Török Porsche, jugó Ferrari

Használtteszt: Opel Calibra 2.0 16V

2008.12.02. 00:18 Módosítva: 2014.05.12. 14:50

Ültem a teraszon a kávéval, vártam, hogy leülepedjen a zacc. Csörrent a telefon, látom Csikós az – a rohadt életbe, ez pluszmunka lesz. A kedves kolléga hadarva sorolja: Calibra, jaszkari, nyolcszázezer, magazin, rohadt sürgős. Persze, persze, bólogattam a telefonba, majd megcsinálom… Fenébe, ha leszólom a kocsit, kinyírnak a calibránerek.

Álltam Budán, szottyadva a napon. Vártam valami gázos Opelt, egy lemattult vagy cicára pimpelt verdát. Árnyék sehol, a verejték megcsurrant hátamon. A parkoló autósor mögött morogva gurult valami – nagyon alacsonyan a föld fölött, lassan és nyugodtan.

Úristen, ez jól néz ki, döbbentem meg, zavartan dülöngélt bennem a sok előítélet. Bécsi életem emlékei ugrottak be; derékig kikönyöklő törökök, a dübörgő basszusokkal érkező jugó suhancok. Ez meg? Egy más dimenzió: Színe vörösbor, hangja morajlóan fenyegető. Átszabott lámpája, mint a párbajhős összehúzott szeme – muszáj volt meghátrálni.

Az egykor elegánsan sportosra szabott formára mintha kokainmázat húztak volna: varázs és csillogás vette körül. A ráfordított négy milla nem hivalkodó cicakocsit eredményezett, hanem egy tényleg dögös verdát – bárcsak minden Calibra ilyen lenne.

A bordó metálszemcsék csillogása és a beltér vajszínű bőrözése természetesen nem gyári. Az egykori grafitszürke kocsinak ez már a harmadik színe. A felújítás nem csupán a külsőt érintette, az Opelt darabjaira szedték, a rozsdát és a kopásokat eltávolították. A típusnál gyakran előforduló gondokra külön ügyeltek, az ajtózsanér, a tetőablak, a vízcsövek és a tetszőleges helyen felbukkanó korróziós hajlamnak beintettek: a festés alatt egy szinte új autó lapul.

A tízcolos felni miatt úgy terpeszt a verda, mintha kitartott fekvőtámaszban pózolna. A sárvédőíveket kiszélesítették, a lökhárítót hozzáigazították. Mint a gyúrós cimbora bőrrepedései, úgy szakadt meg az autón körben a festés. A kedves tulajdonos mentegetőzött az önhibáján kívüli csúfság miatt, de sajnálni kell őt, nem bírálni: a festőműhelyben történt a hiba. Viccelődve mondtam, hogy túlkondizta magát a kocsi, de szomorúan mutatta az ajtók íveit és az ablakmosó fröcskölőit –ott pironkodott a régi máz.

Megint irány az Opel-nap!

Idén is lesz Opel-nap a Hungaroringen, amely már a negyedik. A Legendák Találkozása teljesen ingyenes, mindössze regisztrálni kell a www.legendak.com oldalon. A május 17-i rendezvényen garantáltan nem fog unatkozni a család egyik tagja sem, a gyerekeket és a hölgyeket is számos, kifejezetten nekik szervezett program várja. Itt lesz az Opel Frankfurtban bemutatott, vadonatúj kupéja, a Monza is, az Opel-tulajdonosok pedig bemutathatják az autóikat. A programot koncertek is színesítik (Irigy Hónaljmirigy, Danics Dóra, Tankcsapda). Részletes program: www.legendak.com

A belső tér sem maradt gyári, mindkét üléssort átbőrözték, szép szegélyekkel és pontos varrásokkal sokat dobtak a hangulattalan, Vectra-szagú német utastéren. A tulaj járműórák számlapjainak készítésével foglalkozik, naná, hogy sajátjának is a legjobbat adta. A bőr színével megegyező tónusok, fehér fények – nappal is dögös, éjszaka pedig rendesen odacsap.

A fekete műszerfal jelenleg átkárpitozásra vár, ha elkészül, optikailag osztályokkal feljebb kerül majd a Calibra. A jelenlegi kétliteres, tizenhat szelepes motor sem marad benn sokáig, a toronymerevítős futóművek közé hamarosan egy turbós blokk kerül. Erre szükség is van, hiszen a motor komoly gondokkal küzd. Annak ellenére, hogy azt sem kerülte el a szorgos kéz munkája, visszafordíthatatlan hibák történtek a belsejében. A kártérítési igény miatt még folyik a vizsgálat, de nagy valószínűséggel az olajba öntött, amúgy márkás adalék volt a hunyó; megváltoztatta az olaj szerkezetét, elégtelen kenéssel téve tönkre a Calibrát.

A próbaúton nem is firtattuk a padlógázt, beteg blokkban nem illik megkeresni a 150 lovat. A sok sufnituning után így is öröm volt egy teljesen egyben levő, nyiszogásmentes és stabil kocsit vezetni. A Koni rugóstagok sportos feszességet adnak; az alulkormányozottság megmaradt, de az ültetés és a széles abroncsok miatt magabiztosan gurul, mint egy tank.

Fotózás közben látni igazán, hogy az egykor Bundesliga-hajú krautoknak tervezett villantóskocsi egy kis ízléssel, sok munkával és pénzzel mivé változhat. A behegesztett kilincsek, a szűkített fényszóró és a ledes, homológ utcai Hella hátsó lámpák apró finomságok ugyan, de komoly karaktert adnak. A vállasságot megteremti a szélesítés – nem lehet belekötni a formájába. A csoportos fotózáskor álltunk mellette Winklerrel: igen, már gyárilag is így kellett volna – hátsó hajtással persze.

Sajnos erre nem volt lehetőség, hisz a padlólemezt az Opel Vectra adta. Négykerékhajtású-változata ugyan létezett, de az legalább akkora kudarc volt, mint a keresztes hadjáratok. A Wayne Cherry által tervezett forma kortalanná vált. A modell renoméját a tulajdonosok cseszték el: ha nem gányolták volna annyian, korrekt emléke lenne a kilencvenes éveknek. 1989-től 1997-ig gyártották, az Opel történetének talán legjobb, Cd 0,26-os légellenállási tényezőjű karosszériájával. Volt 2.0-s nyolc szeleppel, 16 szeleppel, turbót is kapott a blokk, de kettőfeles V6-os is dorombolt a Calibra motorházteteje alatt.

Elődjének, a Mantának legendás kultuszát sosem tudta megismételni, mondjukhogy-utódja, az Astra Coupé pedig teljesen beleolvadt az Opel máig pityergő jellegtelenségébe. Aki Calibrát akar, vegyen nagy levegőt, túrjon könyékig az internetes fórumokba, vágja be a lehetséges hibák kiskátéját. Az eladó autók zöme hétszázezer és egymillió forint közötti áron van kint, de szinte biztos, hogy mindre ráköltötték már a két-hárommiliót, vagy akár a négyet is, mint cikkünk autójára. És ha még egy jó állapotban levő „kalit” találunk, akkor is szavatolható a sok alkatrészcsere és külső-belső munka.

Calibrásnak lenni elhivatottság, jó adag exhibicionizmus és türelem változó elegye. Az arányok azonnal meglátszanak az autón. Tesztpéldányukról üvölt a szorgalom és az elhivatottság: na ja, valahogy így kéne ezt.

Mielőtt bármilyen használt autót megvenne, kérdezze le kártörténetét a Totalcar kártörténeti adatbázisban.

Az oldalról ajánljuk

Trump vámtarifái az amerikai autóipart is kegyetlenül megszívatják
  • Hírek

Trump vámtarifái az amerikai autóipart is kegyetlenül megszívatják

Nincs olyan amerikai autó, ami megúszná a vámokat.

április 5., 08:49
Horvát tulajdonba kerülhet a Bugatti
  • Hírek

Horvát tulajdonba kerülhet a Bugatti

A Rimac teljesen felvásárolná a Bugattit.

április 5., 07:01
Áldozattá válhat a Tesla
  • Hírek

Áldozattá válhat a Tesla

Az egyik teslás elemző tart a kínai válaszcsapástól.

11 perce
Brutál gyorsulást és horror árcédulát ígér az Icon restomod Ford Broncója
  • Hírek

Brutál gyorsulást és horror árcédulát ígér az Icon restomod Ford Broncója

A legtöbb katalógusadat kiváló, de ennek megkérik az árát.

április 5., 10:19
Forrest Gump motorolajat keres
  • Olajdoktor

Forrest Gump motorolajat keres

És mert hogy már milliomos voltam, de imádtam füvet nyírni, attól fogva ingyen csináltam.

április 5., 11:23
A BMW áprilisi tréfája a legfájdalmasabb
  • Hírek

A BMW áprilisi tréfája a legfájdalmasabb

Nem jó poén, mert ezeket meg kell csinálniuk.

április 5., 13:10
Most szombaton MűhelyPRN 300. adás élőben!
  • Technika

Most szombaton MűhelyPRN 300. adás élőben!

A 300. részt élő közvetítéssel ünnepeljük, tartsatok velünk!

április 4., 07:33
Az első kapavágás
  • Belsőség

Az első kapavágás

Az ember holtig tanul, csak itt drága a tandíj.

április 4., 17:02
Megjött a Tesla negyedéves eredménye és gyalázatos
  • Hírek

Megjött a Tesla negyedéves eredménye és gyalázatos

Ennél mindenki jobbra számított.

április 4., 06:06
A tárgyiasult modern burzsoázia
  • Tesztek

A tárgyiasult modern burzsoáziaTeszt: Renault Rafale 300 - 2024.

Az autóipar a megszokásokról és a trendekről szól, amelybe a Renault Rafale beleillik, de egy picit mégis más.

április 5., 16:45
Örökölt kabrió hírhedten hitvány motorral - mennyiért szabadulhatok meg tőle?
  • Nepperűző

Örökölt kabrió hírhedten hitvány motorral - mennyiért szabadulhatok meg tőle?

Esztétikailag sérült, eszegeti az olajat, néha kerreg. Sosem adtam el autót, ez mennyit érhet?

április 5., 07:01
Nyert egy 911 GT3 RS-t, részegen rommá törte
  • Hírek

Nyert egy 911 GT3 RS-t, részegen rommá törte

Az új tulaj nem volt okos, így hamar szomorú véget ért a pompás nyereményautó.

április 4., 06:06
6 éves a téligumi, merjem még használni?
  • Gumidoktor

6 éves a téligumi, merjem még használni?

A szett hibátlanul viselkedik, a profilmélysége is rendben, de aggaszt a kora. Használhatom még vagy már kuka?

április 6., 07:09
Verstappené a pole pozíció a Japán Nagydíjon
  • Hírek

Verstappené a pole pozíció a Japán Nagydíjon

Ez pályafutása 41. pole pozíciója.

április 5., 15:27
Alig 40-nel döcögött az autópálya középső sávjában egy fogalmatlan suzukis bácsi
  • Hírek

Alig 40-nel döcögött az autópálya középső sávjában egy fogalmatlan suzukis bácsi

De legalább végig indexelt. Részletkérdés, hogy nem akart sávot váltani.

április 4., 09:38
Pánikszobát kapnak a Tesla-kereskedések az erőszakos ügyfelek és vandálok miatt
  • Hírek

Pánikszobát kapnak a Tesla-kereskedések az erőszakos ügyfelek és vandálok miatt

Így védenék az alkalmazottakat a támadásoktól.

április 4., 08:32
Így néz ki a használtautó-cunami a Dacia hazájában
  • Hírek

Így néz ki a használtautó-cunami a Dacia hazájában

Ömlik a használt autó a szomszédba.

április 4., 12:36
A BYD szerint csak kevés kínai gyártó marad majd Európában
  • Közélet

A BYD szerint csak kevés kínai gyártó marad majd Európában

Elképesztően tartós akkumulátort és villámgyors töltést is ígér a BYD, Szegeden pedig sokkal több készül, mint egy egyszerű gyáregység.

április 4., 16:24
Szétrúgott egy Cybertruckot, de biztosan megbánta
  • Hírek

Szétrúgott egy Cybertruckot, de biztosan megbánta

A férfi a tulaj szeme láttára abuzálta a Teslát, végül a Cybertruck kamerái buktatták le.

április 4., 14:09
Súlyos baleset történt a Forma-1-es Japán Nagydíj szabadedzésén, ezért félbeszakították
  • Hírek

Súlyos baleset történt a Forma-1-es Japán Nagydíj szabadedzésén, ezért félbeszakították

Az Alpine pilótája 260 km/h-nál dobta el a versenyautót.

április 4., 14:58
Lenyűgöző, nyúlánk kupét és kabriót mutatott a Genesis
  • Hírek

Lenyűgöző, nyúlánk kupét és kabriót mutatott a Genesis

Mindkét pompás vonalú alkotás a Genesis G90-en alapul.

április 4., 11:45
Audi Abt RS3-R
  • Hírek

Audi Abt RS3-R

április 5., 14:03
BMW M2 Dakar
  • Hírek

BMW M2 Dakar

április 5., 13:05
BMW M3 Touring GT3 Evo
  • Hírek

BMW M3 Touring GT3 Evo

április 5., 13:06
Renault Austral FL
  • Hírek

Renault Austral FL

április 4., 16:27
Icon EV Bronco
  • Hírek

Icon EV Bronco

április 4., 08:18
BYD Encounter Hungary
  • Közélet

BYD Encounter Hungary

április 4., 15:59
Honda 0 SUV Prototype
  • Hírek

Honda 0 SUV Prototype

április 4., 15:49