Barbara, Borbála
-6 °C
3 °C

Meggyalázott márkák

2001.07.09. 13:49
Az internettel kapcsolatban szokás a márkák átértékelődéséről, a márkatudat gyengüléséről beszélni. Viszonylag kevesebb szó esik azokról a veszélyekről, melyek a digitális térben a márkákat fenyegetik.
A legismertebb logók engedély nélküli használata, népszerű márkanevek elhelyezése arra nem jogosult honlapokon, márkákra való hivatkozás arra fel nem illetékes helyeken, az ismert márkákéhoz megtévesztően hasonló domain néven használata, a versenytársak lejáratása hírcsoportokban, olvasói fórumokon, paródia oldalak létrehozása - mindez csak néhány azok közül a veszélyek közül, melyek az ismertség arányában egyre inkább fenyegeti a nagy cégeket.

Vállalatok, melyek óriási összegeket költenek márkanevük kialakítására szinte teljesen védtelenek a rosszindulatú versenytársak, vagy egyszerűen csak unatkozó gyerekek támadásaival szemben.

A márkákkal való visszaélést megelőzni nem lehet. Lehetőség van viszont az illegális márkahasználat, a különféle márkákkal való visszaélések, követésére, leleplezésére. A cél azonos, a megoldásra vonatkozó stratégiák jelentősen különbözhetnek.

Szörfös zsaruk

Az egyik legismertebb üdítőital gyártó például főállású dolgozókat -jogászokat - foglalkoztat, akik munkaidejüket jórészt az interneten való "szörfözéssel" töltik. Ennek során meglátogatják a korábban már jogsértésen ért és általában írásban figyelmeztetett webhelyeket, felveszik a kapcsolatot a jóhiszemű, de mégis illegális márkanév használókkal és megpróbálják felderíteni a súlyosabb, szándékos jogsértéseket.

Vannak cégek, melyek inkább az erre szakosodott "márka-rendőrökben" bíznak. Az olyan cégek, mint a Thomson and Thomson, a Cyveillance és számos hasonló vállalkozás emberi munkával, illetve erre a feladatra készített, általában saját fejlesztésű szoftverekkel képesek számos visszaélés felderítésére.

A márkákkal való visszaélés 10 leggyakoribb módja
  1. Logók és képek jogosulatlan használata
  2. A látogatók eltérítése a webhelyről a háttérben elrejtett kulcsszó használatával
  3. A cég nevének és termékeinek jogosulatlan használata a keresők által használt úgynevezett "meta" tagokban
  4. Szoftver, zenei, illetve videó kalózkodás
  5. Termékek jogosulatlan terjesztése, értékesítése
  6. Webhely jogosulatlan behelyezése más webhelybe (framing)
  7. Cégnév használata a versenytárs weboldalán
  8. Logók és képek használata pornografikus környezetben
  9. Domain névvel való visszaélés és paródiaoldalak készítése
  10. Panaszkodó oldalak és negatív hírcsoporti megnyilvánulások

Forrás: Dotkom Internet Consulting

Nászút ajándékba!

Esküvőt tervez? Tervezzen velünk, nyerjen wellness nászutat!

Értékeljen, nyerjen!

Van kedvenc légitársasága? Írja meg véleményét itt!