Miklós
-7 °C
2 °C

Az internet-zaibatsu és a koraszülött inkubátorházak

2000.10.10. 16:55
A kisebb internetes befektetőket az elmúlt hónapokban az érdekeltségi körükbe tartozó vállalatok összevonására, illetve részbeni eladására kényszerítette a technológiai befektetők kijózanodása, a szektor legnagyobb játékosa, a japán Softbank viszont újabb agresszív nemzetközi terjeszkedésbe kezdett.
A technológiai részvénypiac beszakadása és a dot.com cégek részvénykibocsátásai iránti érdeklődés visszaesése az elmúlt 6 hónapban kellemetlen helyzetbe hozta a más vállalatokban tulajdonrésszel rendelkező inkubátorcégeket és internetpiaci befektetőket. Nem éppen a bizalom jele, hogy a három legnagyobb ilyen vállalat, a japán Softbank, valamint az amerikai CMGI és az Internet Capital Group (ICG) részvényárfolyama jelenleg 70-80 százalékkal tavaszi rekordértéke alatt van. A Softbank piaci kapitalizációja pedig már kisebb, mint eszközeinek értéke.

Az inkubátorházakat többek között az különbözteti meg a kockázatitőke-alapoktól, hogy nem a minél előbbi nyereséges kiszállás reményében fektetnek internetes cégekbe, hanem hosszabb távra terveznek, és abban bíznak, hogy számos befektetésük között lesz egy-két telitalálat, mint például a Softbank esetében az amerikai Yahoo volt.

Szon Maszajosi
A Softbank alapítója, az idén 42 éves, apai ágon koreai származású Szon Maszajosi a Kaliforniai Egyetemen szerzett közgazdászdiplomát 1980-ban. Üzleti hírnevét annak köszönheti, hogy 1995-től, amikor a legtöbb befektető még messze elkerülte az internetes vállalatokat, kivételes érzékkel választotta ki a később sikeresnek bizonyult Egyesült Államok-beli dot.com cégeket.
Részletek
Általánosan elmondható róluk, hogy vállalatportfóliójukat az érdekeltségi körükbe tartozó társaságok közötti lehetséges együttműködést szem előtt tartva bővítik. A három cég azonban részben eltérő stratégiát folytat. A Softbank az internetgazdaság minden ágában - és lehetőleg a világ minden táján - jelen kíván lenni, a CMGI, mely 1998-ban lepte meg magát a ,,Creating Net Value" fantázianévvel, mindössze 6 szegmensben tevékenykedik, az Internet Capital Group pedig specialista, mely a business-to-business ágazatban próbál piacvezető lenni.

Háromszáz éves birodalom

Míg a két amerikai cég csökkenti a portfóliójában szereplő vállalatok számát, és az új idők elvárásainak megfelelve meggyőző képet próbálnak festeni nyereségességhez vezető királyi útjukról, addig a japán Softbank további agresszív nemzetközi terjeszkedés mellett döntött. A társaság alapítója, első embere, guruja és szerencsés kezű hazárdjátékosa, Szon Maszajosi - a finanszírozási részletek nagyvonalú mellőzésével - a közelmúltban elejtette, hogy ő bizony megduplázza az internetre tett tétet, és 2003-ra már közel nyolcszáz vállalatot szeretne látni holdingtársaságában, melyet - a két világháború közötti, sűrű szövésű japán vállalatbirodalmakra utalva - mostanában előszeretettel nevez netbatsunak.

A japán Softbank agresszív nemzetközi terjeszkedés mellett döntött

Szon, aki saját megfogalmazása szerint egy 300 éves üzleti terv első fázisain dolgozik, eddig nem fárasztotta magát azzal, hogy elképzeléseit megossza a nagy víziókra kevésbé fogékony kétkedőkkel. A TheStandard.com szerzőpárosának nyilatkozva a Softbank második számú Egyesült Államok-beli kockázatitőke-alapjának vezetője - a kritikai hangvétel netovábbjaként - azért eljátszott azzal a gondolatkísérlettel, hogy Szon ,,talán nem fordított elég energiát a köz nevelésére", mely így nem tudja felfogni, mit is érnek a céghez tartozó vállalatok.

A társaság mindenesetre támadásra lendült. A gyors nemzetközi terjeszkedés érdekében a birodalom Japánon kívüli befektetési alapjait egyetlen szervezet, a Softbank Global Ventures irányítása alá helyezték, Egyesült Államok-beli és európai alapjai pedig 2,5 milliárd dollár friss pénzzel nyáron vásárolni indultak.

A Softbank-csoport eredményei azonban a március 31-el végződött pénzügyi évben - a technológiai hossz leglátványosabb esztendejében - drasztikusan visszaestek. A konszolidált beszámoló szerint az adózás utáni nyereség 8446 millió jenre csökkent az előző évben elért 37538 millióról, ami 77,5 százalékos eredményromlás.

Nyereségessége ellenére a Softbank is megérezte a befektetők kijózanodását. Eddig nem bizonyult nagy húzásnak a globális, non-stop kereskedési rendszert építő NASD és a Softbank 50-50 százalékos résztulajdonában lévő Nasdaq Japan. A jelenlegi piaci árfolyamok és a megváltozott befektetői elvárások miatt nem rohannak fejvesztve a tőzsdére a forrásszűkében lévő internetes cégek, így a Softbank érdekeltségei sem, sőt, a befektetői érdektelenség miatt még a vállalatcsoporthoz tartozó Morningstar Japan és E*trade Japan vezetőinek is megfordult a fejében, hogy talán más börzén kellene szerencsét próbálni.

A Nippon Credit Bank, melyet a Softbank egy konzorcium vezetőjeként szerzett meg az államtól, Son tervei szerint a szokásos online pénzügyi szolgáltatások mellett hitelez majd az új gazdaság induló vállalatainak is. Az offline pénzügyek világában való megjelenés azonban nem ragadta meg a piac fantáziáját, ugyanis a konzorcium a vállalati és lakossági ügyfelek mellett a bank rossz hiteleinek egy részét is átvállalta. Az a sanda gyanú sem javított a lépés megítélésén, hogy a Softbank talán részben saját érdekeltéseit kívánja forrásokkal ellátni a bankon keresztül.

A Softbank rövid története
Az 1981-ben alapított, kezdetben szoftver- és hardverértékesítéssel foglalkozó Softbank 1995-ben fordult az internet felé. A társaság ma már a világ legnagyobb internetes befektetője, kockázatitőke-alapjain keresztül mintegy 400 vállalatban rendelkezik részesedéssel.
Részletek
Az online hirdetési piac vártnál kisebb növekedése a Softbank üzleti stratégiájának középpontjában álló Yahoo és Jahoo Japan eredményeivel kapcsolatban is kételyeket ébresztett. Természetesen a Yahoo árfolyamán is meglátszik a 6 hónapos korrekció, és a Softbank Yahoo-pakettje is megfogyatkozott az elmúlt években. Az amerikai portálcégben szerzett részesedés eddig valóságos készpénzautomatának bizonyult Szon számára az újabb és újabb befektetések finanszírozásához. Az egykori 37 százalékból azonban mára csak 21,9 maradt, ráadásul még mindig nem tűnt fel a láthatáron az újabb Yahoo. A legnagyobb reményeket a cégnél a brókeszolgáltatásokat nyújtó E*Trade Japanhez fűzik.

CMGI, ,,Creating Net Value"

Az Egyesült Államokbeli, 30 éves múltra visszatekintő CMGI marketingcégként indult, és 1995-ben hozta létre első internetpiaci befektetési alapját. A vállalat a technológiai hossz delelőjén - 5 év alatt produkált 7000 százalékos árfolyamemelkedés után - a Nasdaq legnagyobb vállalatai közé tartozott, de ma is szerepel a legnagyobb társaságok részvényeit tartalmazó Nasdaq-100 indexben. Elsősorban internetes piackutatásra és hirdetésértékesítésre, tartalom és közösségi szolgáltatásokra, e-kereskedelemre és technikai szolgáltatásokra összpontosít. Portfóliójában a közelmúltig több mint 70 cég szerepelt, kockázatitőke-alapjain keresztül pedig 55 vállalatban rendelkezett részesedéssel.

Az elemzői várakozásoknak többé-kevésbé megfelelő negyedéves jelentésben a vállalat jelezte, hogy a 17 többségi tulajdonában lévő céget - mely valójában több mint 40 vállalat összeolvasztásával jött létre - 6 üzletágba szervezte. Ezek közül négyben a 2001 júniusával végződő pénzügyi évben - adózás és kamatfizetés előtt - már nyereséget remél. Emellett a társaság három kockázatitőke-alapját egyetlen alappá egyesítette. A CMGI vezérigazgatója, David Wetherell az átszervezést természetesen a nyereségességhez vezető út egyik fontos állomásaként magyarázta.

A vállalat a júniussal végződött negyedévben 633 millió dolláros veszteséget ért el a tavalyi 452 milliós nyereség után. Árbevétele 377 millió dollárra emelkedett a tavalyi azonos időszakban elért 56 millióról. Az árbevétel legnagyobb részét, 141 millió dollárt az e-kereskedelmi üzletág hozta, második helyen a kereső- és portálszolgáltatások álltak 98 millió dollárral, de jelentős bevételt produkált a hirdetési ág is.

Háttér
Softbank CMGI CGI
Piaci kapitalizáció (milliárd dollár) 33,9 13 9,1
Nettó eszközérték 67,7 14 8
Részvényárfolyam 2000. 10.06. (dollár) 79 20 13/16 11 7/32
52 heti rekord 576 163 1/2 212
Adózás utáni nyereség a legutóbbi pénzügyi évben (millió dollár) 82,5 1375 29,7

Forrás: bloomberg.com, thestandard.com, thestreet.com, cmgi.com, icge.com, softbank.com

Az átszervezés egyik lépése volt az Altavistánál történt létszámleépítés is. A társaság szeptember 15-én jelentette be, hogy feladja a harcot a médiaportálokkal, és a jövőben a keresőszolgáltatására összpontosít, a DoubleClicktől pedig megpróbálja visszaszerezni hirdetési felületeinek értékesítését.

A B2B-specialista

Az 1996-ban alapított Internet Capital Group (ICG) elsősorban az induló business-to-business vállalatokból építi portfólióját, mely jelenleg 77 céget tartalmaz. A három legnagyobb internetes befektető közül az ICG jövőjét ítélik meg a legborúlátóbban az elemzők. A csalódást keltő második negyedéves eredmény hatását tompítandó a vállalat vezetése közölte, hogy tárgyalásokat kezdett amerikai és európai befektetőkkel, és készpénzteremtési céllal év végéig eladja vagy tőzsdére viszi nem stratégiai jelentőségű érdekeltségeit. Emellett - akárcsak a CMGI - a többségi tulajdonába tartozó vállalatok egy részét összeolvasztja, a létrejövő cégekből pedig integrált üzletágakat szervez.

Ennek ellenére akad olyan elemző, aki szerint legfeljebb 9 hónapja van hátra a cégnek a csődig. Az ICG kasszájába utoljára márciusban folyt be tőzsdei kibocsátásból pénz (154 millió dollár), az áprilistól júniusig tartó időszakban viszont 417 millió dollárt költött vállalatfelvásárlásra és kapcsolódó beruházásokra. A társaság 810 millió dollárt kitevő készpénzzel, lehívható hitellel, illetve értékesíthető részvénypakettel rendelkezik. Az idei második negyedévben 186,9 millió dolláros veszteségről számolt be a tavalyi 11,2 millió után, miközben a portfóliójába tartozó vállalatok árbevétele 453 millió dollárra emelkedett az előző évi 11,2 millióról.

Nászút ajándékba!

Esküvőt tervez? Tervezzen velünk, nyerjen wellness nászutat!

Egzotikus élmények!

Amiről eddig álmodni sem mert. Luxus nyaralás, a világ legcsodálatosabb tengerpartjain.