Ilona
16 °C
33 °C

Konszolidálódik a magyar távközlés?

2003.09.26. 09:26
Piaci információk szerint tárgyalások folynak a Magyarországon működő helyi és alternatív távközlési cégek között, amelyek a piac konszolidációjához vezethetnek. A PanTel, a HTCC, valamint a Vivendit (új nevén Invitel) nemrég megvásárló AIG Emerging Europe Infrastructure Funds cégek erejük egyesítésével komoly konkurenciát állíthatnának a Matávnak. A Napi Gazdaság úgy tudja, a Vivendi vevői előbb megszereznék a HTCC-t, majd pedig e társaság felvásárolná a PanTelt.
A lap információi szerint - bár a tárgyalások még nem zárultak le - a PanTelt 30 millió euróért venné meg a cég, átvállalva körülbelül 70 millió eurós hitelét is. (Korábban piaci körökben elterjedt, hogy a PanTelben is tulajdonos, egy a KFKI érdekeltségébe tartozó vállalkozás az Antenna Hungária Rt.-vel karöltve vásárolná fel az alternatív távközlési céget, ez azonban már lekerült a napirendről.) A helyi távközlési piacot jelenleg a Matáv mellett az Invitel és a HTCC uralja, mellettük mint legkisebb szereplő a Monortel van még jelen.

Erős pozícióban

A PanTel akvizíciókkal már megerősítette pozícióját: a Moltelecom után - hónapokkal ezelőtt - felvásárolt egy másik alternatív távközlési társaságot, a Novacom Kft.-t. (A PanTel érdekeltségébe tartozik az internetszolgáltató EuroWeb Rt. is.) Tavaly konszolidált szinten 20,6 milliárd forint bevételt produkált és éves viszonylatban először 2002-ben ért el pozitív EBITDA-t: 600-700 millió forintot. A vállalat 14 milliárdos tavalyi bevéte-lének több mint 40 százaléka a szomszédos országok piacáról jött össze. A PanTel idén konszolidált szinten 15, míg az anyavállalalat szintjén 23-24 százalékos bevételnövekedésre számít - mondta korábban Jan Mulder, a cég vezérigazgatója.

Régiós tervek

A társaság vezetése a tavalyi mintegy 700 millió forint EBITDA után 2003-ban már pozitív cash flow eredményre számít. A cég tulajdonosai mostanáig 30 milliárd forint értékű befektetést hajtottak végre, amivel egyrészt megalapozták a 3500 kilométeres hazai hálózatot, másrészt lehetővé tették, hogy a társaság kábelei átérjenek az országhatáron. Ezzel megalapozták a teljes körű távközlési szolgáltatásokat kínáló vállalat külföldi jelenlétét. A PanTel egyébként további terjeszkedésre készül: főként a környező országok piacain akar megjelenni, ahol partneri kapcsolatot kíván kialakítani a külföldön terjeszkedő magyar távközlési vállalkozásokkal. A HTCC Békés, Nógrád, Vas és Veszprém megyében 263 településen 200 ezer előfizetőnek nyújt szolgáltatást.