A pukimentes okosság

2008.12.03. 06:45

Nem kéne eladósodni, nem kéne túlköltekezni, de annyira parádésan ramaty a magyar használtautó felhozatal, hogy laikusként lehetetlen használhatót választani.

Használt autót venni bölcs dolog – mondhatjuk nyugodtan feltartott mutatóujjal, különösen olyan gazdasági helyzetben, amikor még a Totalcar is Válságblogot indít. Egy használt autóval ugyanis az értékvesztés legfájdalmasabb forintjait mások már elbukták helyettünk. Egy használt autó miatt az irigy szomszéd nem küld ránk kellemetlen vagyonosodási vizsgálatot.

Használt autót venni jó dolog.

Egy használt autó azonnal munkába állítható, nem kell hetekig várni a szállítására és forgalomba helyezésére. De ami a legjobb az egészben: egy használt autóval olyan típusokat engedhetünk meg magunknak, amikről újonnan nem is álmodhatnánk. Kényelmes luxusautók, izgalmas sportkupék, vagány kabriók, tágas családi autók, nagy motor, széles felni, hangos zene, szinte minden belefér. Használt autót venni jó dolog.

Egyet ne higgyük el senkinek: használt autót venni könnyű. Illetve mégis, de drága műszerekre és földöntúli képességekre lesz szükségünk. Egy rétegvastagság-mérő ugye alap, ezt már mindenki tudja, de az igazán sikeres vásárláshoz kéne még egy röntgen, egy hazugságvizsgáló és egy időgép. Egyszerre, lehetőleg láthatatlanul. Ezek nélkül ma Magyarországon használt autót venni olyan felelőtlen hazardírozás, mint hatlövetűvel orosz rulettet játszani. Vagy rosszabb.

Az utóbbi időben láttam rengeteg eladó autót. Anyagot gyűjtöttem különböző tesztekhez, és kocsit kerestem saját célra is. Öttől tizenöt évesig, minitől buszlimuzinig volt a felhozatalban minden. Egy német statisztikus talán nem tekintené reprezentatívnak a mintavételt (nem is az), de ahhoz bőven elég volt a sok lógó belű rom, hogy gondolkodóba essek. Megpróbáltam elképzelni, ahogy egy átlag tanárember, pék vagy könyvelő végzi ugyanezt a keresést, és találkozik ugyanezekkel a kocsikkal.

Észrevennék, hogy a kilométeróra által mutatott futásteljesítmény csak egy rossz vicc? Meghallanák az elhasználtságról árulkodó mechanikai zajokat, a szelepek csattogását, a futómű kopogását, a féltengelyek ropogását? Éreznék a váltó kopottságát, a kormánymű hatalmas holtjátékát vagy a félrehúzó fékek gyenge hatásfokát? Mitől éreznék, honnan tudnák? Legfeljebb azt veszik észre, hogy itt-ott kopott a kárpit, karcos a fényezés, megfakult az újkori csillogás. És akkor még csak a normál használatból eredő kopásokról beszéltünk, pedig az autók jelentős része törött is.

Mindet sérülésmentesnek hirdették.

Amióta a Kár-park blog karambolos kocsijaihoz érkező kommenteket olvasom, egyre inkább az az érzésem, itthon szinte lehetetlen egy autót annyira összetörni, hogy ne építsék újra. Még a szánalmas, kiflibe hajlott, szétszakadt és felborult kocsik is kapnak egy második esélyt. Vagy harmadikat, negyediket. Olyan autókat építenek romjaikból újjá, amelyeknek jó érzésű ember még a bontásától is elriadna. Halmozottan hátrányos helyzetűekké válhatnak a drágább, kapósabb típusok, amelyeknél ez többször is előfordulhat: egy kereskedő kapásból mutatott fél tucat olyan eladó autót a neten, amit már vagy tízszer rommá törtek biztosítási csalásból kifolyólag. Mindet sérülésmentesnek hirdették. Ráadásul a drága alkatrészek és a márkaszervizek magas rezsióradíja miatt könyörtelenül a rendszerbe van programozva a feketemunka és a kókányolás.

Magyarországon is létezik ismerős által használt, sérülésmentes, rendszeresen karbantartott, megkímélt használt autó, csak ritkább, mint a korrekt politikus. Plusz az ilyen kocsik szinte soha nem jutnak el egy internetes hirdetési oldal nyilvánosságáig, mert vagy lecsap rájuk egy rokon, vagy pillanatok alatt lehiénázzák a nepperek – saját maguknak. Megoldás lehet, ha külföldről hozunk vagy hozatunk be használt autót, de ne higgyék, hogy a német kereskedők exportra szánt kocsijai a piac legjavát adják. Ráadásul ez az út az autóismereten túl nagyon jó kapcsolatokat és helyismeretet igényel, vagy vakon vesszük meg az autót: jó szívvel egyikre se tenném ki az „átlagembernek ajánlott” táblát.

Több tucatnyi elszomorító állapotú kocsi után, a fáradt mechanikák, lelakott utasterek, szétütött futóművek és toldozott-foldozott karosszériák látványának hatására egyre erőteljesebbé vált bennem egy érzés. Teljesen laikusként én is megunnám a nepperek nyilvánvaló hazugságait hallgatni, meg tudom érteni, ha valaki ilyen felhozatallal szembesülve inkább választja az új, vagy közel új kocsi megnyugtató biztonságát. Még akkor is, ha az önerő csak egy induló befizetésre elég. Én is inkább a garanciára és a hitel viszonylagos tervezhetőségére szavaznék, mint a váratlanul felbukkanó, rejtélyes hibáktól és az esetenként horribilis javítási költségektől való rettegésre.

Félreértés ne essék, senkit se buzdítok erőn felüli vásárlásra, különösen ilyen gazdasági környezetben nem. A nulla forint befizetésével elhozható, 10 éves futamidejű vagy japán jen alapú (és lassanként talán kipusztuló) hitelek vállalása pénzügyi öngyilkosság, de nem mert új autó vásárlására veszik fel, hanem a konstrukcióba épített buktatók és kockázatok miatt. Aki azonban le tud tenni az asztalra 30-40% beugrót és a családi költségvetésébe belefér a szerződéskötéskor számolt törlesztő plusz az árfolyamkockázatok miatt akár 50% is, az belevághat. Én meg fogom érteni, hogy a pukimentes új autót választotta más levetett, foltos alsógatyája helyett.

Epilógus

Egyetért? Vitatkozna vele? Véleményét elmondaná másoknak is?

Tegye meg a publikáció blogposztján !

Tisztában vagyok vele, hogy autózni nem muszáj, autót venni pedig még kevésbé kötelező. De ez a cikk abból az alapfeltevésből indult ki, hogy vannak páran, akiknek mégiscsak kell az autó, ráadásul pont most. És ugyan ez nekem a legfurább, de nem születik mindenki autóbuzinak.

Az oldalról ajánljuk

Brutál gyorsulást és horror árcédulát ígér az Icon restomod Ford Broncója
  • Hírek

Brutál gyorsulást és horror árcédulát ígér az Icon restomod Ford Broncója

A legtöbb katalógusadat kiváló, de ennek megkérik az árát.

április 5., 10:19
Horvát tulajdonba kerülhet a Bugatti
  • Hírek

Horvát tulajdonba kerülhet a Bugatti

A Rimac teljesen felvásárolná a Bugattit.

április 5., 07:01
Trump vámtarifái az amerikai autóipart is kegyetlenül megszívatják
  • Hírek

Trump vámtarifái az amerikai autóipart is kegyetlenül megszívatják

Nincs olyan amerikai autó, ami megúszná a vámokat.

április 5., 08:49
Ennyit költünk a TC flottára egy évben
  • Közélet

Ennyit költünk a TC flottára egy évben

Kiszámoltuk, egy év alatt mennyit fordítunk a saját autóink fenntartására. Az összeg ijesztő is lehet, pedig az üzemanyagot kivettük a képletből.

42 perce
A BMW áprilisi tréfája a legfájdalmasabb
  • Hírek

A BMW áprilisi tréfája a legfájdalmasabb

Nem jó poén, mert ezeket meg kell csinálniuk.

április 5., 13:10
Forrest Gump motorolajat keres
  • Olajdoktor

Forrest Gump motorolajat keres

És mert hogy már milliomos voltam, de imádtam füvet nyírni, attól fogva ingyen csináltam.

április 5., 11:23
Az első kapavágás
  • Belsőség

Az első kapavágás

Az ember holtig tanul, csak itt drága a tandíj.

április 4., 17:02
6 éves a téligumi, merjem még használni?
  • Gumidoktor

6 éves a téligumi, merjem még használni?

A szett hibátlanul viselkedik, a profilmélysége is rendben, de aggaszt a kora. Használhatom még vagy már kuka?

április 6., 07:09
Verstappené a pole pozíció a Japán Nagydíjon
  • Hírek

Verstappené a pole pozíció a Japán Nagydíjon

Ez pályafutása 41. pole pozíciója.

április 5., 15:27
Megjött a Tesla negyedéves eredménye és gyalázatos
  • Hírek

Megjött a Tesla negyedéves eredménye és gyalázatos

Ennél mindenki jobbra számított.

április 4., 06:06
Örökölt kabrió hírhedten hitvány motorral - mennyiért szabadulhatok meg tőle?
  • Nepperűző

Örökölt kabrió hírhedten hitvány motorral - mennyiért szabadulhatok meg tőle?

Esztétikailag sérült, eszegeti az olajat, néha kerreg. Sosem adtam el autót, ez mennyit érhet?

április 5., 07:01
Most szombaton MűhelyPRN 300. adás élőben!
  • Technika

Most szombaton MűhelyPRN 300. adás élőben!

A 300. részt élő közvetítéssel ünnepeljük, tartsatok velünk!

április 4., 07:33
A tárgyiasult modern burzsoázia
  • Tesztek

A tárgyiasult modern burzsoáziaTeszt: Renault Rafale 300 - 2024.

Az autóipar a megszokásokról és a trendekről szól, amelybe a Renault Rafale beleillik, de egy picit mégis más.

április 5., 16:45
Nyert egy 911 GT3 RS-t, részegen rommá törte
  • Hírek

Nyert egy 911 GT3 RS-t, részegen rommá törte

Az új tulaj nem volt okos, így hamar szomorú véget ért a pompás nyereményautó.

április 4., 06:06
Pánikszobát kapnak a Tesla-kereskedések az erőszakos ügyfelek és vandálok miatt
  • Hírek

Pánikszobát kapnak a Tesla-kereskedések az erőszakos ügyfelek és vandálok miatt

Így védenék az alkalmazottakat a támadásoktól.

április 4., 08:32
Súlyos baleset történt a Forma-1-es Japán Nagydíj szabadedzésén, ezért félbeszakították
  • Hírek

Súlyos baleset történt a Forma-1-es Japán Nagydíj szabadedzésén, ezért félbeszakították

Az Alpine pilótája 260 km/h-nál dobta el a versenyautót.

április 4., 14:58
Szétrúgott egy Cybertruckot, de biztosan megbánta
  • Hírek

Szétrúgott egy Cybertruckot, de biztosan megbánta

A férfi a tulaj szeme láttára abuzálta a Teslát, végül a Cybertruck kamerái buktatták le.

április 4., 14:09
Alig 40-nel döcögött az autópálya középső sávjában egy fogalmatlan suzukis bácsi
  • Hírek

Alig 40-nel döcögött az autópálya középső sávjában egy fogalmatlan suzukis bácsi

De legalább végig indexelt. Részletkérdés, hogy nem akart sávot váltani.

április 4., 09:38
Így néz ki a használtautó-cunami a Dacia hazájában
  • Hírek

Így néz ki a használtautó-cunami a Dacia hazájában

Ömlik a használt autó a szomszédba.

április 4., 12:36
Lenyűgöző, nyúlánk kupét és kabriót mutatott a Genesis
  • Hírek

Lenyűgöző, nyúlánk kupét és kabriót mutatott a Genesis

Mindkét pompás vonalú alkotás a Genesis G90-en alapul.

április 4., 11:45
A BYD szerint csak kevés kínai gyártó marad majd Európában
  • Közélet

A BYD szerint csak kevés kínai gyártó marad majd Európában

Elképesztően tartós akkumulátort és villámgyors töltést is ígér a BYD, Szegeden pedig sokkal több készül, mint egy egyszerű gyáregység.

április 4., 16:24
Audi Abt RS3-R
  • Hírek

Audi Abt RS3-R

április 5., 14:03
BMW M2 Dakar
  • Hírek

BMW M2 Dakar

április 5., 13:05
BMW M3 Touring GT3 Evo
  • Hírek

BMW M3 Touring GT3 Evo

április 5., 13:06
Renault Austral FL
  • Hírek

Renault Austral FL

április 4., 16:27
BYD Encounter Hungary
  • Közélet

BYD Encounter Hungary

április 4., 15:59
Honda 0 SUV Prototype
  • Hírek

Honda 0 SUV Prototype

április 4., 15:49
Icon EV Bronco
  • Hírek

Icon EV Bronco

április 4., 08:18