A francia sajtóanyagban az új rugózási szisztéma az elegáns suspension métallique (ejtsd: szüszpanszion metallik) néven fut, mintha egy másik galaxisból küldték volna ennek a szofisztikált izének a terveit, amit egyébként úgy hívunk: tekercsrugó. Talán szégyellik, hogy ilyen pórias dolgot szerelnek egy Citroënbe. Ehhez képest a CX óta nem vezettem ennyire jó, bizalomgerjesztő és kényelmes Citroënt.
De ezt nem tudtam előre. Féltem is, hogy olyan lesz a C5 a repülőszőnyeg-rugózás nélkül, mint az újraszinkronizált Rózsaszín Párducban a francia akcentus nélkül beszélő Clouseau felügyelő: szánalmas és érdektelen. A germános formák ráerősítettek a félelemre, hiszen a C5-ösön felsejlenek egy-két német prémiumlimuzin vonásai. Aztán kicsit megnyugodtam. Ha egy kicsit alulról nézzük, úgy, hogy már nem látszik kacsafarokszerű feneke, feltűnik a CX és a C6 tetőíve. És ekkor kezdtem elhinni, hogy ez mégis egy Citroën, nem pedig egy C4 orrú Audi.
Viszont megpróbáltam úgy közelíteni ehhez a C5-öshöz, hogy csak a végeredményt lássam. Hogy ne hiányoljam a szintszabályzás gombjait. Mert a hidropneumatika hiánya felett nehéz volt napirendre térnem. Nem azért, mert a világ legjobb rugózásának tartom, hiszen, mint mindennek, ennek is vannak előnyei meg hátrányai. Mégis, ez olyan műszaki érdekesség, amely nélkül szegényebb lenne az autók világa. És persze néhány Citroën-szerelő.
Az első limuzin új C5 tesztautó után nem volt meglepetés az autó mérete, azért megemlíteném: a bálnaként emlegetett régi C5 kívül kisebb, még ha ezt új formája kiválóan leplezi is. Hátul el lehet férni − ha nem a homo maximus TC-s etalonját, Balázs Viktort akarja messzire vinni az ember −, az átlagos felnőtteknek csak az jelent problémát, hogy beszálláskor a lábfejüket bejátsszák az első ülés alá.
Visszalépést a csomagtartónál lehet észlelni: ha van pótkereke a C5-nek, csak 439 literes. És a C5 nem ötajtós, hanem négy, óriási ívelt vasak tartják a fedelet, amelynek burkolata oldalanként leszed tíz-tíz centit a szélességből. Ez a C5 limuzin legnagyobb hátránya: korábban a csomagtartó is nagyobb volt, ráadásul az ötödik ajtón át be lehetett pakolni. Ma csupán a 407 literes Peugeot 407-est veri ezzel a mérettel, a többi hasonló limuzin (Mondeo, Passat, Accord, Avensis, Mazda6 és a többiek) közelebb jár az ötszázhoz. Ha nem felette. Aki tehát a régi C5 értékeit keresi, annak ma a C5 kombi jelenti a megoldást, nem a limuzin.
Viszont ha beindítjuk, nem egy germán világ köszönt ránk. Egyrészt olyan hagyományos slusszkulcs van a C5-höz, amilyen a jobban felszerelt Xsarákhoz volt pár éve, ami ugyan ciki, viszont tutira működik. Másrészt a kétliteres HDI olyan csendes, hogy az hihetetlen. És nem csak az utastérben, hanem kifelé is kulturált a hangja, feltűnő a kontraszt a szintén most tesztelt Opel Insignia 160 lóerős traktorhangú dízele mellett.
A helyzet menet közben sem változik, a motor még padlógázon gyorsítva is halk, bár nem egy zizegő hibrid Lexus, azt azért fojtva hallani, hogy dízel. De ennyi. Ráadásul a motort úgy lőtték össze a váltóval, hogy egyáltalán nem akar lefulladni elinduláskor, másrészt hihetetlen kis fordulaton is tűri, hogy felkapcsoljunk. Így például hatvannál zokszó és vibráció nélkül elgyorsít hatodikban, míg manapság a kétliteres dízelek inkább hetventől tudják ugyanezt. És ez az összefüggés minden egyes fokozatnál él, vagyis nagyjából tíz km/órával kisebb sebességnél lehet felkapcsolni, illetve lényegesen később kell visszagangolni.
Az viszont tény, hogy nem olyan vadóc felül a HDi, mint például a PD TDI-k voltak, de ennek lényegesen kisebb a jelentősége, így is nagyon fölényes és rugalmas autópályán. Ráadásul az 1,6 tonnás kocsi jól gyorsul, százra 10,6 másodperc alatt. A váltó egészen pontos, viszont hidegen az egyest-kettest nehezen veszi. Apropó hideg: most, a mínusz pár fokos reggeleken meglepően hamar fűtött a C5, ennek ellenére a hűtővíz és az olaj elég későn érte el az üzemi hőfokot. De erről legalább értesültem, mert mindkettőt mutatta a műszer, ami ritkaság. És remek fogyasztási értékeket is láthat az ember a számítógépen, amivel végül decire egyező átlagot produkált az autó: 6,9 pályán, országúton és városban, vegyesen. Úgy tűnt, hogy városi forgalomban sem megy 7,5 fölé az átlag, szóval le a kalappal a kétliteres HDi előtt.
És ehhez a nyugodt motorhoz jött az acélrugókomfort. Mert a Citroën rájött, hogy így is lehet. Ráadásul nem fogyaszt. Lapozzon!

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Radikális szigorítás: évente kéne szigorított műszaki vizsgára vinni a 10 évnél öregebb autókat
Az Európai Bizottság szerint a régebbi járművek gyakrabban hibásodnak meg, ezért több balesetet okozhatnak.
- Hírek
7 millás, elektromos pickuppal támad az Amazon vezére
A pickupon túl lesz kabrió, SUV és furgon is. A legolcsóbb kivitelek annyira fapadosak, hogy még elektromos ablak sincs bennük.
- Hírek
Pápá fékpedál: felvizeznék a szabályokat az önvezetés érdekében
A visszapillantó is áldozattá válhat.
- Hírek
Megvan, mikor érkeznek Magyarországra az első kínai Chery modellek
Folytatódik az offenzíva: a kínai Chery több új modellt hoz Magyarországra. Itt vannak a típusok és a dátumok.
- Hírek
Piszkosul drága a Ford csúcs luxuspickupja, de okkal
Amerikában nagy adag szolgáltatás is jár az extrák mellé.
- Hírek
Mazochizmus extra: itt egy nő, aki a Smartjában lakik (ami egy pici ForTwo)
Nem, nincs benne fürdőszoba, és igen, saját döntés alapján csinálja. Eddig összesen 14 hónapja.
- Hírek
Ütős újdonsággal csapna oda a Teslának a Volkswagen
Uberes robotaxi lehet az ID. Buzzból.
- Hírek
Friss dizájnnal érkezik a vadiúj Lexus ES, és szögletesebb, mint valaha
Változott a fazon, merőben újszerű a beltér és még a Predator-arc is ment a levesbe.
- Belsőség
Kvíz: Hány elfeledett és kevéssé ismert autómárka emblémáját tudod felismerni?
A történelem során rengeteg olyan márka született, amik vagy eleve nem vívtak ki maguknak globális ismertséget, vagy az idők során feledésbe merültek.
- Hírek
Három kamion ütközött az M15-ös autópályán
A helyszínre mentő is érkezett. A karambol miatt az érintett szakaszon forgalmi akadályra kell számítani.
- Hírek
A Nissan a történelme legnagyobb bukójára készül
Ezt nehéz lesz pozitívan előadni a befektetőknek.
- Hírek
A Mercedes is beszáll az idióta kormányzásos trendbe
A következő generációs EQS-ben mutatkozhat be az új megoldás, ami más gyártóknál már bukott.
- Hírek
Ebben a városban heti 30 ezer gyorshajtót fognak a traffipaxok, mégsem osztanak bírságokat
Egyelőre csak tesztüzemben vannak a sebességmérő kamerák.
- Közélet
Kigyulladt a félmilliós Renault: érdemes évekig pereskedni a kereskedéssel?Olvasónk kitartóan küzdött az igazáért, végül nyert ügye lett
Egy szavatossági per nem csak a pénzről szól, itt kérem elvi kérdések forognak kockán! Azokból pedig nem szabad engedni.
- Hírek
Komplett kerti fészert szállított egy férfi a német autópályán
Tisztában volt vele, hogy a mutatvánnyal több előírást is megszeg, de azt gondolta, hogy az éj leple alatt észrevétlenül haza tud surranni.
- Hírek
Zokogni fogsz, ha meglátod a Renault 5 Turbo 3E árát
Hivatalos árat kapott a Renault 5 Turbo 3E, a francia gyártó brutális hot hatch-e.
- Hírek
Nem érdemes menekülni Japánban, ezzel úgyis utolér a rendőrség
Az átalakításokkal együtt 25 millió japán jenes (63 millió forint) NSX végsebessége 307 km/h.
- Hírek
Márkakereskedésekből lopott, végül saját magát buktatta le a kerekek réme
A 22 éves elkövetőt egyszer már majdnem elkapták a rendőrök, de ekkor még nem tudták azonosítani.
- Hírek
Így tarol a BYD: mintha minden második autó Suzuki lenne
A BYD óriási fölénnyel a kínai autópiac királya, de a kicsi márkák is pörögnek.
- Tesztek
Képes visszahozni az Opelbe vetett hitemTeszt: Opel Grandland Electric GS
Egy jókora Opel franciás stílussal és ötletekkel, az, hogy elektromos, meg már szinte természetes.
- Égéstér
Jófejségből mentenek életet
A heti Égéstér sztárvendége Szécsényi Andris, aki talán minden lett már, csak akasztott ember és autós újságíró nem – utóbbin talán még segíthetünk.
- Hírek
Gerelyrészeg nyírségi orvos zúzott rendőrségi mikrobuszt, hatodszorra vezetett eltiltás alatt
Az intézkedő rendőr is csak azért úszta meg, mert visszaugrott a rohamkocsiba.
