Miklós
-7 °C
2 °C

A 100 millió dollárt is elérheti a magyar outsourcing-piac

2002.11.08. 08:00
Jelenleg az IT szektorban zajló egyik legjelentősebb változás az outsourcing piacának fejlődése, amely hosszú távon teljes mértékben átalakíthatja a teljes IT piacot is. Az Oracle szerint az outsourcing mint megoldás már túllépett az úttörő szakaszon, rövidesen az IT stratégiák fontos részévé válik, és várhatóan 10 tíz éven belül gyakorlatilag minden szoftver szolgáltatásként jut majd el a felhasználókhoz.
Az outsourcing piacának sem jelenlegi mérete, sem fejlődésének üteme nem elhanyagolható: az IDC szerint az outsourcing 2001-ben és 2002-ben az IT szektor egyik legdinamikusabban fejlődő területe volt. 2001-ben a növekedés 15%-os volt, és e növekvő tendencia a jövőben is megmarad. A teljes online szoftverpiac az 1999-es 350 millió dollárról 2003-ra várhatóan 11 milliárd dollárra fog nőni. Ezen belül az ASP (Application Service Provider, azaz alkalmazás-szolgáltató cégek) piacán is óriási növekedéssel számolnak a szakértők: 2005-re az európai piac 4,8 milliárd dollárt, a világpiac pedig 24 milliárd dollár körüli értéket fog képviselni, ami egy újnak számító iparág esetében valóban hatalmas fejlődést jelent. Egyes becslések szerint 2005-re a kis- és középvállalatok 75%-a fogja az ASP-ket használni, 2010-re pedig szinte minden szoftvert ASP-k révén jutnak el a felhasználókhoz.

Világszinten évi 750 milliárd dollár

A teljes nemzetközi piac, amelyen a költségek csökkentése létkérdés, óriási: az amerikai vállalatok teljes kiadásaik közel felét IT berendezésekre és szoftverekre fordítják. Az amerikai AMR Research piackutató cég felmérése szerint az 1000 főnél több alkalmazottat foglalkoztató vállalatok 70%-a használ valamilyen vállalatirányítási szoftvert. E rendszerek bevezetése köztudottan hosszadalmas, nagy számú konzultáns vesz részt a folyamatban, és bevezetésük hatalmas összegeket - egyes esetekben akár 100 millió dolláros nagyságrendet - emészt fel. Az Oracle szerint a cégek átlagosan IT költségvetésük 75%-át csak a szoftverek karbantartására költik. Világszerte ezek összegét ezer milliárd dollárnak véve közel 750 milliárd dollárt költenek a cégek outsourcing formában is működtethető feladatokra.

A gazdasági lassulás diktálta költségcsökkentés miatt a versenyképesség továbbra is az első számú cél maradt, ezért kézenfekvő megoldás a jelenlegi rendszerek minél hatékonyabb kihasználása, költségcsökkentő megoldások alkalmazása. A teljes körű outsourcing éppen erre nyújt megoldást, hiszen a szükséges technológiát, az alkalmazásokat, illetve ezek működtetését egységes rendszerben oldja meg.

Magyarországon évi 69 millió dollár

Bár a magyarországi outsourcing szolgáltatások - összehasonlítva a nemzetközi számokkal - még kezdeti stádiumban járnak, de a fejlődés jelenlegi és várható üteme miatt már most is figyelmet kell rájuk fordítani. Az IDC szerint a teljes hazai outsourcing piac értéke 2001-ben közel 69 millió dollár volt, ennek 58%-át a információs rendszerek kihelyezése (az ügyfél információs rendszerének egy része vagy egésze a szolgáltató tulajdonában van, és ennek teljes felügyeletét ellátja), 20,3%-át az alkalmazások kihelyezése (a szolgáltató tulajdonában és felügyelete alatt futó szoftvert használja a vállalat), 18,4%-át a hálózat és desktop felügyelet, 3,4%-át pedig a szabványosított alkalmazás szolgáltatás (ASP) adta. A legjelentősebb területnek, az információs rendszerek kihelyezésének piaca a teljes hazai IT szolgáltatások értékének 8,1%-át tette ki 2001-ben.

Az IDC várakozásai szerint Magyarországon az outsourcing piac 2006-ig átlagosan évi 20,6%-os növekedéssel elérheti a 100 millió dollárt. E fejlődéshez jelentős mértékben hozzájárulnak azok a nemzetközi versenyben résztvevő hazai vállalatok, amelyeknek versenyképességük megtartásához működési költségeiket folyamatosan alacsony szinten kell tartaniuk, és energiáikat a fő tevékenységi területükre kell koncentrálniuk. Hosszabb távon a fejlődés másik motorja a kormányzati szektor lesz, amely a jelenlegi szakemberhiány, a bürokrácia racionalizálására szóló egyre növekvő igény, illetve az átlátható és előre tervezhető költségekkel járó IT infrastruktúra bevezetése érdekében fog vélhetően jelentős elmozdulást tenni az outsourcing felé.

Az outsourcing lehetővé teszi, hogy a vállalatok IT infrastruktúrájuk egészét - beleértve a fizikai eszközöket, alkalmazásokat, a technológiát, illetve ezek működtetését - külső cégre vagy cégekre bízzák. Az Oracle szerint semmi nem indokolja, hogy a vállalatok - élve a technika adta lehetőségekkel - az outsourcing rendkívüli hatékonyságot eredményező megoldásait ne teljes körűen, a rendszerek egészére és minden elemére terjesszék ki.

Oracle Outsourcing - igény szerint
Az Oracle outsourcing szolgáltatását az igényeiktől függően három módon kínálja ügyfeleinek. Az "at Oracle" ("az Oracle telephelyén") modellnél az Oracle saját adatközpontjában telepíti a szoftvert, ahol azt az Oracle szakemberei felügyelik. Az ügyfél biztonságos internetkapcsolaton keresztül éri el a szoftvert. A "at customer" ("a felhasználó telephelyén") modellnél az ügyfél a saját telephelyén telepíti a szoftvert, de távolról az Oracle szakemberei felügyelik, akik megfelelő hozzáférési jogosultsággal rendelkeznek. Az "at partner" ("partnercég telephelyen") megoldásnál az ügyfél egy külső cég által üzemeltetett helyi adatközpontban helyezi el a szoftvert. A partner üzemelteti a hardvert és a hálózati összeköttetéseket, míg a szoftvert Oracle-szakértők felügyelik.

US Virgin Islands

Sosem láttál még ilyen gyönyörű helyet!

Paphos képekben

Ciprusi fotók, fantasztikus élmények. Nézd meg most!