Hová tűnt Clouseau felügyelő akcentusa?!

2009.01.09. 01:20

Adatlap Citroën C5 Dynamique - 2007

  • 1997 cm3-es,soros 4 hengeres dízel
  • 136 LE @ 4000 rpm
  • 320 Nm @ 2000 rpm
  • 6 seb. kézi
  • Gyorsulás 0-100 km/h-ra:
    10.6 másodperc
  • Végsebesség:
    204 km/h
  • Kombinált fogyasztás:
    6.0 l/100km
  • Városi fogyasztás:
    7.9 l/100km
  • Országúti fogyasztás:
    4.9 l/100km
  • 6 190 000 Ft

A francia sajtóanyagban az új rugózási szisztéma az elegáns suspension métallique (ejtsd: szüszpanszion metallik) néven fut, mintha egy másik galaxisból küldték volna ennek a szofisztikált izének a terveit, amit egyébként úgy hívunk: tekercsrugó. Talán szégyellik, hogy ilyen pórias dolgot szerelnek egy Citroënbe. Ehhez képest a CX óta nem vezettem ennyire jó, bizalomgerjesztő és kényelmes Citroënt.

De ezt nem tudtam előre. Féltem is, hogy olyan lesz a C5 a repülőszőnyeg-rugózás nélkül, mint az újraszinkronizált Rózsaszín Párducban a francia akcentus nélkül beszélő Clouseau felügyelő: szánalmas és érdektelen. A germános formák ráerősítettek a félelemre, hiszen a C5-ösön felsejlenek egy-két német prémiumlimuzin vonásai. Aztán kicsit megnyugodtam. Ha egy kicsit alulról nézzük, úgy, hogy már nem látszik kacsafarokszerű feneke, feltűnik a CX és a C6 tetőíve. És ekkor kezdtem elhinni, hogy ez mégis egy Citroën, nem pedig egy C4 orrú Audi.

Viszont megpróbáltam úgy közelíteni ehhez a C5-öshöz, hogy csak a végeredményt lássam. Hogy ne hiányoljam a szintszabályzás gombjait. Mert a hidropneumatika hiánya felett nehéz volt napirendre térnem. Nem azért, mert a világ legjobb rugózásának tartom, hiszen, mint mindennek, ennek is vannak előnyei meg hátrányai. Mégis, ez olyan műszaki érdekesség, amely nélkül szegényebb lenne az autók világa. És persze néhány Citroën-szerelő.

Az első limuzin új C5 tesztautó után nem volt meglepetés az autó mérete, azért megemlíteném: a bálnaként emlegetett régi C5 kívül kisebb, még ha ezt új formája kiválóan leplezi is. Hátul el lehet férni − ha nem a homo maximus TC-s etalonját, Balázs Viktort akarja messzire vinni az ember −, az átlagos felnőtteknek csak az jelent problémát, hogy beszálláskor a lábfejüket bejátsszák az első ülés alá.

Visszalépést a csomagtartónál lehet észlelni: ha van pótkereke a C5-nek, csak 439 literes. És a C5 nem ötajtós, hanem négy, óriási ívelt vasak tartják a fedelet, amelynek burkolata oldalanként leszed tíz-tíz centit a szélességből. Ez a C5 limuzin legnagyobb hátránya: korábban a csomagtartó is nagyobb volt, ráadásul az ötödik ajtón át be lehetett pakolni. Ma csupán a 407 literes Peugeot 407-est veri ezzel a mérettel, a többi hasonló limuzin (Mondeo, Passat, Accord, Avensis, Mazda6 és a többiek) közelebb jár az ötszázhoz. Ha nem felette. Aki tehát a régi C5 értékeit keresi, annak ma a C5 kombi jelenti a megoldást, nem a limuzin.

Viszont ha beindítjuk, nem egy germán világ köszönt ránk. Egyrészt olyan hagyományos slusszkulcs van a C5-höz, amilyen a jobban felszerelt Xsarákhoz volt pár éve, ami ugyan ciki, viszont tutira működik. Másrészt a kétliteres HDI olyan csendes, hogy az hihetetlen. És nem csak az utastérben, hanem kifelé is kulturált a hangja, feltűnő a kontraszt a szintén most tesztelt Opel Insignia 160 lóerős traktorhangú dízele mellett.

A helyzet menet közben sem változik, a motor még padlógázon gyorsítva is halk, bár nem egy zizegő hibrid Lexus, azt azért fojtva hallani, hogy dízel. De ennyi. Ráadásul a motort úgy lőtték össze a váltóval, hogy egyáltalán nem akar lefulladni elinduláskor, másrészt hihetetlen kis fordulaton is tűri, hogy felkapcsoljunk. Így például hatvannál zokszó és vibráció nélkül elgyorsít hatodikban, míg manapság a kétliteres dízelek inkább hetventől tudják ugyanezt. És ez az összefüggés minden egyes fokozatnál él, vagyis nagyjából tíz km/órával kisebb sebességnél lehet felkapcsolni, illetve lényegesen később kell visszagangolni.

Az viszont tény, hogy nem olyan vadóc felül a HDi, mint például a PD TDI-k voltak, de ennek lényegesen kisebb a jelentősége, így is nagyon fölényes és rugalmas autópályán. Ráadásul az 1,6 tonnás kocsi jól gyorsul, százra 10,6 másodperc alatt. A váltó egészen pontos, viszont hidegen az egyest-kettest nehezen veszi. Apropó hideg: most, a mínusz pár fokos reggeleken meglepően hamar fűtött a C5, ennek ellenére a hűtővíz és az olaj elég későn érte el az üzemi hőfokot. De erről legalább értesültem, mert mindkettőt mutatta a műszer, ami ritkaság. És remek fogyasztási értékeket is láthat az ember a számítógépen, amivel végül decire egyező átlagot produkált az autó: 6,9 pályán, országúton és városban, vegyesen. Úgy tűnt, hogy városi forgalomban sem megy 7,5 fölé az átlag, szóval le a kalappal a kétliteres HDi előtt.

És ehhez a nyugodt motorhoz jött az acélrugókomfort. Mert a Citroën rájött, hogy így is lehet. Ráadásul nem fogyaszt. Lapozzon!

Totalcar értékelés - Citroën C5 Dynamique - 2007

8
TC

Kellemes autó, nyugodt, tempós autózáshoz, a rossz és a jó utakkal kompatibilis futóművel, kiváló fogyasztással, csendes utastérrel, ám kis csomagtartóval. Reméljük, megbízható lesz.

Az oldalról ajánljuk

Radikális szigorítás: évente kéne szigorított műszaki vizsgára vinni a 10 évnél öregebb autókat
  • Hírek

Radikális szigorítás: évente kéne szigorított műszaki vizsgára vinni a 10 évnél öregebb autókat

Az Európai Bizottság szerint a régebbi járművek gyakrabban hibásodnak meg, ezért több balesetet okozhatnak.

április 25., 07:14
7 millás, elektromos pickuppal támad az Amazon vezére
  • Hírek

7 millás, elektromos pickuppal támad az Amazon vezére

A pickupon túl lesz kabrió, SUV és furgon is. A legolcsóbb kivitelek annyira fapadosak, hogy még elektromos ablak sincs bennük.

április 25., 09:58
Pápá fékpedál: felvizeznék a szabályokat az önvezetés érdekében
  • Hírek

Pápá fékpedál: felvizeznék a szabályokat az önvezetés érdekében

A visszapillantó is áldozattá válhat.

április 25., 12:44
A Sanghaji Autószalon képeken
  • Technika

A Sanghaji Autószalon képeken

Képgyűjteménnyel jelentkezünk a helyszínről.

április 25., 13:20
Megvan, mikor érkeznek Magyarországra az első kínai Chery modellek
  • Hírek

Megvan, mikor érkeznek Magyarországra az első kínai Chery modellek

Folytatódik az offenzíva: a kínai Chery több új modellt hoz Magyarországra. Itt vannak a típusok és a dátumok.

április 25., 13:16
Piszkosul drága a Ford csúcs luxuspickupja, de okkal
  • Hírek

Piszkosul drága a Ford csúcs luxuspickupja, de okkal

Amerikában nagy adag szolgáltatás is jár az extrák mellé.

április 25., 08:40
Mazochizmus extra: itt egy nő, aki a Smartjában lakik (ami egy pici ForTwo)
  • Hírek

Mazochizmus extra: itt egy nő, aki a Smartjában lakik (ami egy pici ForTwo)

Nem, nincs benne fürdőszoba, és igen, saját döntés alapján csinálja. Eddig összesen 14 hónapja.

2 órája
Ütős újdonsággal csapna oda a Teslának a Volkswagen
  • Hírek

Ütős újdonsággal csapna oda a Teslának a Volkswagen

Uberes robotaxi lehet az ID. Buzzból.

április 25., 11:17
Friss dizájnnal érkezik a vadiúj Lexus ES, és szögletesebb, mint valaha
  • Hírek

Friss dizájnnal érkezik a vadiúj Lexus ES, és szögletesebb, mint valaha

Változott a fazon, merőben újszerű a beltér és még a Predator-arc is ment a levesbe.

április 24., 06:04
Kvíz: Hány elfeledett és kevéssé ismert autómárka emblémáját tudod felismerni?
  • Belsőség

Kvíz: Hány elfeledett és kevéssé ismert autómárka emblémáját tudod felismerni?

A történelem során rengeteg olyan márka született, amik vagy eleve nem vívtak ki maguknak globális ismertséget, vagy az idők során feledésbe merültek.

április 25., 15:47
Három kamion ütközött az M15-ös autópályán
  • Hírek

Három kamion ütközött az M15-ös autópályán

A helyszínre mentő is érkezett. A karambol miatt az érintett szakaszon forgalmi akadályra kell számítani.

április 24., 06:53
A Nissan a történelme legnagyobb bukójára készül
  • Hírek

A Nissan a történelme legnagyobb bukójára készül

Ezt nehéz lesz pozitívan előadni a befektetőknek.

április 25., 15:32
A Mercedes is beszáll az idióta kormányzásos trendbe
  • Hírek

A Mercedes is beszáll az idióta kormányzásos trendbe

A következő generációs EQS-ben mutatkozhat be az új megoldás, ami más gyártóknál már bukott.

április 25., 06:06
Ebben a városban heti 30 ezer gyorshajtót fognak a traffipaxok, mégsem osztanak bírságokat
  • Hírek

Ebben a városban heti 30 ezer gyorshajtót fognak a traffipaxok, mégsem osztanak bírságokat

Egyelőre csak tesztüzemben vannak a sebességmérő kamerák.

április 24., 06:04
Kigyulladt a félmilliós Renault: érdemes évekig pereskedni a kereskedéssel?
  • Közélet

Kigyulladt a félmilliós Renault: érdemes évekig pereskedni a kereskedéssel?Olvasónk kitartóan küzdött az igazáért, végül nyert ügye lett

Egy szavatossági per nem csak a pénzről szól, itt kérem elvi kérdések forognak kockán! Azokból pedig nem szabad engedni.

április 25., 06:06
Komplett kerti fészert szállított egy férfi a német autópályán
  • Hírek

Komplett kerti fészert szállított egy férfi a német autópályán

Tisztában volt vele, hogy a mutatvánnyal több előírást is megszeg, de azt gondolta, hogy az éj leple alatt észrevétlenül haza tud surranni.

április 25., 06:06
Zokogni fogsz, ha meglátod a Renault 5 Turbo 3E árát
  • Hírek

Zokogni fogsz, ha meglátod a Renault 5 Turbo 3E árát

Hivatalos árat kapott a Renault 5 Turbo 3E, a francia gyártó brutális hot hatch-e.

április 24., 13:44
Nem érdemes menekülni Japánban, ezzel úgyis utolér a rendőrség
  • Hírek

Nem érdemes menekülni Japánban, ezzel úgyis utolér a rendőrség

Az átalakításokkal együtt 25 millió japán jenes (63 millió forint) NSX végsebessége 307 km/h.

április 24., 12:11
Márkakereskedésekből lopott, végül saját magát buktatta le a kerekek réme
  • Hírek

Márkakereskedésekből lopott, végül saját magát buktatta le a kerekek réme

A 22 éves elkövetőt egyszer már majdnem elkapták a rendőrök, de ekkor még nem tudták azonosítani.

április 24., 10:36
Így tarol a BYD: mintha minden második autó Suzuki lenne
  • Hírek

Így tarol a BYD: mintha minden második autó Suzuki lenne

A BYD óriási fölénnyel a kínai autópiac királya, de a kicsi márkák is pörögnek.

április 24., 11:35
Képes visszahozni az Opelbe vetett hitem
  • Tesztek

Képes visszahozni az Opelbe vetett hitemTeszt: Opel Grandland Electric GS

Egy jókora Opel franciás stílussal és ötletekkel, az, hogy elektromos, meg már szinte természetes.

április 24., 16:35
Jófejségből mentenek életet
  • Égéstér

Jófejségből mentenek életet

A heti Égéstér sztárvendége Szécsényi Andris, aki talán minden lett már, csak akasztott ember és autós újságíró nem – utóbbin talán még segíthetünk.

április 24., 14:47
Gerelyrészeg nyírségi orvos zúzott rendőrségi mikrobuszt, hatodszorra vezetett eltiltás alatt
  • Hírek

Gerelyrészeg nyírségi orvos zúzott rendőrségi mikrobuszt, hatodszorra vezetett eltiltás alatt

Az intézkedő rendőr is csak azért úszta meg, mert visszaugrott a rohamkocsiba.

április 24., 13:58
Slate Auto Pickup
  • Hírek

Slate Auto Pickup

április 25., 09:00
Chery Himla - Ákos
  • Hírek

Chery Himla - Ákos

április 25., 13:23
Honda GT-k
  • Hírek

Honda GT-k

április 25., 15:19
Érdekes Skyline-ok - Második rész
  • Szerelem

Érdekes Skyline-ok - Második rész

április 24., 21:23
Nyírségi O.J.
  • Hírek

Nyírségi O.J.

április 24., 13:51
Mercedes Steer By Wire
  • Hírek

Mercedes Steer By Wire

április 24., 15:21