Árpád
-2 °C
9 °C

A hitelkártya becsületén könnyen folt esik

2001.04.23. 11:14
Gyakori panasz, hogy a fizetős szolgáltatást nyújtó weboldalak nem fogadják el a hitelkártyaszámokat "charge back", vagyis tranzakció-visszaszívás miatt, noha a kártya tulajdonosa nem tud ilyesmiről. A hiba oka Naiv Ügyfél 9 szerint a többszörösen túlbiztosított amerikai kártyaelfogadó rendszerben keresendő.
Teljesen normális magyar bank VISA CLASSIC kártyájával a Lancelot nevű cégen keresztül szerettem volna tartalomszolgáltatást igénybe venni egy adott website-on. Minden szükséges adat megadása után a bank blokkolást fogadott el az adott összegre a kártyakibocsátó bankkal felvett elektronikus autorizációs eljárás után. Mivel ez sikeres volt, így a megvásárolt tartalomszolgáltatáshoz megkaptam a hozzáférést. Eltelt néhány nap, és az adott hozzáférés megszűnt.

A blokkolt összegre /a tartalomszolgáltatás ellenértéke/ nem érkezett a bankhoz terhelés. A Lancelot gyanúsnak találta az adott tranzakciót, letiltotta a hozzáférést, és nem küldött terhelést a banknak az adott tételről. A blokkolás az adott összegről 14 nap elteltével automatikusan törlődött, és ezután ismét hozzáférhetővé vált a kártyához kapcsolódó számlán.

Azonban mivel szükségem volt az adott tartalomszolgáltatásra, ezért ismét újra kezdtem az eljárást. Erről az előzőhöz hasonlóan megérkezett a blokkolás, majd néhány nap múlva a terhelés. Ekkor nem találták gyanúsnak. Az adott tartalomszolgáltatáshoz azóta is működik a hozzáférés.

Mi történt? Mi lett az eredmény?

Az adott kártyával kapcsolatban regisztrálva lett egy gyanús tranzakció. Ennek semmi hatása nem volt a kártyahasználatra az adott cégnél. De amikor első alkalommal használni szerettem volna a CCbill nevű cégnél ezen kártyát, akkor ők "Declined due charge back history" hibaüzenettel utasították el próbálkozásomat.

Valójában nem is történt charge back. Az adott kártyával sehol máshol nem volt probléma az interneten, számtalan más egyéb cégnél. Azonban a CCbill számos e-mail-váltás után sem volt nyilvántartásából törölni a fenti problémás tranzakcióra vonatkozó adatokat. Ők nem fogadják el azóta sem ezen kártyát. A CCbill adatait az USA banki rendszerből veszi, ahol a problémás tranzakció is megtörtént.

Magyarországról nehéz megtalálni egy amerikai bankot, és ott töröltetni egy hibából eredő téves bejegyzést, amely megakadályozza egy bizonyos kártya használatát. Az elektronikus/internetes úton létrejött tranzakciókat különféle egyéb rendszerek is próbálják a visszaélések elkerülése érdekében szűrni, illetve felügyelni az amerikai banki elfogadórendszeren keresztül. A fentiekből is kiderül, hogy "charge back"-gyanús eset is "charge backnek" minősülhet az amerikai bankrendszerben - nem az OTP fog ilyen választ adni az adott website-nak, hanem az amerikai bank, amelyen keresztül létrejön a tranzakció.

"Declined due charge back"

A dolognak semmi köze az OTP-hez vagy más magyar bankhoz. A nagy amerikai "creditcard processor" cégek a számtalan fizetős internetes és egyéb internethez kapcsolódó szolgáltatásokhoz egységes, illetve közel egységes felületet adva, jutalékért kezelik az adatokat, illetve a kártyaelfogadás folyamatát. Így nem kell mindegyik website-nak, fizetős szolgáltatást nyújtó cégnek saját elektronikus bankkapcsolattal rendelkezni. A legismertebb "creditcard processorok": IBILL, CCbill, Lancelot, ATSbank...

Minden cég megpróbál a lehetséges csalások ellen maximálisan védekezni. Ennek többféle módja van:

1., Amennyiben az USA-ban kibocsátott kártyáról van szó, akkor egyszerű az ellenőrzés, mivel egy közös adatbázisból lekérdezhető az adott kártyához hivatalosan bejelentett számlakivonathoz tartozó cím. Így egyszerű leellenőrizni, hogy valójában a kártyatulajdonos lehet-e a kártya használója.

2., Gyanús kártyahasználati szokások nyomon követése és adatbázisban tárolása, érintett kártyák blokkolása a rendszerben.

3., A regisztrációnál sok cég csak internetszolgáltató által biztosított e-mail címet fogad el, mivel azt szükség esetén könnyedén le lehet nyomozni. Tehát ingyenes szolgáltatók által biztosított e-mail cím nem alkalmazható.

4., Az 1. eljárás nem alkalmazható USA-n kívüli kártyáknál.

Mi is a "Declined due charge back" ?

Amennyiben egy kártyatranzakciót nem ismer el az ügyfél, akkor elindul a "charge back"-eljárás. Ekkor a bank bekéri az adott cégtől a partnerbankon keresztül a tranzakció bizonyítékául szolgáló adatokat. Ha ilyenkor kiderül, hogy egy pl. X.Y. magyar állampolgár, aki soha nem járt pl. USA-ban, és ott terhelték meg kártyáját egy bizonyos összeggel, akkor természetesen jogos a reklamáció. Ebben az esetben az érintett bank és az ahhoz kapcsolódó "creditcard processor" cégek nyilvántartásába belekerül, hogy az adott kártya valószínűleg jogtalan használat miatt "charge back"-elve lett.

Ez egy adott kártyaelfogadónak azt jelentheti, hogy nem célszerű elfogadni ilyen kártyát, mert lehet, hogy nem a jogos tulajdonos használja. Ilyenkor találkozhat az ember a "Declined due charge back history" hibaüzenettel.