További Üzlet cikkek
Az inkubátorházakat többek között az különbözteti meg a kockázatitőke-alapoktól, hogy nem a minél előbbi nyereséges kiszállás reményében fektetnek internetes cégekbe, hanem hosszabb távra terveznek, és abban bíznak, hogy számos befektetésük között lesz egy-két telitalálat, mint például a Softbank esetében az amerikai Yahoo volt.
|
Háromszáz éves birodalom
Míg a két amerikai cég csökkenti a portfóliójában szereplő vállalatok számát, és az új idők elvárásainak megfelelve meggyőző képet próbálnak festeni nyereségességhez vezető királyi útjukról, addig a japán Softbank további agresszív nemzetközi terjeszkedés mellett döntött. A társaság alapítója, első embere, guruja és szerencsés kezű hazárdjátékosa, Szon Maszajosi - a finanszírozási részletek nagyvonalú mellőzésével - a közelmúltban elejtette, hogy ő bizony megduplázza az internetre tett tétet, és 2003-ra már közel nyolcszáz vállalatot szeretne látni holdingtársaságában, melyet - a két világháború közötti, sűrű szövésű japán vállalatbirodalmakra utalva - mostanában előszeretettel nevez netbatsunak.
A japán Softbank agresszív nemzetközi terjeszkedés mellett döntött |
Szon, aki saját megfogalmazása szerint egy 300 éves üzleti terv első fázisain dolgozik, eddig nem fárasztotta magát azzal, hogy elképzeléseit megossza a nagy víziókra kevésbé fogékony kétkedőkkel. A TheStandard.com szerzőpárosának nyilatkozva a Softbank második számú Egyesült Államok-beli kockázatitőke-alapjának vezetője - a kritikai hangvétel netovábbjaként - azért eljátszott azzal a gondolatkísérlettel, hogy Szon ,,talán nem fordított elég energiát a köz nevelésére", mely így nem tudja felfogni, mit is érnek a céghez tartozó vállalatok.
A társaság mindenesetre támadásra lendült. A gyors nemzetközi terjeszkedés érdekében a birodalom Japánon kívüli befektetési alapjait egyetlen szervezet, a Softbank Global Ventures irányítása alá helyezték, Egyesült Államok-beli és európai alapjai pedig 2,5 milliárd dollár friss pénzzel nyáron vásárolni indultak.
A Softbank-csoport eredményei azonban a március 31-el végződött pénzügyi évben - a technológiai hossz leglátványosabb esztendejében - drasztikusan visszaestek. A konszolidált beszámoló szerint az adózás utáni nyereség 8446 millió jenre csökkent az előző évben elért 37538 millióról, ami 77,5 százalékos eredményromlás.
Nyereségessége ellenére a Softbank is megérezte a befektetők kijózanodását. Eddig nem bizonyult nagy húzásnak a globális, non-stop kereskedési rendszert építő NASD és a Softbank 50-50 százalékos résztulajdonában lévő Nasdaq Japan. A jelenlegi piaci árfolyamok és a megváltozott befektetői elvárások miatt nem rohannak fejvesztve a tőzsdére a forrásszűkében lévő internetes cégek, így a Softbank érdekeltségei sem, sőt, a befektetői érdektelenség miatt még a vállalatcsoporthoz tartozó Morningstar Japan és E*trade Japan vezetőinek is megfordult a fejében, hogy talán más börzén kellene szerencsét próbálni.
A Nippon Credit Bank, melyet a Softbank egy konzorcium vezetőjeként szerzett meg az államtól, Son tervei szerint a szokásos online pénzügyi szolgáltatások mellett hitelez majd az új gazdaság induló vállalatainak is. Az offline pénzügyek világában való megjelenés azonban nem ragadta meg a piac fantáziáját, ugyanis a konzorcium a vállalati és lakossági ügyfelek mellett a bank rossz hiteleinek egy részét is átvállalta. Az a sanda gyanú sem javított a lépés megítélésén, hogy a Softbank talán részben saját érdekeltéseit kívánja forrásokkal ellátni a bankon keresztül.
|
CMGI, ,,Creating Net Value"
Az Egyesült Államokbeli, 30 éves múltra visszatekintő CMGI marketingcégként indult, és 1995-ben hozta létre első internetpiaci befektetési alapját. A vállalat a technológiai hossz delelőjén - 5 év alatt produkált 7000 százalékos árfolyamemelkedés után - a Nasdaq legnagyobb vállalatai közé tartozott, de ma is szerepel a legnagyobb társaságok részvényeit tartalmazó Nasdaq-100 indexben. Elsősorban internetes piackutatásra és hirdetésértékesítésre, tartalom és közösségi szolgáltatásokra, e-kereskedelemre és technikai szolgáltatásokra összpontosít. Portfóliójában a közelmúltig több mint 70 cég szerepelt, kockázatitőke-alapjain keresztül pedig 55 vállalatban rendelkezett részesedéssel.
Az elemzői várakozásoknak többé-kevésbé megfelelő negyedéves jelentésben a vállalat jelezte, hogy a 17 többségi tulajdonában lévő céget - mely valójában több mint 40 vállalat összeolvasztásával jött létre - 6 üzletágba szervezte. Ezek közül négyben a 2001 júniusával végződő pénzügyi évben - adózás és kamatfizetés előtt - már nyereséget remél. Emellett a társaság három kockázatitőke-alapját egyetlen alappá egyesítette. A CMGI vezérigazgatója, David Wetherell az átszervezést természetesen a nyereségességhez vezető út egyik fontos állomásaként magyarázta.
A vállalat a júniussal végződött negyedévben 633 millió dolláros veszteséget ért el a tavalyi 452 milliós nyereség után. Árbevétele 377 millió dollárra emelkedett a tavalyi azonos időszakban elért 56 millióról. Az árbevétel legnagyobb részét, 141 millió dollárt az e-kereskedelmi üzletág hozta, második helyen a kereső- és portálszolgáltatások álltak 98 millió dollárral, de jelentős bevételt produkált a hirdetési ág is.
|
Az átszervezés egyik lépése volt az Altavistánál történt létszámleépítés is. A társaság szeptember 15-én jelentette be, hogy feladja a harcot a médiaportálokkal, és a jövőben a keresőszolgáltatására összpontosít, a DoubleClicktől pedig megpróbálja visszaszerezni hirdetési felületeinek értékesítését.
A B2B-specialista
Az 1996-ban alapított Internet Capital Group (ICG) elsősorban az induló business-to-business vállalatokból építi portfólióját, mely jelenleg 77 céget tartalmaz. A három legnagyobb internetes befektető közül az ICG jövőjét ítélik meg a legborúlátóbban az elemzők. A csalódást keltő második negyedéves eredmény hatását tompítandó a vállalat vezetése közölte, hogy tárgyalásokat kezdett amerikai és európai befektetőkkel, és készpénzteremtési céllal év végéig eladja vagy tőzsdére viszi nem stratégiai jelentőségű érdekeltségeit. Emellett - akárcsak a CMGI - a többségi tulajdonába tartozó vállalatok egy részét összeolvasztja, a létrejövő cégekből pedig integrált üzletágakat szervez.
Ennek ellenére akad olyan elemző, aki szerint legfeljebb 9 hónapja van hátra a cégnek a csődig. Az ICG kasszájába utoljára márciusban folyt be tőzsdei kibocsátásból pénz (154 millió dollár), az áprilistól júniusig tartó időszakban viszont 417 millió dollárt költött vállalatfelvásárlásra és kapcsolódó beruházásokra. A társaság 810 millió dollárt kitevő készpénzzel, lehívható hitellel, illetve értékesíthető részvénypakettel rendelkezik. Az idei második negyedévben 186,9 millió dolláros veszteségről számolt be a tavalyi 11,2 millió után, miközben a portfóliójába tartozó vállalatok árbevétele 453 millió dollárra emelkedett az előző évi 11,2 millióról.