Natália
-3 °C
7 °C

Próbafülke figyeli a vásárlókat

2002.06.17. 15:05
A Prada új New York-i boltjában a ruhákba rejtett szenzorok segítségével kutatják a vásárlók viselkedését. A bolt központi számítógépe figyeli az árcédulákra rögzített mikrochipek helyzetét, így pontos statisztikák készülnek arról, mely ruhák hányszor fordultak meg a próbafülkében.
A Prada december óta tesztüzemben működtetett elektronikus vásárlófigyelő rendszerében lapos monitorok várják a gyanútlan vásárlókat a próbafülkékben. Amikor a célszemély belép a kiválasztott ruhadarabbal, a központi számítógép leküldi a monitorra a ruha fazonjának, szövetének és színének részletes leírását. A rendszer következő fázisában a Prada regisztrált vásárlóiról hamarosan azt is tudni fogja, hogy ki milyen ruhákat próbált fel, és melyeket vette meg végül - írja a Washington Post.

Bolti etnográfia

A vásárlók bevallására alapuló, kérdőíves kutatás helyett a vállalatok a technológia segítségével a vásárlók megfigyeléséből nyernek információkat. A félig humorosan "bolti etnográfiának" nevezett új tudomány éppúgy tanulmányozza a boltba betérőket, mint a múlt század utazói a vadembereket és vadállatokat.

A vállalatok szeretik titokban tartani bolti etnográfiai kutatásaikat, mivel a polgárjogi aktivisták élesen tiltakoznak minden hasonló kezdeményezés ellen, mondván, az ilyen megfigyelés sérti a magánszférát.

A Prada vásárlóinak egy részét nem zavarja az ilyesmi; a boltba betérő Lindhart Gross a Washington Postnak azt nyilatkozta, semmi baja a megfigyeléssel, amennyiben az javítja a szolgáltatás minőségét. "Manapság már semmit sem tehet úgy az ember, hogy ne figyelnék."- mondta szkeptikusan Gross. Más vásárlók azonban ellenzik a dolgot: Jennifer Yoder szerint a boltoknak éppúgy ki kéne függeszteniük adatkezelési gyakorlatuk leírását, mint a weboldalaknak.

A Washington Post által megszólaltatott marketingszakember, Paco Underhill szerint a cégeket nem annyira az egyes emberek viselkedése érdekli, inkább a tömegeké; Underhill a "törzsi viselkedés" kifejezést használta a vásárlóközönség jellemzésére.