Árpád
-1 °C
9 °C

Megugrott a tőzsdén a Yahoo

2006.04.19. 10:45
Nem termelt túl sok profitot 2006 első negyedévében a Google legnagyobb vetélytársa, de azt, hogy legalább nem volt veszteséges, 6 százalékos árfolyam-emelkedéssel honorálta a tőzsde. Független elemzők szerint az Egyesült Államokban némileg csökkent a Yahoo-val keresők száma, a cég viszont 15-20 százalékos piacnövekedést emleget, és új hirdetésmegjelenítő algoritmussal veti magát a Google nyomába.

Kellemes meglepetésként érte a befektetőket a Yahoo tegnap bejelentett negyedéves nyeresége: a kaliforniai dotkomcég 2006 első három hónapjában 159,6 millió dolláros, részvényenként 11 centes profitról számolt be. Bár ez az eredmény 2005 hasonló időszakához képest 22 százalékos csökkenést jelent, a befektetők piacvesztésre és az abból származó pénzügyi veszteségre számítottak, jó érzékkel feltételezve, hogy a kereső piacának csökkenése kedvezőtlenül hat a hirdetési bevételekre.

A negyedéves profit hírére a Yahoo részvényeinek értéke 6 százalékkal emelkedett a New York-i tőzsdén, amihez az is hozzájárult, hogy a cég közölte: bizonyos egyszeri kiadások, így az alkalmazottaknak kiosztott részvényopciók nélkül 18 százalékos növekedést jelenthetett volna 2005 első negyedévéhez képest, írta a BusinessWeek.

A Yahoo idén az első három hónapban 1,57 milliárd dolláros bevételt könyvelt el, ami 34 százalékos növekedést jelent a tavalyi év ugyanezen időszakához képest.

A bejelentés előtt a cég piaci értéke idén összesen 20 százaléknyit esett, amelynek elsődleges oka az volt, hogy a Yahoo teret vesztett a keresőpiacon legnagyobb riválisával, a Google-lel szemben. A ComScore forgalomfigyelő eheti jelentése szerint a Google amerikai részesedése márciusban elérte a 42,7 százalékot a tavalyi 36,4 százalékhoz képest, míg a Yahoo 28 százalékon áll, vagyis rontott a tavalyi 30,6 százalékos részesedéshez viszonyítva.

Nem zsugorodik, hanem nő

Egy keddi konferenciabeszélgetésen ugyanakkor Susan Decker, a cég pénzügyi igazgatója azt mondta, a ComScore téved: a Yahoo keresőjét használók száma 2006 első negyedévében valójában 15-20 százalékkal nőtt a tavalyi felhasználószámhoz képest.

A Yahoo vezérigazgatója, Terry Semel egyúttal azt is bejelentette, hogy a cég átdolgozza a szöveges hirdetéseket megjelenítő algoritmusokat – a Google által megjelenített hirdetésekre ugyanis eddig többen kattintottak, mint a Yahoo-éira.

Ami azonban a profitot illeti, a fő vetélytárs Google idén kétszer is nagyot botlott. Amikor január végén közzétette negyedéves eredményeit, részvényei hatalmasat zuhantak annak ellenére, hogy 2005 utolsó hónapjában 372,2 millió dolláros nettó bevételt termelt, és profitját 82 százalékkal növelte az előző negyedévhez képest. Az elemzők szerint a zuhanás fő oka az volt, hogy a befektetők a Google-től megszokták: nemcsak profitot termel, de folyamatosan a várakozásokon felül teljesít, ami idén nem történt meg.

A Google idei második drasztikus részvényárfolyam-zuhanását a cég pénzügyi igazgatója, George Reyes egy kijelentése váltotta ki. Reyes február végén egy konferencián azt mondta a befektetőknek: "Nyilvánvaló, hogy növekedésünk üteme lassul, és ez minden egyes negyedévben tapasztalható. Új módszereket kell találnunk arra, hogyan szerezhetünk pénzt ebből az üzletből." A két mondat 13 százalékba került a Google-nek a tőzsdén.