Irén, Írisz
6 °C
15 °C

Játékos reklámok

2001.04.12. 08:53
Kapcsolódó cikkek (1)
Ahogy a számítógépes játékok egyre több fizetőképes fogyasztót láncolnak magukhoz, a hagyományos reklámfelületek elértéktelenedésétől begőzölt hirdetésszervezők kétségbeesve igyekeznek meghódítani az eddig közröhej tárgyának számító terepeket is. A játékokban kínálkozó virtuális hirdetőfelületek hamarosan lenyúlhatják a legsikeresebb reklámhordozó érdemrendjét.
Midnight Club: Street Racing
Amikor Charlene Boudreaux hirdetésszervező a Sony PlayStation 2 konzol Midnight Club: Street Racing autóversenyével házalt, több multinacionális cégtől vágták ki, hogy a falába sem karcolta volna a márványt. Második nekifutásra az MTV, a Def Jam Records és a Coca-Cola szerződését lobogtatva tért vissza a tetthelyre, miután ezek a cégek azért fizettek neki, hogy egy számítógépes játék tovasuhanó virtuális óriásplakátján villogjon a nevük hatalmas pixelhalmazból.

A megkeresett ügyfelek másodszorra a biztonságiak erődemonstrációja helyett már arra voltak kíváncsiak, mennyire hatékony ez a dolog, és mennyibe is kerül. A Global Product Placementnek dolgozó hölgy korábban a Christian Dior és a Louis Vuitton reklámjait varrta bele a Charlie angyalai és a Hatodik napon c. hollywoodi produktumokba, most pedig elsősorban konzoljátékok textúráit értékesíti.

Piaccá értek a C64-es gyerekek

Ezek a játékok hónapról hónapra szélesebb rajongótábort merevítenek a képernyők elé, a korai tizenévesektől a harmincasokig válogatás nélkül szedik vásárlóikat. Az Interactive Digital Software Association felmérése szerint a konzolosok táborának 58 százaléka elmúlt 18 éves. A Forrester Research tavalyi tanulmányában merészen előrejelezte, hogy 2005-re 705 millió dolláros lesz a virtuális hirdetőpiac.

A GPP úgy számolt, ennél a módszernél nem is lehet igazán nagyobb homogén célcsoportot megfogni, hiszen még kábeltévén és az interneten is túlságosan szétesik a társaság. Egy netre kötött gépen az sem jelenthet gondot, ha a reklámozott termék idő közben megszűnt volna, a játék online üzemmódban olcsón, könnyen és gyorsan kérheti le az éppen aktuális hirdetéseket.

A tények egyelőre nem igazolják a szervezet optimizmusát, bár az igaz, hogy a játékosok a piacnak egy olyan koncentrált szegmensét alkotják, amely elég jól belöhető, hűséges és csak arra vár, hogy lekaszálják. A PlayStation 2, és a hamarosan megjelenő Nintendo GameCube és Microsoft Xbox gépek grafikája pedig már minden távolságból felkészült fotorealisztikus plakátok, logók és egyéb reklámot megjelenítésére.

A nagyok kivárnak

FIFA 2001
Valódi pénz tavaly kezdett csordogálni az üzletből, főleg a 10-100 ezres nagyságrendekben, amit egyedül az Electronic Arts tört meg hétszámjegyű reklámbevételével. A Sega Crazy Taxiját például 750 ezren vásárolták meg csak Amerikában, így jókora tömeghez eljut, amely számtalanszor előveszi a játékot, és még a valósághű hirdetések sem zavarják.

A Sega és az EA már évek óta diszíti játékait valódi vállalatok logójával, hirdetéseivel, amit pénzbeli ellenszolgáltatás híján a valósághűség kedvéért tesznek bele. Ilyenek például az EA Nascar autópályái vagy az NHL-, NBA-, NFL-sorozatok stadionjai, amelyeknél extrémebb esetekben még a játékcégnek kellett fizetni a megjelent logó után. A Sega, a Nintendo és a Sony egyelőre ritkán támogatják az efféle reklámokat, de maguk nem keresnek hirdetőket.

A Sony a fizetett hirdetéseknél előbbre tartja a bartereket. Az utóbbi években több játékához, pl. a Cool Boarders snowboard-szimulátorjában tette ki a Billabong, Mountain Dew és a Motorola hirdetéseit, offline hirdetésekért, ajándékokért cserébe. A cég termékmenedzserei elégedettek ezekkel a lehetőségekkel, mivel nem mindegyik játék promóciójára sikerül megfelelő költségvetést szerezniük, a cserehirdetések viszont sokat lendítenek az olcsó kampányokon.

A Gartner elemzői szerint a nagy kiadók még mindig a piac növekedésére várnak. Amint a célközönség létszáma megüti a szintet, dinamikus, személyre szabható hirdetéseket zúdítanak majd a vásárlók arcába.

Kezdeti apró sikerek

Grand Theft Auto 3
A kisebb szoftvercégek azonban már most igyekszenek kiaknázni a textúrareklámokban rejlő dollárokat. A Rockstar Games a Midnight Club után a hatalmas sikernek ígérkező Grand Theft Auto 3 és a Smuggler's Run 2 virtuális reklámfelületeit is eladta.

A Rockstar hirdetésszervezője kimatekozta: a cég 300-500 ezer példányt ad el egy mezei autóversenyéből, amelyet a főként férfiakból álló 16-34 éves közönség szippant fel. Mindegyik vásárló hozzávetőleg 100 órát játszik az autóversennyel, s ezalatt többször felbukkan a képernyőn a pixelizált óriásplakát, becslése szerint összesen több mint 200 millió alkalommal.

A Midnight Racing hirdetései alig 2000-5000 dollár között találtak szponzorokra, ami még egy online kampányhoz mérten is nevetségesen alacsony összeg. Ha az előrejelzések szerint azonban beindul az üzlet, ezek az árak gyors ütemben fognak hatványozódni.

Pihenjen Szép kártyával!

Egy kis lazítás Önnek is jár! Íme a Szép kártya elfogadóhelyek.

Egzotikus körutazások!

Fedezze fel Madagaszkár, Burma, Peru kincseit, Indiát a kelet csodálatos világát.