Miklós
-7 °C
2 °C

Élet a dotkom-bukta után: tartalomárusítás

2002.04.23. 08:47
A dotkombiznisz világában a sajnálatos események óta csak annak van jövője, aki webes jelenlétét zsákban szállítható cserealappá, vagyis pénzzé képes konvertálni. A gyakorlat szintjén ez azt jelenti, hogy korábban ingyenes szolgáltatások tömegesen kerülnek előfizési adatlapok mögé.
Ritmusváltás terén a piacvezető Yahoo! bizonyult a legagresszívabbnak: tavaly tizenhét fizetős szolgáltatást toltak a felhasználók elé. A masszív népszerűségnek örvendő online játékokért immár nyolc dollárt kell fizetni havonta, és évi harminc dollárt fizet az, akinek prémium (bármit is jelentsen ez) e-mail szolgáltatásra van szüksége.

Minden harmadik fizet

Az emberek hajlamosak olyan dolgokért fizetni, amelyekre vágynak - például pornóért, megbízható pénzügyi tanácsért, tuti fogyókúrás receptért. Az emberek emellett hajlamosak nem fizetni olyansmiért, amit ingyen is megkaphatnak.

A Forrester Research kutatásai szerint az amerikai internetezők egyharmada hajlandó fizetni, vagyis kétharmaduk tör ki hisztérikus kacagásban, ha kedvenc oldaluk váratlanul fizetősbe fordul.

A piackutató vállalat ezért azt javasolja, hogy az indulók ajánlatukat előfizetés helyett inkább adatárusításként vezessék elő, vagyis dolgaikat lehetőleg fragmentáltan árusítsák (például különböző mélységű és gyakoriságú időjárás-előrejelzés), ahelyett, hogy beléptidíjat szednének.

Pénz és fogyókúra

A Yahoo! tavalyi bevételeinek 21 százaléka származott fizető felhasználóktól. A portál célja, hogy az arány idén 40 százalékra emelkedjen. Az elmúlt egy évre vetítve a fizetővendégek 37 százalékot adtak a bevételekhez - a Yahoo! így elégedett lehet, hogy a szottyadékony hirdetési bevételek alatt valamivel sűrűbb pénzek is mozognak.

A felhasználók fizettetése terén példaértékű a Smart Money pénzügyi portál, amelynek pénzügyi híreit és tőzsdei hírszalagját hétezerötszázan fizetik elő havonta öttől tíz dollárig terjedő díjért. Ugyancsak kiemelkedik a mezőnyből a nyugati civilizáció csődbe jutott testfilozófiáján élősködő Weightwatchers.com, amely fogyókúrás recepteket, személyre szabott étrendeket és hasonló túlsúlyirtó információkat árusít - bevételeik 85 százaléka felhasználóik tányérjából ugrik a kasszába és épp a 95 százalék felé tartanak.

Az üzleti internet ritmusváltását egyébként egy külön oldalon, a The End of Free-n (Az ingyenség vége) tekinthetik meg az érdeklődők. Itt napról napra követhető, mely ingyenes szolgáltatások váltak fizetőssé.