További Üzlet cikkek
Segítette az értékesítést, hogy - ha csak korlátozott ideig is - a Gazdasági és Közlekedési Minisztérium (GKM) tavasszal ismét kiírta a lakossági energiamegtakarítást és a megújuló energiaforrások felhasználásának bővítését célzó pályázatát, amelynek keretében a napkollektoros beruházások teljes öszszegének egyharmadára, illetve legfeljebb 300 ezer forintra lehetett állami támogatást igényelni.
Emellett a keresletet élénkíti a fosszilis energiahordozók árának emelkedése, amelynek köszönhetően egyre kifizetődőbb a melegvíz-ellátást vagy a fűtést segítő napkollektorok vásárlása magánszemélyeknek is. A Naplopó Kft.-nél arra számítanak, hogy a tavalyi 1000 négyzetmétert követően az idén 1500-2000 négyzetméter - hőenergia-szolgáltatásra alkalmas - napkollektort fognak üzembe helyezni, s a cég árbevétele a 2005-ös 125 millióról 200 millió forintra emelkedik.
Hasonló tendenciákról számolt be Beleznai Nándor, a Wagner Solar Hungária Kft. ügyvezető igazgatója is. A cégvezető szerint a GKM-pályázat hatása kedvező volt, ám enélkül is élénkül a kereslet, mivel ma már egy napkollektoros rendszer megtakarítása meghaladja a hitel kamatköltségeit, tehát a vásárlók végeredményben kamatmentes kölcsönnel számolhatnak.
A Wagner Solar Hungária Kft. 2006 első hat hónapjában annyi napkollektort telepített, mint tavaly egész évben, s a vállalkozásnál arra számítanak, hogy az idei árbevétel meghaladja a 100-120 millió forintot. Ezt segítheti, hogy a cég néhány hónapja az egyik budapesti bevásárlóközpontban bemutatótermet nyitott az ügyfelekkel való kapcsolattartás javítása érdekében.
A hazai értékesítések volumene persze a felfutás ellenére is messze elmarad a nyugat-európai piacokétól. Magyarországon mindeddig összesen 40-50 ezer négyzetméter napkollektort helyeztek üzembe. Ezzel szemben Ausztriában és Németországban évente több százezer négyzetmétert borítanak be az újonnan telepített napkollektorok és napelemek, s nyugati szomszédunknál már a magánházak 15 százalékára szereltek fel a napenergia hasznosítására alkalmas eszközöket.
Az e téren piacvezető Németországban a gyártók arra számítanak, hogy a következő időszakban is évente több mint 20 százalékkal tudják bővíteni eladásaikat. Hans-Martin Rütert, a Bundesverband Solarwirtschaft elnöke a DPA-AFX hírügynökségnek kifejtette: a német piacon az értékesítés lassuló ütemben bővül, ám ezt ellentételezi az export gyors növekedése. A Solarbuzz adatai szerint tavaly világszerte 1460 megawattnyi napkollektort helyeztek üzembe. Ez 34 százalékkal haladja meg az egy évvel korábbi értéket, s a gyártók tavaly már több mint egymilliárd dollárt fektettek új üzemek építésébe.
A gyártás terén Magyarország sem áll rosszul. A Dunasolar cég két évvel ezelőtt beszüntette a termelését, ám a japán Sanyo 2004-ben Dorogon egy új napelemgyártó üzem építését indította el. A 2,7 milliárd forintos beruházással felhúzott üzemben tavaly indult el a termelés, s a tulajdonos a keresletet látva úgy döntött, hogy további egymilliárd forintot fordít fejlesztésre, s a termelést a jelenlegi évi 50-ről 100 megawattra növeli 2008-ra.
Egy három-négy tagú család részére a napkollektorokkal történő melegvíz-előállítás 0,6-1 millió forintból oldható meg, míg egy 100-120 négyzetméteres családi ház napkollektoros melegvíz-előállító és fűtésrásegítő rendszerének kiépítése 2-2,2 millióba kerülhet. A berendezések a telepítés után költségmentesen és csekély karbantartási kiadással üzemelnek legalább 25-30 évig.
A napkollektorok éves szinten a melegvíz-igény 70-75 százalékát, valamint a fűtésre használt anyagok 30-35 százalékát tudják kiváltani. Az elektromos áram termelésére szolgáló napelemek felszerelése ennél költségesebb, s egyelőre a forgalmazók többsége szerint sem kifizetődő, bár a Wagner Solar ügyvezető igazgatója szerint a kereslet ezekre a termékekre is erősödik.