Apai, anyai

Használtteszt: BMW 645 ci

2008.11.18. 13:54

Adatlap BMW 6 645ci - 2004

  • 4398 cm3-es,V 8 hengeres benzines
  • 333 LE @ 6100 rpm
  • 450 Nm @ 3600 rpm
  • 6 seb. kézi
  • Gyorsulás 0-100 km/h-ra:
    5.6 másodperc
  • Végsebesség:
    250 km/h
  • Kombinált fogyasztás:
    11.7 l/100km
  • Városi fogyasztás:
    17.2 l/100km
  • Országúti fogyasztás:
    8.6 l/100km

Mordor éjfekete földjén kovácsolták tökéletesre. A sötétség birodalmából bukkant a színes világba. Ez persze csak a látszat: idegenekre a fogát vicsorgatja, de gazdájának kezes jószága. Ja, és akkora a tekintetvonzó ereje, mint egy Trabant Trampnek. A legjobb BMW, legalábbis nekem.

Szürkeimport révén került hozzánk három éve Németországból, mindössze 2500 kilométerrel a motorjában, gyakorlatilag szalonállapotban. Így 25 millió helyett csak 20 milliót kellett fizetni érte, ami azért nem mindegy. Jelenleg hetvenezer kilométert mutat az óra, ami éves átlagban úgy 23 ezer kilométernek felel meg. Gazdája majdnem végig napi szinten használta, szerette, de hajtotta. Az utóbbi fél évben lett dédelgetett második autó, miután egy praktikusabb jármű érkezett mellé a családi flottába.

A típus megszületése az autós városi legenda szerint a BMW-rajongóknak köszönhető, akik éveken át rendületlenül bombázták a céget a kérdéssel, miért nincs utódja az 1976-tól 1988-ig gyártott 6-os sorozatnak. A kérdésbe bújtatott kérés végül meghallgattatott, és 2003-ban piacra dobták az új 6-ost, amibe − úgy is, mint a BMW presztízskupéjába − beleadtak apait-anyait. Tényleg.

Az előző hatost nagyjából úgy állították elő, hogy az akkori ötösről eltüntettek két ajtót, rövidebbre fogták az utasteret, és megkoronázták egy szép kupétetővel. A mostani 6-os génjei sokszínűbbek. Padlólemeze az 5-ös sorozaté, némiképp lerövidítve, a karosszéria teljesen új tervezésű, akárcsak a teljes belső tér és a műszerfal. Vannak részegységek, amiket csak le kellett emelni a gyári raktárpolcról, de sok újdonságot ebbe építettek először.

A 4,4 literes, 32 szelepes, intelligens szelepvezérlésű, változó szívócsőhosszú V8-as 2002-ben az Év Motorja címet kapta Európában. 333 lóerővel 450 Nm nyomatékot küld a hátsó kerekekre, az 1700 kilós kocsitestet 5,6 másodperc alatt gyorsítja 100-ra, az elektronikusan leszabályozott 250 km/órás végsebességnél is bőven van benne tartalék. Már alapjárattól rendelkezésünkre áll 330 Nm, ami azt jelenti, hogy bármilyen fordulatszámról meggyőzően gyorsul.

Turbója nincs, ilyen izomerő mellett nem is kell. A motor bármilyen fordulatszámnál azonnal reagál az elektronikus gázpedál legkisebb elmozdulására, minden erőlködés nélkül taszítva tovább az útra tapadó kupét. Alapjáraton és annak közelében diszkréten dorombol, feljebb brummogni kezd, de hangereje és hangszíne soha nem válik tolakodóvá.

A szépen burkolt motort gyönyörű karosszériába rejtették, ami úgy idézi meg a klasszikus kupéformát, hogy számos ponton látványosan eltér tőle. Szerény véleményem szerint a 6-ossal és a Z4-essel ért a csúcsra a vitatott munkásságú, ám kétségkívül zseniális Chris Bangle főtervező, az X6 a hab a tortán. A 645-ös irgalmatlanul hosszú, szokatlanul széles, mindenekelőtt pedig nagyon lapos. Én, a kicsi ember, simán rá tudok könyökölni a tetejére. Az egész szépen kerekített orral kezdődik, gyönyörű ívben hajló kupétetővel folytatódik, és szokatlan farral ér véget.

A kupék hátsó traktusa általában folyamatosan lejt, egészen a lökhárítóig. Ezt a vonalat a 645-ösön is megtaláljuk, a hátsó lámpák formája szépen kirajzolja, de kitüremkedik belőle a csomagtértető. Ez a megoldás a gonoszabb kritikusokat a Daciákhoz kisiparilag gyártott, utólag felbarkácsolható csomagtér-nagyobbító műanyag elemre emlékezteti, és szerintük úgy illik az autóhoz, mint gumicsizma a szmokinghoz. Szerintem nincs igazuk. Épp ez a megoldás a 645-ös egyik védjegye, emellett a gyár szerint nagy sebességnél a hátsó kerekeket leszorító erőt termel. Ráadásul neki köszönhető az óriási csomagtér, ami gond nélkül elnyeli két ember több hétre elegendő cókmókját, ha netán úgy határoznak, hogy eltűnnek egy európai körutazásra.

A csomagtérfedél a slusszkulcsról is nyitható, ami nagy előny, ha sáros. A másik kritika, amivel találkoztam, hogy miért nem tekintettek el a B-oszloptól, mennyivel elegánsabb lenne úgy az oldalnézet. Szerintem látvány szempontjából nem oszt, nem szoroz. Nyilván sokkal merevebb így a tetőszerkezet, így bele tudtak applikálni egy hatalmas tetőablakot, ami egyértelmű boldogságforrás − én legalábbis mindig hátrahúzom róla a (természetesen motoros) takarólemezt. Hadd legyen világos nappal a beltér, hadd ragyogjanak éjjel a csillagok.

Szokni kell egyébként a 645 orrát is, ami az egész autóhoz hasonlóan zseniálisan kicentizett élekből és görbületekből áll össze. Gyakran hasonlítjuk az autók fizimiskáját emberi vagy állati karakterekhez. Konkrét párhuzamot nem találtam, de tény, hogy ez nem behízelgő, barátságos arc: van benne egy kis hüllő, sok ragadozó, némi Alien. Aztán, ha sokáig nézi az ember, egyszer csak észreveszi, hogy a 645 barátságosan kacsint egyet: nem vagyok én szörnyeteg, csak eljátszom azok kedvéért, akik szörnyetegnek akarnak látni. Nézd csak, a lámpáim angyalszemek. Ja − replikázok erre én −, egészen amíg fel nem izzanak a brutális erejű bixenon, kanyarkövető fényszóróid, amelyek még a betonfalon is átvilágítanak.

Ha beszállunk, technicista következetességgel tökélyre vitt beltér fogad. Sokak első meghatározó élménye a bunkerfíling: magas az övvonal, alacsony a mennyezet, szinte lőrésszerűek az ablakok. Különösen a hátsó, amely alig mutat valamit a mögöttes világból. Tolatáskor ezért igen nagy segítség a megbízhatóan működő tolatóradar. Ennél jobb már csak az lenne, ha egy filléres kamerát építettek volna be hátra, aminek a képét a hatalmas központi kijelzőn csekkolhatnánk. Ez a TFT monitor sokat dolgozik: itt láthatók a fedélzeti komputer adatai, a navigációs rendszer térképe, a klíma beállításai, a tévétunerrel is felextrázott szórakoztatócentrum információi.

És ennek segítségével matathatunk az ezerszer elátkozott iDrive számtalan virtuális fiókjában és rekeszében. A beállításokat több mint százoldalas könyvből tanulhatja meg, akinek van elég türelme, vagy olyan megszállott kütyümániás, mint az autó tulajdonosa. Aki viszont hozzám hasonló lusta srác, az vagy békén hagyja, vagy időnként elkísérletezget vele, és fokról fokra megtanulja, amire szüksége van. Ha már készségszintre emelkedett a kezelése, az iDrive jó barát, de a bensőséges kapcsolatért kétségkívül meg kell szenvedni. A négy irányba tolható-húzható, mindkét irányba forgatható hatalmas tekerőgombja egyébként pont kézre esik, ezért könnyű vele dolgozni.

Karotta egy korábbi 645-ös tesztben panaszkodott, hogy éjszaka nagyon vakította a központi kijelző − nekem ilyen problémám nincs vele, már csak azért sem, mert egy hosszabb úton elég gyakran szükség van rá, navigálunk, CD-t váltunk, rádióállomást keresünk, ugyebár. Békebeli rádiókat idéző virtuális skáláját például egyszerűen imádom.

A volán természetesen bőrözött és multifunkciós, a hüvelykujjainkkal kezelhetjük a hifit és a telefont. A 645 egyik legnagyobb bónusza a változó áttételű aktív kormánymű. Ha lassan megyünk, például parkolóban, mélygarázsban, ugyanakkora kormánymozdulatra jóval nagyobb szögben térnek ki a kerekek, mint mondjuk autópályán haladva. Azt hinnénk, hogy ez csak összezavarja az embert, pedig egyáltalán nem − viszont roppant kényelmes, és igen kellemessé teszi a kormányzást. Ehhez jön még, hogy a 6-os úttartása imponálóan stabil: úgy tartja az egyenest és úgy kanyarodik, mintha sínen menne.

Mielőtt bármilyen használt autót megvenne, kérdezze le kártörténetét a Totalcar kártörténeti adatbázisban.

Az oldalról ajánljuk

Alig 40-nel döcögött az autópálya középső sávjában egy fogalmatlan suzukis bácsi
  • Hírek

Alig 40-nel döcögött az autópálya középső sávjában egy fogalmatlan suzukis bácsi

De legalább végig indexelt. Részletkérdés, hogy nem akart sávot váltani.

április 4., 09:38
Még idén piacra dobja első modelljét a BYD prémium márkája Európában
  • Hírek

Még idén piacra dobja első modelljét a BYD prémium márkája Európában

Év végére akár két modell is elérhető lesz.

6 órája
Nyert egy 911 GT3 RS-t, részegen rommá törte
  • Hírek

Nyert egy 911 GT3 RS-t, részegen rommá törte

Az új tulaj nem volt okos, így hamar szomorú véget ért a pompás nyereményautó.

április 4., 06:06
Pánikszobát kapnak a Tesla-kereskedések az erőszakos ügyfelek és vandálok miatt
  • Hírek

Pánikszobát kapnak a Tesla-kereskedések az erőszakos ügyfelek és vandálok miatt

Így védenék az alkalmazottakat a támadásoktól.

április 4., 08:32
Itt a legjobban gyorsuló, utcai Skoda, ami valaha készült
  • Hírek

Itt a legjobban gyorsuló, utcai Skoda, ami valaha készült

A kétmotoros újdonság a legerősebb és legkeményebb Elroq, egyben a legjobban gyorsuló és leggyorsabban töltő Skoda, ami eddig készült.

április 3., 17:16
Tömeges baleset az autópályán, de a károkozó ismeretlen - ki fizet végül?
  • Közélet

Tömeges baleset az autópályán, de a károkozó ismeretlen - ki fizet végül?

Ha már fizetős az autópálya, nem lehetne, hogy valaki felelősséget is vállaljon az ott keletkezett károkért, amikor a károkozó ismeretlen marad?

április 4., 06:06
Most szombaton MűhelyPRN 300. adás élőben!
  • Technika

Most szombaton MűhelyPRN 300. adás élőben!

A 300. részt élő közvetítéssel ünnepeljük, tartsatok velünk!

április 4., 07:33
Megjött a Tesla negyedéves eredménye és gyalázatos
  • Hírek

Megjött a Tesla negyedéves eredménye és gyalázatos

Ennél mindenki jobbra számított.

április 4., 06:06
Taszítanak a BMW-k? Ez a te autód!
  • Tesztek

Taszítanak a BMW-k? Ez a te autód!Teszt: BMW 120d - 2024.

Egy anti BMW-ben az a jó, hogy sztereotípiáktól mentesen élvezhetjük a bajorok részletekbe menő alaposságát, most éppen dízelmotorral.

április 3., 17:03
1,4 millió egynapos autópálya-matrica kelt el 9 hónap alatt
  • Sajtóközlemény

1,4 millió egynapos autópálya-matrica kelt el 9 hónap alatt

Boldog szülinapot egynapos autópálya-matrica! Íme a tapasztalatok.

április 3., 08:35
Az F1-es Japán Nagydíj legnagyobb kérdései
  • Közélet

Az F1-es Japán Nagydíj legnagyobb kérdései

Kétség sem férhet hozzá, hogy a Japán Nagydíj legnagyobb kérdése a Lawson helyére érkező Yuki Tsunoda teljesítménye lesz.

április 3., 16:28
Lenyűgöző, nyúlánk kupét és kabriót mutatott a Genesis
  • Hírek

Lenyűgöző, nyúlánk kupét és kabriót mutatott a Genesis

Mindkét pompás vonalú alkotás a Genesis G90-en alapul.

április 4., 11:45
Így néz ki a használtautó-cunami a Dacia hazájában
  • Hírek

Így néz ki a használtautó-cunami a Dacia hazájában

Ömlik a használt autó a szomszédba.

április 4., 12:36
Te adnál 4,5 millát egy sokat futott, vén Civic-ért?
  • Hírek

Te adnál 4,5 millát egy sokat futott, vén Civic-ért?

A 34 éves Civic futásteljesítménye is combos, de azért így se véletlen, hogy valaki egy zsák pénzt adott érte.

április 3., 06:01
Súlyos baleset történt a Forma-1-es Japán Nagydíj szabadedzésén, ezért félbeszakították
  • Hírek

Súlyos baleset történt a Forma-1-es Japán Nagydíj szabadedzésén, ezért félbeszakították

Az Alpine pilótája 260 km/h-nál dobta el a versenyautót.

április 4., 14:58
Szétrúgott egy Cybertruckot, de biztosan megbánta
  • Hírek

Szétrúgott egy Cybertruckot, de biztosan megbánta

A férfi a tulaj szeme láttára abuzálta a Teslát, végül a Cybertruck kamerái buktatták le.

április 4., 14:09
A Teslát másolja a Hyundai, de ezzel mind jól járunk
  • Hírek

A Teslát másolja a Hyundai, de ezzel mind jól járunk

Az első ezzel szerelt modellek 2026 második negyedévében érkeznek.

április 3., 07:31
10 milliós „olcsó” autók tárháza
  • Égéstér

10 milliós „olcsó” autók tárháza

A Hyundai Inster, a Dacia Bigster és várhatóan az elektomos Suzuki Vitara is nagyon jó ár/érték arányú autók lesznek, ám ma már ez is 10 milliós, vagy annál magasabb szintet jelent.

április 3., 15:08
Astrával okozott káoszt egy idióta, de végül más autója tört rommá
  • Hírek

Astrával okozott káoszt egy idióta, de végül más autója tört rommá

Láncreakciót indított egy szabálytalan előzés, aminek a végén egy vétlen sofőr Volkswagenje tört bucira.

április 3., 11:34
A japán gyártók nagyot szívnak az amerikai vámokkal
  • Hírek

A japán gyártók nagyot szívnak az amerikai vámokkal

Főleg a Nissan.

április 3., 13:03
Rátett egy mae gerit a parkoló Puntóra az Audi A6
  • Hírek

Rátett egy mae gerit a parkoló Puntóra az Audi A6

Nem tudjuk, hogy mi járhatott az Audi sofőrjének a fejében.

április 3., 09:05
A Halálos Iramban egyik leghülyébb jelenetének eredetileg volt értelme, de átírták
  • Hírek

A Halálos Iramban egyik leghülyébb jelenetének eredetileg volt értelme, de átírták

2JZ motor egy MK4-es Suprában?! Na ne!!!!!!44NÉGY!!!

április 3., 10:27
Még furcsább, megosztóbb a frissített Hyundai Ioniq 6
  • Hírek

Még furcsább, megosztóbb a frissített Hyundai Ioniq 6

Bemutatták az új Ioniq 6-ot, de a műszaki részletek még váratnak magukra.

április 3., 10:40
Összefogás: az eddigi legnagyobb töltőhálózat épül Európában
  • Hírek

Összefogás: az eddigi legnagyobb töltőhálózat épül Európában

A tervek szerint 1700 új töltő épülne, összesen 11 ezer töltőponttal, Európa 25 országában.

április 3., 14:04
Skoda Elroq RS bemutató
  • Hírek

Skoda Elroq RS bemutató

április 3., 17:09
Icon EV Bronco
  • Hírek

Icon EV Bronco

április 4., 08:18
Cupra Terramar 1.5 TSI DSG – 2025.
  • Tesztek

Cupra Terramar 1.5 TSI DSG – 2025.

április 3., 13:50
Hyundai Ioniq 6 FL
  • Hírek

Hyundai Ioniq 6 FL

április 3., 09:21