Judit
-2 °C
8 °C

Soványodó portálok

2001.04.27. 14:54
Kapcsolódó cikkek (1)
Stílust váltottak a nagy portálok. Nem tartalmukban vagy külső megjelenésükben, hanem a hirdetőkhöz való viszonyukban következett be az utóbbi hónapok során jelentős átalakulás.
Az elmúlt években a dotcom-cégek gyors felfuttatásának és tőzsdére juttatásának egyik fő eszköze a nagy forgalom generálása volt. Mivel ennek egyik legbiztosabb módja a nagy portálokon való megjelenés, ebben az időszakban a Yahoo, az AOL és társaik a rengeteg hirdető között válogatva szinte szabadon diktálták sokszor igen kemény feltételeiket. Jószerével csak azok tudtak itt hirdetéseikkel megjelenni, akik többéves, gyakran több száz millió dollárra rúgó szerződést kötöttek a népszerű webhelyek tulajdonosaival.

A dotcom-luftballon kipukkadása, a mesterségesen túlértékelt e-kereskedelmi cégek tömeges bukása után most alaposan átrendeződik a piac. A portál - hirdetések iránti igény már azáltal is mérséklődött, hogy a talpon maradt e-kereskedelmi vállalkozások közt automatikusan csökkent a verseny. A dotcom-vállalkozásokba fektetők már nem annyira a gyors eladásban, mint inkább mihamarabb nyereségessé váló tevékenységben bízhatnak. Miután egyre több kutatás eredménye bizonyítja, hogy a látogatók számának bővülése nem jár feltétlenül együtt az árbevétel növekedésével, a dotcom-cégek marketing vezetői egyre alaposabban mérlegelik, hogyan költsék el marketing dollárjaikat.

A korábban meglehetősen szigorú, a hosszú távú szerződésekhez és a merev szolgáltatási csomagjaikhoz minden körülmények közt ragaszkodó portálok mostanában meglehetősen rugalmassá váltak. A magyarázat egyszerű: a portálok változatlanul nem rendelkeznek más számottevő bevételi forrással, a hirdetések elapadása tehát tragikus lehet számukra. Az eredmény: az elmúlt hónapokban a portálok hirdetési árai 75 százalékkal estek. Az árak csökkenése mellett alaposan átalakultak a kínált hirdetési csomagok is. Ma már a hirdetők nem annyira a látogatók számára, mint inkább a hirdetések hatékonyságára kíváncsiak. Míg korábban gyakori volt a kikényszerített árukapcsolás, a nagy tételben való helyfoglalás, manapság a portálok lehetővé teszik, hogy a hirdetők pontosan meghatározzák, hogy a site melyik részén kívánnak megjelenni.

Az online médiavásárlók legnagyobb örömére egyre több portál mutat hajlandóságot arra, hogy ne a látogatások után, hanem a hirdetések által generált eladások szerint kérjen részesedést. Az ilyen teljesítmény vagy ROI-alapú megállapodás persze nem annyira kellemesek a portálok számára, hiszen világosan megmutatja, hogy megtérül-e a hirdetők befektetése.

Az előnyös pozíciójukat részben feladni kényszerülő portálok nem szívesen ismerik el szorult helyzetüket. A MSN és az AOL szóvivői a New York Timesnak nyilatkozva egybehangzóan azt állították, hogy szó sincs drámai változásokról, ők folyamatosan finomítanak módszereiken, ennek köszönhetően egyre jobb hirdetési csomagokat képesek ajánlani.

A portálok rangsorának első helyezettjei, melyekhez a hirdetési pénzek 85 százaléka befolyik még nincs közvetlen veszélyben. Nem mondhatják el ugyanezt magukról a sorban utánuk következő vállalkozások. A Walt Disney a napokban jelentette be, hogy bezárja Go.com portálját, de komoly gondokkal küzd az Excite@Home és a Terra Lycos is.

forrás: Dotkom Internet Consulting