Judit
-2 °C
8 °C

Alig nő az internetezők száma

2005.01.03. 17:10
Szakértői becslések szerint 2005-ben az elmúlt évinél várhatóan nyolc-tíz százalékkal több, összesen kétszáz-kétszázötven ezer új személyi számítógép talál gazdára a magyar piacon, míg az otthoni internetezők száma meghaladhatja a lakosság húsz százalékát, ami alig 1,5- 2 százalékpontos emelkedést jelent.
A szakértők elmondták, hogy nagyon kevés pontos adat áll rendelkezésre a magyar piacról, ezért nem könnyű bármiféle előrejelzést adni. Molnár Imre, HP Magyarország vezérigazgató-helyettese szerint 2005-ben több tényező is hat a pc eladásokra: egyrészt az internet és a számítógépek iránti kereslet kölcsönösen erősítik egymást, másrészt az uniós támogatásokkal összefüggésben a már elfogadott, de még ki nem fizetett informatikai és vállalkozásfejlesztési programok is jótékonyan hatnak az eladásokra.

Keresletnövekedéssel jár, hogy a 2000. év, az Y2K probléma kapcsán végrehajtott pc-frissítések fölött már gyakorlatilag eljárt az idő, és ezért várhatóan a vállalatok is újabb számítógépeket vesznek majd.

Megszorítás, drága net

Deme Csaba, az Albacomp vezérigazgató-helyettese úgy vélte, hogy mintegy kétszázötven ezer új gép talál gazdára az idén a magyar piacon. Az internetezők száma nem nő ugyanilyen mértékben, mivel nem minden pc-hez vásárolnak hozzáférést. Szerinte lassítja a világhálót használók számának bővülését, hogy 2005-ben a Sulinet program a különböző megszorítások miatt gyakorlatilag megszűnik létezni.

Egyes szakértők becslése szerint a magyar lakosság körében 2004. év végén mintegy húsz százalékos volt a pc-ellátottság, amit az idén az internet iránti kereslet várhatóan növelni fog, ugyanis a bruttó hét-nyolc ezer forint körüli korlátlan internetes hozzáférés már szélesebb körben megfizethetővé teszi a világhálót. Más szakértők szerint viszont bruttó háromezer forintos ár hozna igazi áttörést a piacon. Deme Csaba megemlítette, hogy Németországban már kevesebb mint ezer forintért is nyújtanak "fapados" szélessávú internetelérést.

Érdeklődést kell kelteni

Ezzel összefüggésben Simó György, az internetes piacon vezető Axelero vezérigazgatója úgy vélte, hogy az internet-árak piaci viszonyok között, a szolgáltatók közötti verseny alapján alakulnak ki Magyarországon, és az internetelérés vásárlása nemcsak árkérdés, hanem - hasonlóan a mobilpiachoz - itt is fontos lenne az igények felkeltése. Megemlítette azt is, hogy a német árképzés sok mindenben eltér a magyartól ezért nem egyszerű az árakat összehasonlítani.

Simó György a 2005. évi tendenciák kapcsán elmondta, hogy a Matáv területén a tervek szerint a szélessávú hozzáférés ugyanolyan dinamikával bővül, mint 2004-ben, és várhatóan újabb százezer adsl-vonalat kötnek be. Ezen túlmenően tovább fog nőni a sávszélesség, illetve lazulni fog az elérés helyhez kötöttsége, és egyre többen vezeték nélkül érik el világhálót.

Modemről szélessávra

Szathmári Géza, a GTS-Datanet vezérigazgatója szerint 2005-ben várhatóan olyan mértékben nő a szélessávú internetelérések száma, mint ahogyan csökken a keskeny sávúaké. Becslése szerint a 2004. év végi több mint kétszázezerről az idén háromszázezer fölé nő az adsl-előfizetések száma, míg a modemes felhasználóké huszonöt-harminchárom százalékkal mérséklődik. A GTS-Datanetnek 2004. végén közel ötvenezer modemes előfizetője volt, míg az adsl ügyfeleinek száma elérte a tizenötezret. Ezzel a társaság a modemes piac tizenöt százalékát, míg a szélessávú piac hét-nyolc százalékát mondhatta magáénak.