Judit
3 °C
6 °C

Drasztikus forgalomcsökkenés szomorítja a zenekiadókat

2003.12.16. 13:53
A hazai lemezpiac is jelentősen átszerveződhet, miután egyesül a japán Sony és a német Bertelsmann AG-hez tartozó BMG. A 2002-es magyarországi ranglistán piaci részesedésük szerint negyedik Sony Music és a sorrendben ötödik BMG Ariola fúziójával a hazai lemezpiacon is akár a második legbefolyásosabb szereplő alakulhat meg.
Az öt legnagyobb nemzetközi társaság hazai képviselete egyébként a 8 milliárd forintos piac 65-70 százalékát fedik le. A tavalyi piaci részesedésük alapján a legnagyobb magyar kiadó, akárcsak a nemzetközi porondon, a Universal Music. Őt követi az EMI és a Warner Music - tájékoztatta a Világgazdaságot Szűts László, a Magyar Hanglemezkiadók Szövetségének (Mahasz) elnöke.

A nemzetközi színtéren az új társaság, a Sony BMG immár 25 százalékos részesedéssel bír - a 27 százalékos Universal mögött - az idei eladási adatok szerint - mondta Szűts László. Hozzátette: a nemzetközi tendencia alapján felépülő hazai lemezpiacon is hasonló részesedéssel rendelkezhet majd az új lemezcég. Pontos arányokat azonban a hazai kiadók elzárkózása miatt a Mahasz nem hoz nyilvánosságra - jelezte Szűts László.

Szarka József, a Sony Music Kft. ügyvezető igazgatója egyelőre nem kívánta kommentálni az esetleges fúzió piaci kihatásait, Geszti Margitot, a BMG Ariola Hungary igazgatóját pedig lapzártáig nem sikerült elérni. Az mindenesetre várható, hogy az egyesülés strukturális átalakítással is jár majd. Szűts László szerint ilyen esetekben elkerülhetetlen a létszámcsökkentés, és várhatóan az előadók körében is racionalizálnak majd az érintettek.

Egyelőre azonban a karácsonyi értékesítések tartják izgalomban a magyar kiadókat, ezek ugyanis jelentősen befolyásolhatják az évek óta csökkenő eredményeket - jelezte Szűts László. A visszaesés folyamatos és drasztikus méretű. 2000-hez képest tavaly közel 30 százalékkal zsugorodott a piac, amikor 5,3 millió hanghordozó kelt el. A hanyatlás oka alapvetően a CD-másolás. Magyarországon minden megvásárolt zenei CD-re három másolt jut.