Vilma
-8 °C
3 °C

Opciók helyett felmondólevél

2000.06.27. 19:17
Spórolásra, így alkalmazottaik elbocsátására kényszerülnek az internetes cégek. Bár egyelőre - néhány kivételtől eltekintve - nem szenvednek készpénzhiányban, és a csődtől is messze vannak a néhány éve indult dot.com vállalkozások, a kedvezőtlenné vált tőzsdei helyzet miatt üzleti terveik átdolgozására és takarékoskodásra kényszerülnek. Korábbi terveik szerint az internetes cégek ugyanis papírjaik tőzsdei bevezetéséből tettek volna szert készpénzre, a részvénykibocsátásokat azonban a netes papírok árfolyamzuhanása óta sorra halasztják el a vállalatok.
Elbocsátások

Fél éve, az internetes részvények szárnyalásának időszakában sorra vették fel az új munkatársakat a világuralmi tervekkel induló dot.com vállalkozások. A kezdeti lelkesedés múltával azonban, a jelenlegi kedvezőtlen piaci körülmények között azonban egymás után kényszerülnek a cégek a részvényopciók ígéretével felvett, internetmilliomosnak készülő dolgozók kirúgására.

Világuralmi tervekkel indultak
Az utóbbi két hónapban a számos internetes cég, így a Salon.com online magazin, a DrKoop.com egészségügyi kiadvány és a CBS.com hírportál is elbocsátotta munkatársainak egy részét, hogy csökkentse működési költségeit. A Salon.com június elején 13 embert - dolgozóinak 9 százalékát - küldte el és bezárta seattle-i irodáját, a lépéssel a cég költségeinek 20 százalékát takarítja meg. A DrKoop.com májusban dolgozóinak 35 százalékát küldte el, amellyel a cég az elemzők szerint készen áll egy esetleges akvizícióra.

Stratégiaváltás

A piaci feltételek kedvezőtlenre fordulása óta a vállalatok egy része stratégiát váltott, és a kifejezetten internetes, a felhasználóknak szánt szolgáltatások helyett a business-to-business, vagyis a cégeknek szánt szolgáltatásokra helyezik a hangsúlyt. Így tett az AltaVista is, amely májusban bocsátotta el alkalmazottainak 6 százalékát, 50 embert, és keresőportálja mellett technológiájának licenceléséből is számít bevételekre.

Konszolidáció a láthatáron

Honnét lesz pénzük a dot.com cégeknek?

A pénzszűkében levő internetes cégek többféle megoldást választhatnak, ha készpénzhez akarnak jutni. A legtöbb cég kockázati befektetési alapoktól szerzi a működéséhez szükséges forrásokat. Hitelt is vehetnek fel, ezt többnyire kötvénykibocsátás formájában intézik az internetvállalatok, de igényelhetnek banki hitelt is. Az amerikai cégekkel ellentétben, melyek a kezdeti befektetések után tőzsdére mennek, a magyar internetvállalatokat többnyire felvásárolják a nyugati szakmai befektetők. A budapesti tőzsdén csak két technológiai cég van, a Synergon és a Graphisoft.

A Goldman Sachs e-commerce elemzője, Anthony Noto három csoportra osztotta azokat az internetes áruházakat, melyeknek várhatóan az év végén növelniük kell készpénzkészleteiket. Az első kategóriába tartozó cégek, például a 1-800-Flowers.com virágküldő szolgálat és a Barnesandnoble.com könyvesbolt Noto szerint könnyen teremtenek majd készpénzt, hasonlóan az Amazon.com könyváruházhoz és a Priceline.com vásárlási szolgáltatóhoz. Azok a cégek azonban, melyek nem piacvezetők saját területükön, és eddig még meggyőző üzleti tervet sem sikerült gyártaniuk, komoly nehézségek elé néznek. A második csoportba sorolt cégek, mint az Ashford.com luxusáruház és az eToys játékbolt várhatóan költségeik csökkentésére és befektetők bevonására kényszerülnek, a harmadik csoportba tartozók, mint a CDNow zenebolt és a Peapod szupermarket pedig Noto szerint a konszolidáció áldozatául esik és felvásárolják versenytársai.

Bezárt a Boo.com, a Reel.com

Ez történt a Boo.com internetes sportruházati áruházzal és a Reel.com online videofilm-kereskedéssel is. A 70 millió font befektetéssel létrejött Boo.com márkanevét májusban vette meg a rivális amerikai Fashionmall, technológiáját pedig 250 ezer fontért vásárolta meg az angol Bright Station internetes megoldásokat fejlesztő cég.

Megitták a levét
A Reel.com június elején bocsátotta el több mint 200 alkalmazottját, üzleti tevékenységét a korábbi versenytárs Buy.com vette át. A Hollywood Entertainment videotéka-lánc 1998 júliusában 100 millió dollárért vette meg az 1,1 millió ügyfelet kiszolgáló Reel.com-ot, online jelenlétének megteremtése céljából. A Hollywood Entertainment úgy döntött, hogy abbahagyja a veszteséges online bolt finanszírozását. A zuhanórepülésbe kezdő Reel.com veszteségei az anyacég részvényeinek árfolyamát is lehúzták: a Hollywood Entertainment papírjainak árfolyama az elmúlt év során 75 százalékot zuhant, annak ellenére, hogy a cég videotékáinak operatív nyeresége több mint 40 százalékkal nőtt.

Átminősítik a betegeskedő Amazont

Az elemzők lelkesedése az új gazdaság egyik vezető cége, az Amazon iránt is alábbhagyott. A fennállása óta veszteséges online könyváruház működésének finanszírozására kötvényeket dobott piacra, melyeket féléves időszakonként törleszt. A kötvényeket részvényre lehetne cserélni, ha a cég papírjainak árfolyama 20 napon át 117,04 dollár felett marad. Ez azonban nem fog egyhamar bekövetkezni: a decemberi 133 dolláros rekordárfolyamról mostanára 34 dollárra zuhant a részvény, ezzel a cég tőzsdei értéke 60 milliárd dollárról 12 milliárdra apadt. A Deutsche Bank Alex Brown cég elemzője ugyanakkor megjegyzi, hogy a cég árfolyamcsökkenésének oka, hogy internetes áruház helyett egyre inkább hagyományos áruházra kezd hasonlítani az Amazon. Emiatt a technológiai papírokat vásárló befektetők eladják Amazon-részvényeiket, melyeket a kiskereskedelmi cégek befektetői vásárolnak meg.

Nászút ajándékba!

Esküvőt tervez? Tervezzen velünk, nyerjen wellness nászutat!

Fergeteges Szilveszter

Fantasztikus szilveszteri vacsorával, hajnalig tartó bulikban, ismert sztárokkal töltheti el az év utolsó éjszakáját.