A bütykölés már évezredek óta hobbi. Manapság az emberek szinte bármit képesek házilag előállítani, és úgy tűnik, hogy eljön az a nap is, amikor házilag épített űrhajókon repülünk.
A barkácsűrhajó a tervek szerint három éven belül megvásárolható lesz
|
A NASA X-24-es
|
A megoldás nem újszerű, hiszen bátor, és persze pénzes barkácsolók már eddig is sok mindent építhettek ún. kit-ekből. A ,,kit" hobbi, életstílus, mozgalom. A világ sok táján veszik a barkácsolni vágyók a különböző kit-eket, hogy azokból autót, repülőt, helikoptert vagy éppen tengeralattjárót gyártsanak. Házilag könnyen összerakható egy Lamborghini, egy Dodge Viper, de népszerűek a már nem gyártott autók is, így lehet bárki egy 1956-os Chevrolet Bel Air tulajdonosa potom pénzért, csak éppen a Zastava motor teljesítményét kell kicsit fokozni.
A legújabb Space Kitten névre keresztelt készlet segítségével - ha minden igaz - űrhajót lehet majd építeni. A cég nagy reményeket fűz termékéhez, különösen azért, mert szeretnék benevezni azt az X-Prize alapítvány versenyére, melynek célja a polgári űrrepülés fejlesztése, és ahol a nyertesnek 10 millió dollárt ajánlottak fel.
A Space Kitten a tervek szerint három éven belül megvásárolható lesz, alig félmillió dollárért. A cég állítása szerint minden szükséges engedélyt megszereztek, tehát a gép forgalmazható, csupán a sorozatgyártásra vár. Maga a gép háromszemélyes kis repülő, a NASA X-24-es modelljéhez hasonlít, azaz nem valódi űrrepülő.
Emelkedési magassága 200 kilométer
|
Az X-Prize verseny
| |
A polgári űrutazás fejlesztését támogató X-Prize alapítvány 10 millió dollárt ajánlott fel annak a csoportnak, amely olyan repülőgépet épít, ami 100 kilométer magasság fölé emelkedik, és ezt a bravúrt két héten belül megismétli, a legénységnek háromtagúnak kell lennie. A másik alapfeltétel pedig az, hogy a gép kifejlesztéséhez saját tőkét, illetve szponzori segítséget lehet csak igénybe venni, állami pénzt nem. Ezért a versenyzők között sok unatkozó milliomos, de akadnak még orosz rakétamérnökök, űrkutatók. Mindannyiuk célja a 10 millió és persze a vele járó dicsőség és hírnév, arról nem is beszélve, hogy a győztes mű gyártási joga jóval többet hozhat a felajánlott nyereménynél.
|
|
A két kerámia alapanyagú motor metán és folyékony oxigén keverékének égetésével biztosítja a hajtóerőt. A szerkezet maximális emelkedési magassága 200 kilométer, azaz még nem tekinthető földkörüli pályának, de már nem is légköri repülés. A maximális sebesség 4 Mach lesz (kb. 5200 km/h), ahol az utasoknak 3g-s gyorsulást kell elviselniük. Az üzemanyag kifogytával pedig a gép siklásban ereszkedik majd újra a felszínre, az X-24-hez hasonlóan. Súlya nagyon kicsi, a gép tulajdonképpen csak a legszükségesebbekből áll, a vezérlést is egy laptop segítségével oldották meg, valamint, mivel a gép nem áll földkörüli pályára, ezért nincs szükség hőpajzsra, ami a visszaereszkedéskor véd az elégéstől.
Az amatőr űrrepülés szerelmesei tehát hamarosan a levegőbe emelkedhetnek harmadmagukkal a fedélzeten, feltéve ha sikerül összegyűjteniük a megfelelő összeget a gépre, és mellé még az üzemanyagot is képesek lesznek megfizetni, mert folyékony oxigént sem csapolnak minden sarkon.
A dolog másik hátulütője az engedély. Saját építésű illetve üzemeltetésű repülő szerkezetek tulajdonosai kapnak ugyan repülési engedélyt, de az csak 18 kilométer magasságig szól, ezért a Space Kitten tulajdonosok bajba kerülhetnek. Persze a szabályokon bármikor módosíthatnak.
Megint 150 vadonatúj, izgalmas téma ismét meglepő válaszokkal
MEGVESZEM
Kövesse az Indexet Facebookon is!
Követem!