Ferenc, Olívia
-4 °C
4 °C

Mikrokereskedelem

2001.05.21. 18:00
A mikrokereskedelmi rendszerek, melyek lehetővé teszik az olcsó áruk jövedelmező online forgalmazását, nemcsak megváltoztatják az elektronikus kereskedelem módját, hanem az értéknövelt tartalom forgalmazásával új üzleti modellt hoznak létre.
Az internetes kereskedelem kezdete óta megoldatlan a kis összegű vásárlások kezelése. Az ingyenes - reklámokkal és szponzorációval finanszírozott - tartalomszolgáltatás válsága újra aktuálissá tette a kis összegű online fizetés, a micropayment kérdését. A hitelkártyacégek és az internetes vásárlást bonyolító bankok viszonylag magas jutaléka ugyanis gyakorlatilag kizárja a néhány ezer forint alatti online hitelkártyás fizetés lehetőségét.

Az elmúlt években több cég is megpróbálkozott mikrofizetési rendszer bevezetésével, de egyik sem tudott átütő sikert elérni. A legnagyobbak közé számító, félmillió felhasználóval büszkélkedő Qpass Digital Commerce Service www.qpass.com többek közt a New York Times, a Wall Street Journal, a Forbes és a Consumer Reports cikkeihez biztosít hozzáférést. Az előfizetők, akik közvetlenül a Qpasszal kötnek szerződést amellett, hogy szabadon mazsolázhatnak a rendszerhez kapcsolódó tartalomszolgáltatók cikkeiből, folyamatosan, online követhetik figyelemmel folyószámlájuk alakulását. A teljes "cikkfogyasztás" ára a hónap végén egyszerre kerül leemelésre az előfizető hitelkártyájáról.

Egyelőre még csak Japánban elérhető a Compaq MilliCent www.millicent.com rendszere. A MiliCent segítségével a kereskedők saját online boltjukba integrálhatják a fizetési rendszert, maguk menedzselhetik a pénzmozgást, és ezzel kiküszöbölhetik a borsos jutalékokat. A rendszer lehetőséget ad a hitelkártyával való fizetésre, a telefon- vagy internetszámláról történő kiegyenlítésre, de mód van fix összegű, előre fizetett (prepayed) kártya vásárlására is.

A mikrokereskedelem egyik szépreményű szereplője a MicroCreditCard www.microcreditcard.com. A cég arra az alapkoncepcióra épít, mely szerint az internetezőknek lényegesen nagyobb a hajlandósága az azonnali, kisebb összegek kifizetésére, mint a hosszú távú elkötelezettséget jelentő előfizetésre. Az alapelv itt is az, hogy nem tranzakciónként vonnak le az ügyfél kártyájáról, hanem megvárják, amíg az eléri a 10 dolláros határt. Ha az adott tartalomszolgáltató is úgy akarja, az internetezőnek nem kell éves előfizetéssel bajlódnia, mert fél dollárért akár egy számot is online letölthet kedvenc magazinjából. Az oldal tulajdonosa havi 19,95 dollártól megrendelheti a cégtől az új technológiát, ezenfelül tranzakciónként 8 centet és az "akció" értékének 8 százalékát kell a Microcreditcard.com-nak kifizetni. A rendszer telepítése kisebb cégeknek mindössze 100, nagyobbaknak több ezer dollárba kerül.

Az egységes mikrokereskedelmi rendszerek kialakulását jelentősen nehezíti az egymással nem kompatibilis üzleti "szekértáborok" kialakulása. Így például a Yahoo! www.yahoo.com a PayDirect http://paydirect.yahoo.com/ rendszert használja, az eBay www.ebay.com pedig a Billpoint www.billpoint.com rendszert támogatja, a már említett MicroCreditCard.com stratégiai partnerei közt pedig megtalálható az Oracle www.oracle.com és a VeriSign www.verisign.com. Minden nehézség ellenére a témában jártas szakértők biztosak benne, hogy a micropayment előtt nagy jövő áll. Becsléseik szerint 2003-ra az internetes tranzakciók 80 százaléka 2 dollárnál kisebb értékű lesz majd.

Akadnak azonban olyan szakemberek is, akik az internetes mikrokereskedelmi rendszereknél is nagyobb jövőt jósolnak a mobil micropayment megoldásoknak. Ma még csak az angol Virgin mobiltelefoncég kápráztatja el előfizetőit azzal, hogy készülékükkel - saját mobilszámlájukat megterhelve - vásárolhatnak a Virgin Cola automatákból, de nyilvánvalóan ez még csak a kezdet. Az ennél fejlettebb - általában még csak kísérleti stádiumban levő - rendszerek SMS vagy WAP kommunikációval kapcsolódnak a vásárlás helyén található (POS) terminálhoz. A ma még kissé rugalmatlan, nehezen kezelhető készülékeket várhatóan hamarosan felváltják az univerzális mobil kommunikációt lehetővé tevő új Bluetooth eszközök, és akkor végre igazi lendületet kaphat a mikrokereskedelem.

Forrás: Dotkom Internet Consulting

Nászút ajándékba!

Esküvőt tervez? Tervezzen velünk, nyerjen wellness nászutat!

Pihenjen Szép kártyával!

Egy kis lazítás Önnek is jár! Íme a Szép kártya elfogadóhelyek.