Judit
3 °C
6 °C

Egyesült erővel

2001.06.22. 11:47
Alig másfél évvel ezelőtt az e-gazdaságban még egymást követték a cégegyesítések. Az internetes cégek tőzsdei korrekciója után a nagy összeborulások is átértékelődtek.
A cégegyesülések révén olyan gyors és látványos növekedés érhető el, amelyet az internetes vállalkozások tőzsdei diadalmenete idején igencsak díjaztak a kockázati befektetők. Az eredmény: 1999-ben, egyedül az Egyesült Államokban 13 000 "bricks-and-cliks" (hagyományos és internetes cég közötti) fúziót jelentettek be.

A Nasdaq technológia tőzsde 2000. márciusi összeomlásának hatását jól mutatja a cégegyesítések megítélésének változása. A korábbi, egyértelmű pozitív fogadtatással szemben 2000 nyarán, őszén már csak a bejelentések 40 százaléka váltott ki egyértelműen pozitív visszhangot.

A nagy, látványos egymásra találások, a hangzatos sajtóközlemények száma ugyan csökkent, de a cégegyesülések továbbra is fontos szerepet játszanak az e-gazdaságban. Az egyesülés az új termékekhez, vásárlókhoz, üzleti lehetőségekhez való hozzájutásnak az alapoktól való építkezésnél gyorsabb és kevéssé tőke-intenzív módja.. A McKinsey  Company felmérése szerint az internetes cégek részvételével létrejött egyesülések 55 százaléka pénzügyi és stratégiai szempontból egyaránt sikeres. Az offline cégeknél ez az arány valamivel alacsonyabb, 51 százalék.

Téglák és egerek

A cégegyesülések sikere természetesen nagymértékben függ az összeolvadó vállalkozások típusától is. A McKinsey-felmérés rámutatott, hogy az internetes B2C vállalkozásokkal egyesülő hagyományos kereskedelmi cégek esetén például mindkét fél jól járt. Az offline vásárlók elcsábításával, vagy az ár-aláígéréssel kapcsolatos korábbi félelmek alaptalannak bizonyultak. A "bricks and clicks" szövetségek 60 százalékát jól fogadta a piac, az együttműködések 75 százaléka hosszabb távon is sikeresnek bizonyult.

Kevésbé tűnik kiegyensúlyozottnak a B2C vállalkozások és az internetes portálok kapcsolata. Az ilyen házasságokban elsősorban a portálok találták meg számításaikat. Míg a piac meglehetősen közömbösen figyelte ezeknek a kapcsolatoknak az alakulását, a portálokkal szövetkező tartalomszolgáltatóknak és kereskedőknek harmadánál is kevesebben érték el kitűzött céljaikat. A kudarcok oka elsősorban az egyesülések motivációjában kereső. A tőzsdére készülő cégeknél a forgalom növelésének hatékony (viszont sokszor meglehetősen költséges) módja volt a nagy portálokkal való egyesülés. Sok ilyen kapcsolat azonban tévesnek bizonyult. A rosszul megválasztott partner, az össze nem illő struktúrák több kárt okoztak, mint amennyi előnnyel jártak.

Az egyenlősdi semmi jóra nem vezet

A B2B konzorciumok és piacterek kialakulásának első hullámát a piac a tőzsdei árak gyors növekedésével jutalmazta. A biztató kezdés után azonban rosszra fordultak a dolgok. 1999. végéig a McKinsey által vizsgált cégeknek mindössze 29 százaléka volt képes elérni a kitűzött céljait. A nagy sietségben, nemegyszer rekordidő alatt végrehajtott egyesülések általában mindhárom klasszikus hibába beleestek:

  • Túlságosan nagyravágyó célokat tűztek ki maguk elé. A B2B egyesülések második hullámának sikeres cégei mind szűkebb területre koncentráltak.

  • A kereskedéshez szükséges kritikus tömeg elérése érdekében a legtöbb B2B vállalkozás partnereket von be. A tapasztalatok azonban azt mutatják, hogy ezek a társak nem vesznek eléggé részt a kereskedésben. A a megfelelő likviditás és tőke hiányában az ilyen piacterek nem képesek önálló működésre. A passzív partnerség helyett egyes résztvevők teljesítmény szerinti ösztönzése mozgásba lendítheti az üzletet. Felmérések szerint a passzív partnerek fele más piactér munkájában is részt vesz, viszont az aktív partnereknek csak 10 százaléka "hűtlen".

  • A szerződésben rögzített közös vezetés irányíthatatlanná tette a céget. A kutatások azt bizonyítják, hogy ezen a területen sem vezet jóra az egyenlősdi. Az eddigi tapasztalatok szerint vagy a B2B vállalkozás külön cégbe való kihelyezése, vagy pedig a nagyobbik, domináns cég vezető szerepének elismerése segít.

    A felsorolt hibák, problémák ellenére látható, hogy a B2B, B2C vagy akár a hibrid piacok területén az egyesülés továbbra is a stratégia bonyolult, de szükséges része marad. A korábbi kudarcokból tanulva a cégek a jövőben sikeresebben szállhatnak be a versenybe.

    Forrás: Dotkom Internet Consulting