Melinda, Vivien
2 °C
8 °C

A versenyhez szélessávú kapcsolatok kellenek

2002.06.07. 12:23
A távközlési piac liberalizációjának hatására kialakuló versenyben a fejlett technológiai megoldások alkalmazásának meghatározó szerepe lesz a piaci szereplők életében. A versenyképesség fenntartása elképzelhetetlen a szélessávú technológiák kiterjedt alkalmazása nélkül. Ez adta a "Szélessávú technológiák a jövőorientált távközlésben" című kétnapos rendezvény aktualitását, amelyet az Institute for International Research [IIR] szervezett június 4-5-én.
A konferencián Andrási Tamás a BellResearch üzletfejlesztési igazgatója előadásában a liberalizáció hatásvizsgálata és modellezési lehetőségei mellett részletesen foglalkozott a szélessávú internethozzáférés jelenlegi elterjedtségével és a közeljövőben várható tendenciákkal.

Andrási ismertette a Magyar Infokommunikációs Jelentés eredményeit, mely szerint 2001. év végén az otthoni internethozzáférések közül mindössze minden tizedik [9%] minősült szélessávú kapcsolatnak, amely kb. 15-16 ezer, kábeles és DSL előfizetőt jelentett. Az üzleti piacon a tavalyi év végén az egy fős és nagyobb gazdálkodó szervezetek körében kb. 6-7 ezer szélessávú internetkapcsolat volt azonosítható, amely az összes hozzáférés 8%-át jelentette. Az üzleti és lakossági hozzáférések együttesen 2001 végén körülbelül 21-23 ezer szélessávú kapcsolatot tettek ki, amelyből mintegy tízezer volt az ADSL hozzáférések aránya.

A Magyar Infokommunikációs Jelentés eredményei szerint a szélessávú kapcsolatok aránya lényegesen magasabb a 300 fő feletti nagyvállalatok körében [27%], míg mikro [1-9 fős] és kisvállalatok [10-49 fős] esetén 6-8% körül alakul az internetelőfizetéssel rendelkezők bázisán. Az üzleti szférában elsősorban a mikro- és kisvállalatok esetén várható a DSL technológia további terjedése, mivel a nagy és középvállalati szférában a bérelt vonali és ISDN kapcsolatok dominálnak. Míg a bérelt vonal garantált sávszélességével nem, az ISDN-nel inkább versenyképes a DSL technológia, azonban az Internetet nemrégiben bevezetett kis- és középvállalatokat kötik több évre szóló szolgáltatói szerződések.

Modemről szélessávra váltanának

A lakossági szegmensben a szélessávú technológiák jövőbeni terjedése elsősorban a fizetős szolgáltatással rendelkező felhasználók [az otthoni netezők kb. 70%-a vesz igénybe fizetős szolgáltatást] esetén várható, akik közül a jövőbeni fejlesztést fontolgatók közül minden második szélessávú [kábeles vagy DSL] hozzáférésre kíván váltani - hangsúlyozta a BellResearch vezetője a Magyar Infokommunkációs Jelentés lakossági piacra vonatkozó felméréséből.

A régió országaival összehasonlítva, Magyarország a sereghajtók közé tartozik: mind Csehország, mind Észtország megelőzi nemcsak a DSL vonalak abszolút számában, de a 100 lakosra jutó arányban is [az egyéni előfizetői vonalak figyelembe vételével]. A világrangsort egyébként a távol-keleti országok vezetik, amelyek közül Dél-Korea az elmúlt két évben produkált több mint 600%-os növekedéssel 19 millió szélessávú felhasználót tudhat magáénak.

Koreában a kormányzat segíti a háló fejlődését

Andrási Tamás előadásában felhívta a figyelmet, hogy a dél-koreai internetboom is több tényezőnek is köszönhető, amelyek közül a legfontosabbak a tudatos kormányzati stratégia, amely a gerinchálózatok kiépítésének támogatásában fejeződött ki, az ország populációjának elhelyezkedése, amelynek köszönhetően a lakosok 40%-a nagyvárosokba koncentrálódik, valamint a szélessávú kapcsolatra épülő alkalmazások széles köre, amelyek közül az elektronikus kereskedelem, utazásszervezés, online játékok és képregények tartoznak a legnépszerűbbek közé. A szolgáltatók között kibontakozott éles árverseny lehetővé tette, hogy a Dél-Koreában működő több mint 26 ezer internetkávézó mellett az összes postahivatal ingyenes hozzáférést biztosítson.

A hazai piac hasonló fellendítéséhez a BellResearch vezetője szerint nem elegendő csak a jelenlegi internetezőkre koncentrálni: megfelelő alkalmazásokkal a számítógép és a szélessávú internet nyújtotta lehetőségek kibővítésén keresztül fel kell ébreszteni az egyéni vagy családi igényeket. Korábban például kevesen gondolhattak arra, hogy kedvenc filmjüket mozi helyett PC-jük előtt ülve válasszák ki, vagy barátaikkal játékterem helyett az interneten keresztül vágjanak bele egy közös virtuális kalandjátékba.