Bicikliáron Bamakóba

Használtteszt: Austin Montego Estate 2.0 EFi

2009.01.08. 01:23

Homok és forróság. Szerviz nincs, a kúthálózat esetleges. Afrikát csak bizonyos kocsik viselik el. Mostanában a Toyoták, régebben a Mercedesek, Peugeot-k, Land Rover Defenderek. Ebből okulva Papp Gergely és Horváth Zénó a világ leggyorsabban elfogyó autójával, egy Austin Montegóval indul neki a Budapest−Bamako távnak. Előtte – amíg még működik alapon − teszteltük az autót.

A jó hír: nem esett szét a tesztelés alatt. Sőt, egyetlen szerve sem romlott el, mialatt a fotózással egybekötött próbakört lezavartuk. Pedig alig pár nappal azelőtt állt össze, a vizsgája olyan friss volt, hogy ha kicsit is késik a bennünket igazoltató rendőr órája, simán kamunak hitte volna a papírokat.

Néhány karácsonyi bevásárlásból hazafelé tartó polgár ugyan szörnyethalt ijedtében, amikor megpillantotta, egy-két, kemény szoci időket megért benzinkutas kővé dermedt a látványtól, meg persze előfordult a tipikus, hisztériás rohamot kapó kisded is, de a tesztelés alapvetően eseménytelenül telt. A többség szerintem el se jutott a felismerésig, hogy autót lát. A Montegót egyszerűen nem azonosítja be a kelet-európai agy.

Mi ez az izé?

Kár sok szót fecsérelni a brit autóipar csődjére, legyen elég annyi, hogy a negyvenes-ötvenes-hatvanas évekbeli virágzása után az ország autógyártása gyors pusztulásnak indult a hetvenes években. A nyolcvanas évtized pedig már a fuldokló agóniát jelentette az alig néhány megmaradt, nagyszériás angol márkának. Azokban az autókban pedig nem volt sok köszönet, amiket eltömődött, beteg verejtékmirigyein ekkortájt kiizzadt a brit ipar.

A sok feledhető négykerekű közül, amire elpazaroltak egy csomó, drága acélt, az egyik legkevésbé emlékezetes az Austin Maestro/Montego testvérmodellpáros. 1984-től 1994-ig 569 ezer darabot (MG-variánsokat beleértve) gyártottak ezekből, 436 ezer talált gazdára Nagy-Britanniában. 2006-ra összesen 8988 maradt belőlük arrafelé az utakon. Gyors fogyás? Inkább sebes párolgás, még érzékletesebben éteri elillanás lenne a helyes megfogalmazás.

Pedig amikor a ferdehátú, ötajtós Maestro 1983 márciusában megjelent, nemcsak a British Leyland gyártókonszern, de a média is nagy reményeket fűzött hozzá. A Maestro tágas volt, kényelmes, számtalan újdonságot hozott. Szakítottak az Austin/Morrisnál addig alkalmazott, motor alá épített, közös olajteres váltó elrendezéssel – itt már egymás mellé került a két egység, mint minden orrmotoros, elsőkerék-hajtásos családi kompaktnál. Szériában adták az ötfokozatú váltót, színre fényezték a műanyag lökhárítókat (óriási újdonság volt!), aszimmetrikusan lehetett dönteni a hátsó támlákat, az első övek felső rögzítéspontjának magassága állítható lett. Valódi értékek burjánzottak benne.

A szervizintervallumot 20 ezer kilométerben (egészen pontosan 12 ezer mérföldben, ami 19 300 km-t jelent) határozták meg, akkor, amikor a legtöbb típusnál 10 ezer kilométer volt egy ciklus. És a legnagyobb különlegesség – de ez csak a sportos, kétliteres turbómotorral szerelt, 150 lóerős, MG-emblémás kivitelekbe járt −: a sebességmérő digitálisan mutatott, a fordulatszám-, üzemanyag-, hűtővíz-hőfokkijelzők vákuumcsöves, elektronikus műszerek voltak. Még szintetizált emberi hangon kommunikáló információs rendszert is bevezettek Austinék. Egy cowley-i Űrodüsszeia, esküszöm.

A tesztelők keblükre ölelték a típust. Az addigi, rettenetesen keszekusza, megjósolható csődhöz vezető British Leyland-féle autókínálat tisztulni látszott, a Maestro az új kor egyik fontos, minőségi termékének tűnt. 1984 áprilisában érkezett mellé a vele műszakilag megegyező, de átalakított orr- és farrészű Montego szedán, majd az év októberében a nagy rakterű (tényleg az) kombi, beépített, kihajtható csomagtéri pótülésekkel, automatikus szintszabályzással a hátsó tengelyen.

A Maestro többdarabos műszerfalát addigra sok kritika érte a nyiszorgások miatt, a Montegóé tehát egy darabból készült. Az eladások szárnyaltak… egészen 1985-ig. Addigra az Austin Maxiból átemelt, ősrégi motorral kapcsolatos főtengelycsapágy-kiolvadási problémák, melegindítási gondok kitudódtak a ferdehátú Maestróknál. A vevők ezért a megbízhatóbb Fordok, Vauxhallok, Volkswagenek felé fordították az irányzékot. Pedig ekkor már nyoma sem volt a hisztériára hajlamos űrhajóműszereknek, szabványos, mutatós (ám elektronikusan vezérelt és működtetett) órák vették át a szerepüket. A négyajtós és kombi Montegók pedig már a kezdetektől a sokkal jobb, modern, S-sorozatos blokkokat kapták. És azok a motorok igen korrektek voltak.

Sajnos a sarkos origamiforma penészesnek tűnt abban a korszakban, amikor minden pattanásos kamasz orra a cseppforma Sierrák, Kadettek, Audi 100-asok vezetőoldali ablakát zsírozta kenyőcsösre. Egyszerű a magyarázat – a Maestro/Montego-szériát 1975-ben kezdték tervezni. Viszonylag hamar meglettek a formai skiccek, aztán a BL malmai kicsit lassan őröltek, és mire a szándékból autó lett, már a nyolcvanas évek közepén jártak. Nem véletlen, hogy megdőltek ezek az angolok...

Ennek ellenére az 1989-ben bevezetett, Perkins-dízelmotoros verzió még egész nagyot szólt. A Car magazin tesztjében az azzal szerelt Montegót a legértelmesebb választásnak hozták ki egy összehasonlító tesztben a Citroën BX, a Peugeot 405 és az Audi 80 ellenében. 1990-re azonban a Maestro-Montego már nyugdíjasotthonból szökött, érelmeszesedéses vén kujonnak számított a fényes, áramvonalas, modern autók között. Pláne, hogy megjelent a Honda-segítséges 400-as sorozat is. 1993-ban pedig, a még ma is mutatós 600-as szériával a szomorú, öreg doboz végleg értelmét és létjogosultságát vesztette. A Montego gyártását 1994-ben leállították, a Maestrót még tovább erőltették.

Gyilkos tény 1: a Maestro-gyártósort utolsó halálhörgésként 1995-ben Bulgáriába telepítették, ahol 1996 áprilisáig 2000 példány elkészült a típusból . Ezekből Uruguayba, Argentínába és Macedóniába is exportált a Rodacar nevű cég. Aztán már a bolgároknak is ciki lett.

Gyilkos tény 2: a Maestrót még ma is gyártják Kínában. A gyártási jogokat először az Etsong nevű cég vette meg, amely Toyota-motorokkal készítette a kocsikat, majd 2003-ban a licencet átadta a FAW Auto Worksnek, amely a Maestro hátulját a Montego orrával egyesítve, majd az egészet megfejelve a végtelenül izgalmas Lubao CA 6410-es névvel mérsékelt sikerű típust állított elő. Sőt, ugyanezen cég Jiefang CA 6440 UA néven furgont is készített belőle. 2008-ban a Sichuan Auto Industry vette át a FAW-tól a szerszámokat, és a furgont Yema SQJ6450 néven ismét forgalmazni kezdte. Megint csak egy szép név, a legjobb VAZ-korszakot idézi. Ezek a komcsik vajon gyárilag mind ilyen hülyék?

Feltűnést tehát senki nem kelt egy Montegóval, pláne egy ilyen lepattant, vásározós, Lada kombi festésűvel. De közelebbi vizsgálódásra azért kivált érzelmeket: bármilyen autószerető ember hátán végigfut tőle a jeges hideg. Az angol tömegautóknak régebben volt egy ódon, elegánsosan-barokkosan-edwardiánusosan kedves bája. Fabetét itt, krómkarika ott, a sebmérőn sűrű, precíz, versenyautós műszerskálázás egészen a száztízes végsebességig, Minilite felnik az ódon merev hidas futóművön. És persze mindez kicsit mállófélben. De azért a brit autó, ha ügyetlenül is, de otthonos, ízléses cuccnak látszott, és az összesnek volt pofája.

A Montegónál azonban a tervezők végképp elvesztették az iránytűt. Teljes a formai káosz, egyetlen elemről sem jut eszünkbe semmi, maximum némi idegenkedéssel vegyes rémületet érzünk. Még inkább agyhalált. Pláne így, 22 évesen szomorú az összkép, amikor az idő vasfoga már péppé csócsálta az autó összes elemét.

De az akkortájt készült, azóta csillaggarázsban tartott olcsó autókra jellemző, Grand Canyon-repedésekkel tarkított műszerfalat, kihulló kapcsolókat, feketéből csacsiszürkévé fakult lökhárítókat, ska-együttesként zörgő beltéri elemeket, fogantyúikat és tekerőiket vesztett fogantyúmaradványokat és tekerőcsonkokat nem illik felhoznunk. Mert egy hasonló ridegséggel nevelt azonos korú Citroën, Renault, Fiat, Ford sem sokkal jobb.

Miközben a Bende megkíméltnek mondott BX-ét , a saját, viszonylag jó állapotúnak tartott Pandámat és a nemrégiben tesztelt, a tulaja által imádott Renault Fuego Turbót idézgetem fel, kicsit megenyhülök a Montego ócskasága iránt. Persze egy korabeli Mercedeshez, BMW-hez, Audihoz, talán még Toyotához, Mazdához sem szabad hasonlítgatni, mert azokban nemhogy ilyen 200, de még 500 ezer kilométerek táján is kulturált minden, a hajjajdeszörnyűez ott hétszázezer-egymillió táján kezdődik. De az akkori olcsó átlagautók szintjén mérve az összhatás, mondjuk, tűrhető a Montegónál.

Mielőtt bármilyen használt autót megvenne, kérdezze le kártörténetét a Totalcar kártörténeti adatbázisban.

Az oldalról ajánljuk

Öt új helyszínre telepítenek traffiboxokat Budapesten
  • Hírek

Öt új helyszínre telepítenek traffiboxokat Budapesten

Az önkormányzat célja, hogy 2030-rafelére csökkentse a halálos közlekedési balesetek számát

április 11., 11:11
Három jármű ütközött az Üllői úton, az utat lezárták
  • Hírek

Három jármű ütközött az Üllői úton, az utat lezárták

A fővárosi hivatásos tűzoltók áramtalanítják a járműveket, aki teheti, kerüljön.

április 11., 08:50
Két modelljét is kinyírja a Mercedes
  • Hírek

Két modelljét is kinyírja a Mercedes

Testvérmodellekről van szó: a T osztály és a Citan is megy a levesbe.

55 perce
Elém forró aszfaltot öntsetek!
  • Tesztek

Elém forró aszfaltot öntsetek!Teszt: Kia EV6 e228 RWD GT-Line - 2025.

Ha tetszik az EV6 új arca, és a megnövelt akkukapacitással is elégedett vagy, már csak egyvalamire fogsz vágyni: tükörsima utakra.

április 11., 06:00
A Ford megkezdte az alkudozást
  • Hírek

A Ford megkezdte az alkudozást

A Ford egyrészt szereti Trump vámjait, másrészt a pokolba kívánja őket

április 10., 18:24
Kihajítják a négyhengerest a C 63 AMG-ből
  • Hírek

Kihajítják a négyhengerest a C 63 AMG-ből

Egészen más hajtáslánc várható, de nem biztos, hogy olyan, amire a vevők vágynak.

április 11., 08:03
Majdnem tömegszerencsétlenségbe torkollott egy idős ember rosszulléte
  • Hírek

Majdnem tömegszerencsétlenségbe torkollott egy idős ember rosszulléte

Csoda, hogy senki sem sérült meg.

április 11., 06:00
A BYD lényegében megoldotta a villanyautózás utolsó problémáját
  • Hírek

A BYD lényegében megoldotta a villanyautózás utolsó problémáját

Öt perc alatt 400 kilométer elég lesz?

április 11., 09:59
Ez már az új Hyundai Ioniq modell lehet
  • Hírek

Ez már az új Hyundai Ioniq modell lehet

Lehet, hogy az Ioniq 4, de lehet, hogy nem.

április 11., 07:11
Az F1-es Bahreini Nagydíj legnagyobb kérdései
  • Hírek

Az F1-es Bahreini Nagydíj legnagyobb kérdései

Szinte nem is lehetne nagyobb különbség a múlt hétvégi Japán Nagydíj, valamint a most következő Bahreini Nagydíj között.

április 10., 16:38
A bő ezer lóerős sportautóiról híres Koenigsegg atyja egy GR Yarissal jár a mindennapokban
  • Hírek

A bő ezer lóerős sportautóiról híres Koenigsegg atyja egy GR Yarissal jár a mindennapokban

Korábban egy öreg Mazda MX-5-öt hajtott, amit még az egyetemi évei alatt vásárolt.

április 10., 08:00
Már a Nürburgringen tesztelik az elmúlt évek legszebb BMW-jét
  • Hírek

Már a Nürburgringen tesztelik az elmúlt évek legszebb BMW-jét

Az autót még 2024 májusában mutatták be egy gyönyörű koncepció formájában.

április 10., 06:05
Új átkelőhely nyílt a magyar határon
  • Hírek

Új átkelőhely nyílt a magyar határon

A nagyhódosi átkelőnél személygépjárművel és gyalogosan lehet áthaladni.

április 10., 06:06
Egy férfi fűnyíróval, a másik pedig lovaskocsival ment az autópályára
  • Hírek

Egy férfi fűnyíróval, a másik pedig lovaskocsival ment az autópályára

A szomszédban is vannak furcsa sofőrök.

április 11., 14:10
Fontos mérföldkövet ért el a Tesla akkumulátorgyártásban
  • Hírek

Fontos mérföldkövet ért el a Tesla akkumulátorgyártásban

Sikerült olcsóbbá tenniük az előállítást.

április 11., 11:55
Menőbb külsővel és sok apró finomítással támad a 2025-ös Toyota GR Yaris
  • Hírek

Menőbb külsővel és sok apró finomítással támad a 2025-ös Toyota GR Yaris

A mérnökök elsősorban az aerodinamikán és a vezethetőségen dolgoztak, de a váltót is finomhangolták.

április 11., 13:15
Ezeket vennénk 1 millióért
  • Égéstér

Ezeket vennénk 1 millióért

A fillérekből fenntartható városi minik és a családi használatra is alkalmas kombik, egyterűek mellett hobbi célra is választottunk sportos vagy veteránkorú típusokat.

április 10., 17:42
Egy pillanatnyi kihagyás is elég volt: fejtetőn kötött ki az M0-son
  • Hírek

Egy pillanatnyi kihagyás is elég volt: fejtetőn kötött ki az M0-son

Az esetről videó is készült.

április 10., 10:11
Összefogna Kína az EU-val: örülhetnek az autóvásárlók?
  • Hírek

Összefogna Kína az EU-val: örülhetnek az autóvásárlók?

Ez lenne a válasz az amerikai csapásokra.

április 10., 12:09
Hyundai: Egy-két generáció múlva ismét a fizikai gombok hódítanak az autók beltereiben
  • Hírek

Hyundai: Egy-két generáció múlva ismét a fizikai gombok hódítanak az autók beltereiben

A Hyundai Motor Group formatervezési főnöke szerint ez csak egy átmeneti korszak.

április 10., 15:46
Máris emelkedni kezdtek a használt autók árai az USA-ban
  • Hírek

Máris emelkedni kezdtek a használt autók árai az USA-ban

Valószínű, hogy vámok miatt az árak a kereslettől függetlenül emelkedni fognak.

április 10., 14:46
Bunkert épített egy öreg családi egyterűből, csak egy temus markoló kellett hozzá
  • Hírek

Bunkert épített egy öreg családi egyterűből, csak egy temus markoló kellett hozzá

Ásott egy nagy lyukat a 6000 dolláros markolóval, amit a Temuról rendelt.

április 10., 11:19
Itt az új elektromos Mazda, ami nagy eséllyel Európában is kapható lesz
  • Hírek

Itt az új elektromos Mazda, ami nagy eséllyel Európában is kapható lesz

Az elektromos 6-os után érkezik az elektromos CX-60.

április 10., 13:10
Egy csomó budapesti utat lezárnak a hétvégén
  • Hírek

Egy csomó budapesti utat lezárnak a hétvégén

Térképen mutatjuk, mire számíthatnak az autósok.

április 10., 09:10
XX. Oldtimer Show!
  • Infó

XX. Oldtimer Show!

április 11., 00:02
BYD Thang L és Han L
  • Hírek

BYD Thang L és Han L

április 10., 18:16
2025 Toyota GR Yaris frissítés
  • Hírek

2025 Toyota GR Yaris frissítés

április 11., 11:30
Mazda EZ-60
  • Hírek

Mazda EZ-60

április 10., 10:21
Új álcázott Hyundai
  • Hírek

Új álcázott Hyundai

április 10., 14:43
Neked ajánlott