Mária
-7 °C
3 °C

Primitív, de működik az online vonatjegyrendelés

2006.03.24. 11:50
Magyarországon is elindult az online vasúti jegyrendelés - persze a lehető legprimitívebb e-mail alapú rendszerben. Eközben állítólag már egy éve létezik az online fizetést, otthoni jegynyomtatást is tudó profi verzió, az azonban az asztalfiókban pihen.
A környékbeli országok után jó pár éves késéssel idén február 19-én a MÁV Magyar Államvasutak Zrt. is beüzemelte online jegyrendelő rendszerét. A MÁV-portálon némi kattintgatás után elérhető űrlapon legkésőbb három nappal az indulás előtt lehet a helyjegyes vonatokra, vagyis az intercitykre és interpicikre ülőhelyet foglalni.

A sikeres rezervációról a vasút 24 órán belül e-mailben értesíti az utast, akinek a jegypénztárban kell kifizetnie a viteldíjat - a tájékoztató szerint legkésőbb 24 órával az indulás előtt. Telefonos rendelésnél valamivel rugalmasabb a társaság, ott elég 25 órával az indulás előtt jelezni a helyigényt, akkor azonban ízibe a pénztárba kell rohanni, a foglalás ugyanis ilyenkor is csak 24 órával a start előttig él, ezután a jegy újra szabad préda.

Fényes karriert a próbafázisban lévő online szolgáltatás eddig nem csinált, az elmúlt egy hónapban a MÁV sajtóosztálya szerint "több százas nagyságrendben" vették igénybe. Az ügyfelek egyike az Index újságírója volt, aki megállapíthatta, a rendelés működik. A Miskolc-Kazincbarcika között közlekedő interpicire szóló foglalást negyedórán belül visszaigazolták, és másnap a Nyugati Pályaudvaron meg is kapta a hely- és vonatjegyet - persze csak félórás sorbaállás után.

Buta rendszer

A rózsaszín képet azonban nemcsak a pénztár előtti várakozás árnyékolja be. A megrendelőlapot programozó Mávinformatika Kft. ugyan arra még odafigyelt, hogy érvényes-e az e-mail cím formátuma, vagy hogy ki van-e töltve minden szükséges rubrika, a fejlesztők erejéből ennél több hiba kezelésére azonban már nem futotta. A pályaudvaron például azonnal kiderül, van-e helyjegy az adott vonatra, és ha nincs, melyik másikkal lehetne elutazni. Az internetes rendelők azonban csak a 24 órán belül érkező visszaigazolásból tudhatják meg, jutott-e nekik ülőhely. Ha nem jutott, és belefér még a három napba, megpróbálhatnak egy másik intercityre jegyet váltani, de persze másodszor is hoppon maradhatnak.

Az online jegyfoglaló rendszer azonban nem csak emiatt szerencsétlen. A név, a telefonszám és az e-mail cím megadása után az utasnak először is egy másik böngészőablakban meg kell nyitnia a MÁV-menetrendet, az Elvirát. Ebben kell kikeresnie a vonat számát, ami elengedhetetlen ahhoz, hogy helyesen le tudja adni a rendelést. Hiába választja ki ugyanis, honnan hová vonatozna, a csöppet sem intelligens rendszer nem szűri ki, melyik intercity és interpici jár a megadott útvonalon, azt meg pláne nem, hogy a szerelvények hánykor indulnak, hanem nemes egyszerűséggel minden vonatot felajánl, így egy mellékattintással bárki rendelhet helyjegyet az ellenkező irányba, vagy például két dunántúli település között egy tiszántúli vonatra.

Az amatőrizmus ott csúcsosodik ki, hogy bár a tájékoztató szerint hat darab jegynél többet egy utas nem kérhet, az űrlapot ennek ellenére akár 54 több-kevesebb kedvezményre jogosító vonatjegyre és 99 helyjegyre is ki lehet tölteni. Hibaüzenet persze egyik esetben sincs, a Mávdirekt a legértelmetlenebb megrendeléseket is automatikusan megköszöni.

Kézi vezérléssel

A kutya ott van elásva, hogy az efféle szándékos viccelődéseket vagy véletlen tévedéseket nem a jegyrendelő szoftver, hanem a mávdirektes ügyintézők szűrik ki, akik e-mailben kapják meg a rendelést, az adatokat pedig - akárcsak a telefonos foglalások esetében - kézzel pötyögik be a rendszerbe. Az Index tapasztalatai szerint a hibásan kitöltött űrlapról később vagy értesítik a delikvenst egy e-mailben, vagy sem. Ha 24 órán belül nem üzennek semmit, fel lehet őket hívni a 06-40-49-49-49-es telefonszámon, ahol aztán - immár telefonos intercityjegy-rendelésként - egy füst alatt a helyjegyet is le lehet foglalni.

A MÁV egyébként nem árulta el az Indexnek, mennyibe került az internetes jegyrendelő rendszer, és tavaly májusi nyilatkozatuk tükrében, miszerint a társaság a környékbeli országokban működő rendszereknél "jobb módszer kidolgozásán munkálkodik", az sem világos, miért éppen ezt a fapados változatot üzemelte be honlapján. Az Index ugyanis úgy értesült, a vasúttársaság fiókjában már egy éve ott lapul egy másik, jóval professzionálisabb program is, amit bármikor el lehetne indítani. Az online fizetésre és otthoni jegynyomtatásra is képes szoftverről azonban a MÁV sajtóosztálya ma is ugyanazt mondja, mint csaknem egy esztendeje: "kifejlesztés alatt áll".