Melinda, Vivien
2 °C
8 °C

Harry Potter és az Amazon.com

2000.07.09. 12:16
Kisebbfajta logisztikai csodát kell végrehajtania az Amazon.comnak, mivel a Harry Potter sorozat negyedik darabjából majd 300.000 példányt kell eljuttatnia a megrendelőkhöz a megjelenés napján. A cég és a Federal Express állítják, készek a feladat megoldására.
Harry Potter és a tűz serlege
Harry Potter és a tűz serlege (Harry Potter and the Goblet of Fire) - ez a címe annak a könyvnek, amely már megjelenése előtt számos rekordot megdöntött. Az első kiadás mindjárt 3,8 milliós rekordpéldányban készült, és az előrendelések száma alapján biztosan állítható, hogy J.K. Rowling skót írónő új könyve fogja jegyezni a legnagyobb első napi eladott példányszám rekordját is. Ebben pedig oroszlánrészt fog vállalni az Amazon.com, amely mindenáron a könyv elsőszámú terjesztője kíván lenni.

Az Amazon.com immár több, mint 300.000 előrendelést vett fel a könyvre, azt ígérve vásárlóinak, hogy az elsők között olvashatják majd az ifjú varázslónövendék legújabb kalandjait. A sorozat előző három darabjából eddig 30 millió példány fogyott, 100 héten át voltak a New York Times bestseller-listáján, és szinte hetente röppennek fel újabb hírek arról, hogy mikor és ki fogja elkészíteni az első Harry Potter filmet. Érthető tehát, hogy az Amazon.com is kiemelt figyelmet szentelt annak, hogy minél nagyobb részt szakítson magának a garantált sikerből.

Logisztikai ütemterv a feladat megoldására

A tervek kényelmes végrehajtását azonban megakadályozta a hagyományos és az online könyvkereskedések konfliktusa. A könyvet kiadó Scholastic ugyanis először engedélyezte az Amazon.comnak, hogy már pár nappal a hivatalos megjelenés előtt megkezdje a kiszállítást, a könyvesboltok felháborodása miatt azonban kénytelenek voltak ezt visszavonni. Így az Amazon.com is leghamarabb szombaton, a könyv hivatalos megjelenési napján juttathatja el vásárlóihoz a rendelt árut, ugyanakkor, ha a vásárlóknak tett ígéretét be akarja tartani, akkor ez egyben a legkésőbbi szállítási időpont is.

Eddig 30 millió példányt adtak el a sorozatból
Az Amazon.com és a Federal Express ezért katonai hadműveleti terveket megszégyenítő pontosságú logisztikai ütemtervet dolgozott ki a feladat megoldására. A technikai hátteret egy már hónapok óta folyó közös fejlesztés adja, amely a jövőben az Amazon.com átfogó házhozszállítási szolgáltatásának a gerincét fogja képezni, és most lesz az első éles bevetése. A különleges feladat miatt azonban még ideiglenes telefonvonalakat is kiépítenek, az ütemterv betartását és a feladatok pontos végrehajtását pedig külön technikai tanácsadók fogják felügyelni az Amazon.com valamennyi helyi elosztó központjában és a FedEx központjaiban is. A szállítások valójában máris megkezdődtek, hiszen szombat reggelig minden egyes megrendelt példánynak el kell jutnia a címzetthez legközelebbi FedEx hivatalba.

Az Amazon.com veszteséggel árulja a könyvet

JK Rowling írónő
Jól megy a könyve
Ahogy az már ilyenkor lenni szokott a szuperlatívuszok sem maradtak el, az Amazon.com máris az elektronikus kereskedelem történetének legnagyobb megrendeléséről beszél, miközben a könyv körüli médiafelhajtás nem csitul. Az Amazon.com pedig valóban semmit nem sajnál azért, hogy a Harry Potter rajongók elsősorban hozzá forduljanak: itt kapható a könyv a legolcsóbban, mindössze 15 dollár 57 centért, míg a rivális online könyvesbolt, a Barnesandnoble.com 18,16-ot kér a Tűz serlegéért. Vagyis az Amazon.com veszteséggel árulja a könyvet, ami éppen nem idegen a cég hagyományaitól.

Kérdés azonban, hogy meddig lesz fenntartható a legnagyobb online áruház működése profit nélkül. Legutóbb 19 százalékot zuhantak a cég részvényei miután a Wall Street egyik elemzője bejelentette, hogy szerinte decemberre kifogy az Amazon.com készpénzkészlete.

Az elektronikus kereskedelem történetének legnagyobb egyszeri akciója lesz

Harry Potter rajongók
Nincs kegyelem
A cégnek egyébként sem volt könnyű éve, az egykor irigyelt részvényeinek az árfolyama 70 százalékkal van ma alacsonyabban, mint fénykorában, ráadásul a tavaly év végi ünnepekkor rosszul mérték fel a keresletet, és rengeteg eladatlan játékot és elektronikai cikket voltak kénytelenek veszteségként leírni. Az Amazon.com alapítója, Jeff Bezos azonban nem aggódik, nem tervezi, hogy változtatna cége eredeti üzleti tervén, és inkább újabb meghódítandó területekre és új szolgáltatásokra koncentrál. A tervek között szerepel például a hangfelismerésen alapuló automatikus telefonos megrendelés bevezetése.

Addig azonban még legalább 300.000 Harry Potter könyvet kell kiszállítaniuk. Ha sikerül, az valóban az elektronikus kereskedelem történetének eddigi legnagyobb egyszeri akciója lesz, és nemcsak az Amazon.com megtépázott üzleti tekintélyét segíthet helyreállítani, hanem az elektronikus kereskedelem erejét demonstrálva az internetes cégekbe vetett befektetői bizalmat is erősítheti.