Árpád
-2 °C
9 °C

Kattintásos csalástól félnek a hirdetők

2004.07.23. 11:00
Az online keresőhálózatok egyre magasabb hirdetési árai miatt a marketingszakemberek egyre jobban aggódnak a hirdetőket megtévesztő kattintásos csalás miatt, amelyről azt gondolták, hogy már évekkel ezelőtt leküzdötték. A probléma a Google részvénykibocsátását is érzékenyen érintheti, pedig a szakértők a tranzakciót az online keresőipar barométerének tekintik.
A kattintásos csalás néven ismert módszer az internet tömeges elterjedésekor jelent meg először, és többnyire úgy működött, hogy speciális szoftverek automatikusan betöltöttek adott weboldalakat, hogy jelentősen megnöveljék azokon a látogatók számát. Emiatt az internetes marketinggel foglalkozó vállalatok az utóbbi években számos olyan technológiát kifejlesztettek, amelyekkel megakadályozható a csalás, de néhány szakértő becslése szerint az online keresők piacán bizonyos kategóriákban a hirdetési díjak húsz százalékát még ma is nem létező fogyasztókra költik el.

A csalók módszerei
A kattintásos csalásnak jelenleg három változata létezik. A leggyakoribb módszer az úgynevezett botok, azaz online robotok használata. Ezek a szoftverek úgy vannak beprogramozva, hogy a weboldalakon előre megadott adott hirdetésekre kattintsanak rá. A második legelterjedtebb megoldás az olcsó kínai vagy indiai munkaerő alkalmazása. A harmadik változat az, amikor egy vállalat alkalmazottjai a rivális cégek hirdetéseire kattintanak, hogy lerontsák a kampányuknak az eredményességét, és gyorsan kiürítsék a reklámkeretüket.
Egy nemrégiben leleplezett eset is jól bizonyítja a téma aktualitását: egy kaliforniai férfi olyan szoftvert készített, amellyel állítása szerint több millió dollárral károsíthatta volna meg a legnépszerűbb online keresőt működtető Google vállalatot. (A Google számos weboldallal működik együtt hirdetéseinek értékesítésében; a partner weboldal bannereiben a Google szöveges hirdetései jelennek meg, és az oldal fenntartója pénzt kap kattintásokért.) A férfi százötvenezer dollárért átadta volna a cégnek a szoftvert, de a hatóságok hamarosan letartóztatták a zsarolót. Matt Parrella, a Google ügyében eljáró észak-kaliforniai ügyészség vezetője a Cnetnek elmondta: az eset egyáltalán nem egyedülálló sőt, további letartóztatások várhatók.

A kattintásos csalás mértéke nehezen megállapítható, viszont felhívja a piac figyelmét az online keresőkön alapuló marketing alapvető gyengeségeire. Mindez különösen fontos amiatt, hogy a Google hamarosan tőzsdére megy, és sokan az online hirdetési piac barométerének tekintik ezt az eseményt. Egyébként az Egyesült Államokban idén várhatóan huszonöt százalékkal nő a keresőoldalakon eladott hirdetések száma, és a piac értéke a 2003-as 2,5 milliárd dollárról 3,2 milliárd dollárra nőhet, derült ki az eMarketer piackutató cég adataiból.

"Nehéz megmondani, hogy mekkora a probléma, de az emberek egyre közelebbről és közelebbről vizsgálják a helyzetet, mivel a keresők hirdetési árai egyre magasabbak" - mondta el a Cnetnek John Squire, a Coremetics webes elemzői cég üzleti fejlesztésekért felelős elnöke.

Rossz modell

Jessie Stricchiola, a keresőmotorokkal foglalkozó Alchemist Media marketingcég elnöke úgy véli: a kattintások számán alapuló fizetési modell egyik legnagyobb hibája, hogy több tonnányi pénzt lehet elszórni hirdetésekre a másodperc törtrésze alatt, és az árazási modellt kihasználó technikák nagyon gyorsan fejlődnek. A vállalat közleményéből ugyanakkor az is kiderül, hogy számos olyan technológiát alkalmaznak, amellyel elemezhetik a kattintásokat, és náluk is külön munkacsoport foglalkozik ezzel a témával.

A kattintások számán alapuló fizetési modellnek több formája létezik, írta a Cnet. A keresőoldalakon a hirdető általában ingyen kap megjelenést, és csak akkor kell fizetnie, ha rákattintottak a hirdetésére. A Google azt is garantálja az ügyfeleinek, hogy visszafizeti a hirdetés árát, ha csalást fedez fel. A csalás egyébként több módszerrel megakadályozható, például a webes forgalom és a böngészési viselkedés elemzésével. Például, ha egy oldalt alig néhány másodpercenként újra betöltenek, a csalásérzékelő rendszer gyanúsként kezeli a forgalmat. Emellett néhány marketingcég listát is készít azokról a helyekről, ahonnan rendszeresen sok kattintás érkezik, de egyetlen megrendelés sem.

Kifinomult módszerek

A Zedo hirdetési cég egy IP-címeken alapuló helymeghatározási rendszer segítségével Kínában fedezett fel kattintási műveleteket. A cég szerint a bevett gyakorlatot alkalmazták: létrehozták egy ismert oldal másolatát a rajta található hirdetésekkel együtt, és egy betanított bot segítségével kattintgattak a hamis oldalon megjelenő hirdetésekre.

A hús-vér emberek által végzett csalásokat azonban sokkal nehezebb felismerni, mert a jól szervezett hálózatok tagjai szétszórtan, sokszor különböző országokban találhatóak, különböző típusú számítógépekről dolgoznak, és nem egy meghatározott minta alapján kattintgatnak. Az India Times szerint a szubkontinensen az internetezők havonta száz-kétszáz dollárt is kereshetnek otthoni kattintgatással.

A csalás harmadik típusára éppen egy marketingigazgató adott kitűnő példát; a Cnetnek névtelenül nyilatkozó cégvezető elmondta, hogy előszeretettel kattint rá riválisainak hirdetéseire, mivel nagyon jól tudja, minden egyes ujjmozdulattal tizenöt dollárt húz ki a zsebükből.