Ferenc, Olívia
-2 °C
4 °C

Keresőmarketing

2001.09.09. 10:02
Az interneten fellelhető információmennyiség növekedése szinte napról napra jól érzékelhető. A keresők találatainak növekvő száma azonban nem csak a választék bővülését jelenti, hanem egyben megnehezíti a fontos információk megtalálását is. Egyre több cég választja a reklám azon módját, hogy a keresők által visszaadott találatok közt előkelő helyre soroltatja magát.
A Roper Starch Worldwide tanácsadó vizsgálatai szerint egy átlagos felhasználó 12 percnyi keresés után veszti el a türelmét. Hiába működik gyorsan egy kereső, hiába kutatja át weboldalak millióit, a legtöbben csak az első 10-20 találatot nézik át. Ha egy adott honlapnak nem sikerül bekerülnie a legelsők közé, nem sok esélye van arra, hogy a kereső oldalairól szerezzen látogatókat.

Miközben keresőoptimalizálásra (SEO - search engine optimization) a webmesterek számos jól működő megoldást dolgoztak ki, addig ez a terület gyakorlatilag elkerülte a marketingesek figyelmét. Annál is meglepőbb ez, mivel számos felmérés bizonyítja, hogy a keresők használata az egyik leggyakrabban igénybe vett internetes szolgáltatás.

A Cyberatlas Research "Search Engine Optimization Strategies: A Marketer's Perspective" kutatási jelentése szerint a megkérdezett vállalatok 40 százalékánál az éves marketing-költségvetés kevesebb, mint 0,5 százalékát költötték SEO szolgáltatásokra, míg csupán 10 százalékuknál fordították a rendelkezésükre álló összeg negyedét ilyen célokra. Ennek ellenére a válaszadók 70 százaléka "lényegében elégedett" volt a keresőkről hozzájuk érkező látogatók számával.

Érdekes ellentmondás, hogy míg a legtöbb vállalatnál viszonylag keveset költöttek arra, hogy jó helyezést érjenek el a keresési találatok között, a válaszadók 87 százaléka folyamatosan figyelemmel kíséri a keresőkről érkező forgalom alakulását. A keresők persze nem egyformán fontosak valamennyi iparág számára. Míg például az utazással, élelmiszerekkel, egészségüggyel foglalkozó honlapok forgalmának jelentős része származik a keresőktől, a gyártással foglalkozó vállalatok , vagy a kormányzati szervek weboldalainak látogatói nem innen érkeznek.

A weben több milliárd weboldal található. Bár még a legnagyobb mennyiséget feldolgozni képes kereső, a Google is csak ennek töredékét, mintegy 1,4 milliárd oldalt képes átfésülni, még a különleges témákra irányuló kereséseknél is gyakran több ezer találatot kapunk. Csak a legnaivabbak alapozhatják üzleti sikerüket arra a hitre, hogy majd éppen az ő honlapjuk esik bele az első 20 találatba. A keresők tulajdonosai hamar meglátták az üzleti lehetőséget a fizetett, garantált találati helyekben. Bár a megoldás az első időkben (a 90-es évek közepén) némi felzúdulást váltott ki, mára ez megszokott gyakorlattá vált. Időközben az is kiderült, hogy az előkelő fizetett helyek magas árai maguk garantálják, hogy ne váljanak keresők Yellow Pages katalógussá.

A legjobb találati helyek fix díjas bérlésénél kifinomultabb - és a kisebb pénzű honlapok számára is elérhető - módszer a CPC (cost-per-click - kattintás-alapján fizetett) keresés. A teljesítményalapú internetes szalaghirdetésekhez (banner) hasonlóan a megrendelő minden alkalommal valamilyen, előre megállapodott kis összeget fizet, ha honlapjára a keresőről látogató érkezik. A CPC keresést még tovább cifrázza a GoTo.com. Itt lehetőség van arra, hogy az érdeklődők - 5 centtel indulva - licitáljanak a találati helyekért. A fizetés a találatok szerint, az árverés eredményétől függően történik.

A keresőmarketing sajátos új formája az úgynevezett "paid inclusion" megoldás. A megvásárolt helyezéssel (paid placement) szemben ilyenkor a kereső tulajdonosa csak azt garantálja, hogy az adott honlap szerepelni fog a találatban, de nem garantálja a találat helyét. Az a keresőt működtető algoritmustól függően alakul majd. Mindez tehát egyfajta kereső-lottó. Némi szerencsével az adott honlap kevés pénzért is igen jó helyre kerülhet a találati listán, de az is előfordulhat, hogy a gyakorlatilag láthatatlan sok ezredik helyen landol.

A felsorolt néhány példa is jól mutatja, hogy a keresők számos lehetőséget kínálnak a marketingesek számára. Ezek gyakran kevésbé közismertek, ugyanakkor lényegesen hatékonyabbak, mint a régóta sztárolt bannerek. A keresők és a keresési módszerek sokasága miatt a kívülállók számára igen nehéz a tájékozódás, érdemes a kereső-stratégiában járatos szakemberekhez segítségét igénybe venni.

A keresőmarketing a jövőben egyre fontosabb területet jelenthet a marketingeseknek, megfelelő üzleti hátteret biztosíthat a keresőmotorok fejlesztőinek és üzemeltetőinek, ugyanakkor a keresők túlzott elüzletiesedése rosszul hathat a látogatókra. A keresők között igen nagy a verseny. A tapasztalatok azt mutatják, hogy ha valamelyiküktől elpártolnak a felhasználók, akkor a legkifinomultabb technológia, a legjobb marketingkonstrukciók sem menthetik meg.

Forrás: Dotkom Internet Consulting