Reklámautók újra

2007.01.16. 10:12

Tisztelt Autójogász!

Érdekelne, hogy mi a véleménye a különböző, gépjárművön elhelyezett reklámozási dolgokról. Gondolok itt a hírauto ill. az il ferro ajánlatára, ahol reklámfelhelyezése után havidíjat fizetnek az autósnak, sokszor ez a havi törlesztőrészlet stb. Kérdezném, hogy mivel ezt bármikor felbonthatja a cég, akivel szerződik az autós, jogszerű-e ez, mivel így tulajdonképpen egy új autó vásárlását biztosítja a hirdető, annak fejében, hogy reklámot helyez el a gépjárművön. Ezután mondjuk 4 hónappal felbontja a szerződést, a vevő meg marad és fizetheti a törlesztő részleteket egyedül. Ez megtévesztés, ami nem jogszerű, vagy mégis? Hogyan győződhet meg a szerződő, hogy nem "verik át" ? Kihez fordulhat?

Üdvözlettel:

S. Balázs

Tisztelt S. Balázs !

Nem ismerhetem az említett két cég teljes dokumentációját erről a témáról, az azonban közismert, hogy egyrészt regisztrációs díjat kell fizetni, másrészt a cégek bármikor felmondhatják a szerződést. Ez önmagában még simán legális, mindenki olyan feltételekkel szerződik a polgári jog határain belül, ahogy akar. Hogy ne verjenek át minket, a következőket tehetjük: mindent el kell olvasni, ha az aláírandó egyedi szerződésben másik dokumentumra hivatkoznak, akkor azt is, aztán gondolkodjunk egy napot, mielőtt aláírjuk a papírokat, hogy vajon ebben kinek mi az üzlet. A legfontosabb azt eldönteni, hogy szükségünk van-e most a gépjárműre, és pont olyanra, amit kínálnak (listaáron, kedvezmények, akciók nélkül) tudjuk-e fizetni önállóan is a törlesztést már akár 2-3 hónap múlva is. Kérdezzünk és kérdéseinkre rövid, világos választ várjunk el. Annak is célszerű utánanézni, hogy a felkínált konstrukciónál létezik-e kedvezőbb nem reklámos megoldásban (simán kereskedőnél történő vásárlással) és mekkora az eltérés, ebből is vonhatunk le némi számolgatás után következtetéseket. Ez egyrészt egy jó lehetőség a pangó új autó kereskedelem fellendítésére, ha az il ferro/hírautó szerződést bont az ügyfél vagy fizet, vagy a bank viszi az autót és még esetleg további százezreket követel az értékcsökkenés miatt. Jogos az óvatosság azért is, mert ezekben a konstrukciókban benne lehet az a lehetőség, hogy az új belépők befizetései fedezik a régebbiek törlesztéseit (piramisjáték jelleg) és nem az autókon reklámozott cégek. Hogy ez a tevékenység illegális-e vagy sem majd elválik, rendőrség, ügyészség, bíróság feladata eldönteni, formálisan a polgári jog szabályait figyelembe véve legálisnak tekinthető. Az a cég, aki reklámot szeretne magának vásárolni, ennél sokkal jobb hirdetési lehetőségeket is talál, pl. a fővárosi taxis társaságok vagy a BKV járműveit naponta garantáltan százezrek bámulják. Ha valaki úgy érzi, hogy megtévesztették, becsapták, a rendőrséghez kell fordulnia.

Tisztelettel:

Dr. Koszoru István