül elterjedt mobiltelefonok segítségével.

A felmérésekből úgy tűnik, hogy a netpolgárok többsége nehezményezi az internetes tartalom ingyenességének felszámolását. Egy előnye azonban járhat a tartalomszolgáltatás átalakulása: jobban elválhat egymástól az értékes, valóban üzleti értéket képviselő információ és az alacsony információ értékű, kétes eredetű internetes massza, mely ma elárasztja a világhálót.

forrás: Dotkom Internet Consulting