Judit
3 °C
6 °C

Nyereséges e-vállalkozások

2001.07.16. 12:20
A széles körben elterjedt nézet szerint az internetes cégek túlnyomó többsége veszteséggel működik. Alaposan rácáfol erre a véleményre az ActivMedia 2001. tavaszán végzett, az egész világra kiterjedő kutatása, melynek során 500 web site vezetőjével készítettek interjút.
A 90-es évek végének internetes fellendülését sokáig szokás volt a nagy amerikai aranylázhoz hasonlítani. (Mostanában inkább a léggömb-hasonlat a divatos.) Az aranybányászatban járatos szakértők szerint egy átlagos aranybányában 1 tonna szemétből körülbelül 0,15g aranyat állítanak elő. A Wall Street Journal egy évvel ezelőtti adata szerint a Shop.org által nyilvántartott 30.000 e-kereskedelmi site-nak mindössze 3,3 százaléka ért el 500.000 dollárnál nagyobb éves forgalmat.

Miközben az elmúlt évben - főképp az Egyesült Államokban - számos vállalkozás volt kénytelen bedobni a törülközőt, a megmaradó e-áruházak forgalma tovább erősödött. A Boston Consulting Group 2001. májusában publikált felmérése szerint az elmúlt év során Észak-Amerikában az elektronikus kiskereskedelem forgalma 45 százalékkal bővült. Mindeközben az e-vállalkozások többsége jelentős átalakulásokon ment át. Jól tükrözi ezt az ActivMedia az e-kereskedések jövedelmezőségével foglalkozó tanulmánya is.

Stratégiafüggő nyereség

A tanulmány szerint az e-kereskedelmi vállalkozások kétharmada teljesen (46%), vagy részben (20%) profitorientált. A fennmaradó harmadban azok a vállalkozások származnak, melyek üzleti működésük javítása, költségeik csökkentése érdekében (11 %), vagy a nagyobb publicitás érdekében (23%) működtetnek on-line üzletet. A profitorientáltak csoportjába tartozó cégek vezetőinek állítása szerint 54 százalékuk máris nyereségesen működik, míg 28 százalékuk még ez év végéig nyereséges lesz.

Az internetes vállalkozások általában 2 év alatt válnak nyereségessé, de ez nagymértékben függ a site által választott elsődleges stratégiától is. Az ActivMedia által a "pozitív cash flow-n keresztüli növekedés" szegmensébe sorolt webhelyek gyorsan elérik a pozitív cash flow-t és a nyerességességet még akkor is, ha ennek ára a növekedés némi lassulása is lesz. A másik végletbe tartoznak az "agresszív promóció" stratégiáját választó vállalkozások, melyek nyereségessége a legalacsonyabb és a leghosszabb idő alatt érik csak el a pozitív cash flow-t.

A felmérés szerint a hamarosan nyereségessé váló cégek általában nagyobbak (átlagosan 94 fét foglalkoztatnak), mint a már nyereséggel működő internetes vállalkozások (átlagosan 23 fő)

Az alaptervékenység jövedelmező

Chris Zook, a Bain & Company stratégiai igazgatója szerint az internetes cégek közt napjainkban lezajló folyamat korántsem példa nélküli a gazdaság történetében. A 90-es években, a példa nélküli gazdasági fellendülés idején a cégek 90 százaléka nem volt képes fenntartani a folyamatos növekedést. Azoknak a cégeknek a vizsgálatából, melyek 10 éven keresztül átlagosan 5,5 százaléknál jobban növekedtek kiderült, hogy 85 százalékuk az alaptevékenységre (core business) koncentrált, nem pedig a legújabb gazdasági divatokat követve próbált fennmaradni.

Bár az internetes cégek még nem rendelkeznek 10 éves múlttal, az 1994-2001 között alapított 1500 tisztán internetes vállalkozás vizsgálatából kiderül, hogy 2 százalékuknál is kevesebben voltak képesek három éven keresztül nyereséges növekedést fenntartani.

Lefaragták a működési költségeket

Még több részlettel szolgál a B2C vállalkozások jövedelmezőségéről a Boston Consulting Group tanulmánya. A Shop.org megbízásából készített éves jelentésből kiderül, hogy a katalógus-áruházak közül 72 százalék, a hagyományos bolttal is rendelkezők közül 43 százalék, míg a tisztán web alapú boltok közül 27 százalék nyereséges. A működési költségek csökkentése mindegyik vállalkozás-típusnál komoly eredményeket hozott. A marketing költségvetés megnyirbálásának hatására az egy ügyfél megszerzésére eső átlagos költség a korábbi 38 dollárról 29 dollárra esett vissza. (A tisztán web alapú vállalkozásoknál a '99-es 82 dollár tavaly 55 dollárra csökkent.)

Az e-kereskedések teljesítményének javulása mellett persze akad még tennivaló. Valamennyi szakértő egyetért abban, hogy ma már nem annyira a választék növelésével, mint inkább az ügyfélszolgálati munka fejlesztésével lehet visszatérésre csábítani a vásárlókat. A még mindig számos bizonytalansági tényező közt egy dolog biztos: Az egyszer (még mindig drágán) megszerzett vásárló megtartása a hosszútávú siker titka.