Árpád
-1 °C
9 °C

Piacterek, hol vagytok?

2001.12.03. 09:27
Az elektronikus piacterekben rejlő lehetőségek vitathatatlanok. Ma már mesze nem tűnik viszont olyan egyértelműnek, hogy az ígéretek hogyan és miképpen válnak valósággá.
Két éve még úgy látszott, hogy az eladókat és vásárlókat közvetlenül összekapcsoló elektronikus piacterek teljesen átformálják a gazdaságot. Az árak versenyeztetése, a gyors tranzakciók, az új piacokhoz való hozzáférés ígérete sokakat magával ragadott. Az elektronikus piacterek mágnesként vonzották a kockázati tőkét is.

Mára alaposan megváltozott a kép. Az e-piacterek gyakorlati működése egyáltalán nem az elméleti modelleket követte, a legtöbb piactér bevételei a vártnál lényegesen lassabban növekedtek, a dot-com részvények árfolyamának összeomlása után a befektetők hátat fordítottak az e-piactereknek is.

Nagy remények

A piacterekkel kapcsolatban leggyakrabban hangoztatott nézet szerint az új kereskedési forma legfőbb előnye abból adódik, hogy kiiktatja a hagyományos ellátási láncot: A disztribútoroknak és más közvetítőknek nincs helye ebben a rendszerben. A piactérhez, mint elosztási csomóponthoz közvetlenül kapcsolódó vevők és eladók koncepciója azonban figyelmen kívül hagyta, hogy számos olyan termék, szolgáltatás létezik, amelyekhez a "közvetítők" komoly értéket képesek hozzáadni.

Ma már látszik, hogy ingatag a piacterek másik alapköve, az árak átláthatósága is. Miközben az árak összehasonlíthatósága, és az ajánlatok közti gyors keresés alapvetően a vevőket helyezte erősebb pozícióba, a beszállítók megnyeréséhez a legtöbb piactér nem rendelkezett ilyen meggyőző érvekkel. A kellő számú eladó hiánya ugyanakkor a vásárlók számára is kétségessé tette a piacterek használhatóságát.

A független piacterek üzleti modelljében az elsődleges bevételi forrást a tranzakciós díjak jelentették. Szinte valamennyi ilyen piactér azt tervezte, hogy a későbbiek folyamán további, nagy értékű áll szolgáltatásokkal áll elő. A forgalom tervezettnél jóval lassabb növekedése és az újabb befektetői források elapadása azonban sok piacteret nehéz helyzetbe hozott.

Variációk egy témára: e-piactér modellek

A Gartner Research az elektronikus piactereket három csoportba sorolja: A nyilvános B2B e-piacterek (Bublic Business-to-Business E-Marketplaces) iparági, földrajzi vagy más hasonló alapon, kereskedési céllal hozza össze a vevőket és az eladókat. A tranzakciós szolgáltatásokon kívül rendszerint tartalomszolgáltatást és további értéknövelt szolgáltatásokat is nyújtanak.

A magán e-piacterek (Private E-Marketplaces) egyetlen egységet (vállalatot) kapcsolnak össze annak üzleti partnereivel. A mágán piactér előnye, hogy a vállalat úgy optimalizálhatja üzleti folyamatait, hogy közben nem kell partnerségi viszonyba kerülnie versenytársaival.

E-piactér konzorciumok (Consortia E-Marketplaces) Egyetlen iparágba tartozó szereplők alkotják, akiknek célja a kereskedelmi partnerek közötti együttműködés elősegítése. (Rendszerint több nagy vállalat tulajdonában állnak.)

Mára bebizonyosodott, hogy éppen a kezdetben az "igazi" megoldásnak kikiáltott nyilvános (független) piacterek nehezen boldogulnak. Nem csak az eladókat nehéz meggyőzni a belépés előnyeiről, de sokszor a vevőknek sem jelentenek elegendő vonzerőt az "átlátszó" árak. Többségük számára legalább ilyen fontos volna, hogy ismerjék azt, akitől vásárolnak.

A közeljövőben várhatóan folytatódik majd a nyilvános e-piacterek halódása. A jelenlegi 1500 ilyen gyűjtőhelyből leginkább azoknak van esélye az életben maradásra, amelyek valamilyen speciális üzleti funkciót (pl. pénzügy, logisztika) szolgálnak ki. A jóval kisebb számú, mintegy 100 e-piactér konzorcium egy része azért nem roggyant még meg, mert a bennük résztevő tehetős vállalatok képesek voltak nagyobb összegekkel megtámogatni őket. A Gartner szakértői szerint viszont a jövőben a magán e-piacterek jelentős növekedése várható. Ennek oka, hogy a nagy vállalatok egyre szorosabban ellenőrizni kívánják ellátási láncukat.

Újabb jóslatok

A tranzakciók által fenntartott, neutrális e-piacterek modellje a jövőben várhatóan a B2B kereskedelem perifériájára szorul. Úgy tűnik, le kell mondani az olyan megoldásról, amelynek segítségével minden, egy helyen elintézhető. A jövőben az eredeti piactérmodellek hibrid variánsainak megvalósulása várható. Ezek a megoldások a hagyományos ellátási lánc kiiktatása helyett a teljes ellátási láncra kiterjedő kollaboratív kereskedelemre épülnek. A kollaboratív kereskedelem komoly kihívást jelent a közepes és kisvállalkozások számára. Gyakran komoly erőfeszítésre van szükségük ahhoz, hogy bekapcsolódhassanak az e-piacterek munkájába. A teljes értéklánc bekapcsolása ugyanakkor várhatóan felgyorsítja majd az e-piacterek elfogadását. A Gartner előrejelzése szerint 2005-ra 500-nál is több vállalat vesz részt majd vevőként vagy eladóként az e-piactereken.

Forrás: Dotkom Internet Consulting