További Üzlet cikkek
Korábban az egyes szaktudományok elismert művelői a hallgatók számára jegyzetekbe gyűjtötték össze a szellemi muníciót. A szerző-szerkesztő személye és az egyetemi kiadó kellő garanciát nyújtottak a kiadványok színvonalát illetően. A web, mint információforrás, megjelenésével megszűnt a hagyományos egyetemi tartalomszolgáltatók monopóliuma. Az információvadászok magukra maradtak, kevés segítségre számíthatnak. A tanszéki könyvtárak könyvtárosai nemhogy nem dominálnak, diktálnak már többé az információk piacán, de már segítséget is alig tudnak adni az információt keresőknek.
Témakörökre bontva lehet keresni a Katalógban |
A tartalomszolgáltatásban vállalatok, magánszemélyek, intézmények és álintézmények jelentek meg, melyek kívül esnek az egyetemi kiadók szakmai, szerkesztői kontrollján. Eközben az egyetemi oktatóknak változatlanul az lenne a dolga, hogy színvonalas, szakmailag helytálló tartalmat juttasson el a hallgatóknak, illetve hogy kiszűrjék a kétes értékű információforrásokat.
Az egyre újabb technológiák, mint például a P2P (személyes) kommunikáció, újabb fenyegetést jelentenek a hagyományos, kiadók és szerzői jog által kontrollált tartalomszolgáltatás számára. Gondokat okoz, hogy a sokak által semlegesnek hitt keresőkben is egyre inkább üzleti megfontolások alakítják a találatok struktúráját.
Az információk értékelésének, minősítésének igénye új szakmákat hívott életre, illetve hagyományos szakmákat alakított át. Az egyetemi könyvtárosok egyik legfőbb feladatává a tartalomminősítési útmutatók kidolgozása vált. Ugyancsak egyértelmű irányelveket kell kidolgozni az interneten "talált" tartalmak etikus és a szerzői jogokat tiszteletben tartó felhasználására. A könyvtárosok tűnnek legalkalmasabbnak arra is, hogy a diákok számára olyan jól használható segédleteket állítsanak össze, amelyek például útmutatóul szolgálhatnak a keresőeredmények értékelésében.
Gondokat okoz, hogy a keresőkben is egyre inkább üzleti megfontolások alakítják a találatok struktúráját |
Az egyetemeknek, intézményeknek is fokozott erőfeszítéseket kell tenniük annak érdekében, hogy az általuk publikált tartalom kitűnjön az információtömegből. Az erős márka továbbra is a legjobb biztosítéka a tartalom hitelességének és a szellemi tulajdon tisztaságának. Az intézményeknek és kiadóknak, mint a tartalom legfőbb minősítői fontos, új szerephez is juthatnak. A megbízható tartalom iránti igény életre hívta az információ-brókerek szakmáját. A Gartner Research szakértői szerint a jövőben az intézmények, vállalatok egyre nagyobb mértékben támaszkodnak majd az új szolgáltatásra.
A szakértők által ellenőrzött, minősített, megbízható tartalom egyre inkább felértékelődik. Ennek megfelelően az ilyen információk egyre inkább fizetős csatornákon keresztül jutnak el a felhasználókhoz.
Forrás: Dotkom Internet Consulting