Állítólag egymillió-hatér’ már van ilyen autó, úgy hívják, Sandero. A Logan után mellbevágó az autószerűsége, ezen már tényleg kicsit úgy fest a Dacia-embléma, mint Stohl Bucin az ajándék Spar-napszemüveg. Egy teljesen épeszű méretű, erősen kopár, de kirívó hibáktól mentes, khm, gépkocsi.
Igen, ez az: gépkocsi. Ha még van, ami kimeríti ezt a fogalmat, akkor az a Dacia. Célszerű, sallangmentes, az érzelmeket a legcsekélyebb mértékben sem felkavaró jármű. Egy Logan kormánya mögött csakis Vörös Október ruhagyárból származó barna zakós, még 1979-ben növesztett, de azóta kissé megőszült barkót viselő, a puha, barnadobozos Szofit szipákoló egyedek képzelhetők el. Elnézést a mackóruhát, kőmosott farmert, avagy élére vasalt barna kordbársonyt viselő loganosoktól, sajnos a Vörös Október Ruhagyár túlreprezentáltsága elnyomja az alternatív daciásokat.
Egy Dacia csomagtartójában nem tescós nejlonzacsik és bandpass-mélyládák röpködnek, ó nem. Plédbe csomagolt szerszámkészlet, kézi pumpa vászonzacsiban, befőttesgumival átkötött izzókészlet, az egész pakk az oldalfalhoz gumipókozott tejesládában lakik. És nini, nem egy gumiragasztó készlet villan meg a láda sarkában? Dehogy, sehol a Tip-Top felirat, saller lesz az…
Mi is az a saller?
Eredetileg a 15. században használt lovagi sisakfajta volt, általában hosszú nyaki résszel. Ez minket, autóbuzikat persze nem érdekel túlságosan. A járműtechnikában a vulkanizáló hatású ragasztók megjelenéséig használták lyukas gumik javítására. A saller egy kis fémdobozka volt, alján gumifolttal, fölötte éghető anyaggal. Némelyik kész sallerpogácsán gyújtólyuk is volt, amit elég volt smirglidarabbal megdörgölni, hogy begyulladjon. Az ember rászorította a gumira a lyuknál a sallert, meggyújtotta, és a hő hatására a javítólap ráolvadt a tömlőre.
Az igazán precíz javításhoz érdemes volt sallerszorítót is használni, ami elvében úgy működött, mint az ácsszorító, csak sokkal kisebb volt. Ezzel nyomta össze a sallert a gumival, biztosabb, egyenletesebb összeolvadást garantálva. A sokat közlekedő tulajok a biciklijük, motorjuk villájára eleve fixen felszereltek egy sallerszorítót, hogy mindig kéznél legyen.
Igazából régi vágású, kevéssel is megelégedő, a világot állandónak vélő, takarékos és pontos kezű embertípus dicséretére szól, hogy ma Daciát vesz. Nem azért, mert a felesleges pazarlás vádja ezzel elkerüli őt, hanem mert észre sem veszi, hogy az autón, amelyet kiszemelt, szőrös talpú embléma virít. Na ja, egy formatervezési szabályokra fittyet hányó, azokba inkább páros lábbal belerúgó autót Dacia-felirattal árusítani, éppen nálunk, több mint dőreség. Nem véletlen, hogy kiváló ár/érték aránya ellenére is rétegjárműnek számít Magyarországon.
Elemzés megvan, két módszer kínálkozik az eladások fellendítésére. Dacia-felirat helyett rá kell tenni a Vasarely-nemiszervet az orrára és a farára, vagy módosítani kell a designt. Előbbinek – ami egyébként garantált keresletnövekedéshez vezetne, nézzék csak meg mi történt a Daewoo-Chevrolet váltásnál – vállalatpolitikai akadályai vannak. Tehát a kocsi külső paneljeihez kellett hozzányúlni. Úgyis jól jött volna egy ferdehátú ötajtós a kínálatban, nos, az nem Logan lett, hanem Sandero.
És a Sandero CAD/CAM rajzai fölött görnyedő sztájlisztokat már nem vágták fültövön nádpácával munkahelyi smasszereik, amikor húzni mertek egy íves vonalat, rittyenteni bátorkodtak egy harmonikus részletegyüttest. Némi bénázás még tetten érhető a Sanderón, de már egész jól néz ki. Van eleje, van hátulja, kicsit még karakteres is, olyan, mint valami gombóc, ami a Renault és a Nissan között félúton elakadt a gyártókonszern torkán.
Persze az a példány nem túl mutatós, amit november végén, az év egyik legsötétebb és legborúsabb hónapjában, ijesztő érzékkel eltalált fekete színben kaptunk tesztelésre. Effektíve semmi nem látszik belőle a fotókon, ezért elnézést is kérünk. Vegyék úgy, hogy ahol a háttérből hiányzik egy nagy, autóformájú folt, abban lenne látható a Sandero. Minden szín közül a metálszürkét utálom a legjobban, és már közel húsz éve így van ez, de esküszöm, az új Dacia még abban is jobban mutatna. Így viszont – pláne színre fújt lökhárítókkal – csak egy fényes brikett-tojás, amiből fényszórók és hátsó lámpák derengenek fel.
Ez az Ambiance egyébként a legrészlettelenebb kivitel. Az Access nevű belépőmodellnek legalább a maszkja, ütközői nyers műanyagok, ha máskor nem, hát a lemenő nap fényében mindez adna kis dinamizmust a csillogásoknak, kapaszkodót a szemnek. A drágább, Laureate-kivitelnél pedig krómozott csík fénylik a hűtőmaszk fölső élén, igaz, annál meg az oldalsó védőcsíkokat fényezik telibe. Pedig higgyék el, lenne a Sanderón részlet bőven.
Szépen emelkedő övvonal (ez az oldalablakok alsó éle), a végén elegáns kanyarral, hatalmas, terpesztő sárvédődudorok, már-már agresszívnak, de minimum dühösnek látszó alsó hűtőmaszk, elegánsan görbülő fölső díszrács, jópofán meghajlított ötödik ajtó – csak mindebből semmi sem látszik. De a kerekek túl picik, a kaszni méteres rugókon csücsül felettük, mint valami légtornász. Tudják jól ott a Renault-tervezőközpontban, hogy a Sanderókat nagyjából harmincszor annyit fogják terepen használni, mint a Land-Rovereket, és vagy ezerszer annyit, mint bármelyik, mai SUV-t.
Egybeolvadás ide vagy oda, a Sanderót egész sokan megnézték az utcán. A többség arcán meglepetést lehetett felfedezni – "Emmeg mi?" Szerintem pont Daciára nagyon kevesen tippeltek. Ha csak a kinézeten és az áron múlnának az eladások, a Sanderónak nyert ügye lenne.
Na de azt mondja meg valaki, megmaradt-e az indexpittyogás? Kiderül, ha továbblapoz.

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
A Ford megkezdte az alkudozást
A Ford egyrészt szereti Trump vámjait, másrészt a pokolba kívánja őket
- Tesztek
Elém forró aszfaltot öntsetek!Teszt: Kia EV6 e228 RWD GT-Line - 2025.
Ha tetszik az EV6 új arca, és a megnövelt akkukapacitással is elégedett vagy, már csak egyvalamire fogsz vágyni: tükörsima utakra.
- Hírek
A BYD lényegében megoldotta a villanyautózás utolsó problémáját
Öt perc alatt 400 kilométer elég lesz?
- Hírek
Három jármű ütközött az Üllői úton, az utat lezárták
A fővárosi hivatásos tűzoltók áramtalanítják a járműveket, aki teheti, kerüljön.
- Hírek
Felrobbant a Camaro motorja, messzire lőtte a géptetőt
A motorháztető kétfelé szakadt, a felső része tizenpár méterrel az autó mellett landolt.
- Hírek
Ez már az új Hyundai Ioniq modell lehet
Lehet, hogy az Ioniq 4, de lehet, hogy nem.
- Hírek
Majdnem tömegszerencsétlenségbe torkollott egy idős ember rosszulléte
Csoda, hogy senki sem sérült meg.
- Hírek
Kihajítják a négyhengerest a C 63 AMG-ből
Egészen más hajtáslánc várható, de nem biztos, hogy olyan, amire a vevők vágynak.
- Hírek
Öt új helyszínre telepítenek traffiboxokat Budapesten
Az önkormányzat célja, hogy 2030-rafelére csökkentse a halálos közlekedési balesetek számát
- Hírek
Már a Nürburgringen tesztelik az elmúlt évek legszebb BMW-jét
Az autót még 2024 májusában mutatták be egy gyönyörű koncepció formájában.
- Égéstér
Ezeket vennénk 1 millióért
A fillérekből fenntartható városi minik és a családi használatra is alkalmas kombik, egyterűek mellett hobbi célra is választottunk sportos vagy veteránkorú típusokat.
- Hírek
Új átkelőhely nyílt a magyar határon
A nagyhódosi átkelőnél személygépjárművel és gyalogosan lehet áthaladni.
- Hírek
Fontos mérföldkövet ért el a Tesla akkumulátorgyártásban
Sikerült olcsóbbá tenniük az előállítást.
- Hírek
Menőbb külsővel és sok apró finomítással támad a 2025-ös Toyota GR Yaris
A mérnökök elsősorban az aerodinamikán és a vezethetőségen dolgoztak, de a váltót is finomhangolták.
- Hírek
Az F1-es Bahreini Nagydíj legnagyobb kérdései
Szinte nem is lehetne nagyobb különbség a múlt hétvégi Japán Nagydíj, valamint a most következő Bahreini Nagydíj között.
- Hírek
A bő ezer lóerős sportautóiról híres Koenigsegg atyja egy GR Yarissal jár a mindennapokban
Korábban egy öreg Mazda MX-5-öt hajtott, amit még az egyetemi évei alatt vásárolt.
- Hírek
Egy férfi fűnyíróval, a másik pedig lovaskocsival ment az autópályára
A szomszédban is vannak furcsa sofőrök.
- Hírek
Hyundai: Egy-két generáció múlva ismét a fizikai gombok hódítanak az autók beltereiben
A Hyundai Motor Group formatervezési főnöke szerint ez csak egy átmeneti korszak.
- Hírek
Bunkert épített egy öreg családi egyterűből, csak egy temus markoló kellett hozzá
Ásott egy nagy lyukat a 6000 dolláros markolóval, amit a Temuról rendelt.
- Hírek
Itt az új elektromos Mazda, ami nagy eséllyel Európában is kapható lesz
Az elektromos 6-os után érkezik az elektromos CX-60.
- Hírek
Egy csomó budapesti utat lezárnak a hétvégén
Térképen mutatjuk, mire számíthatnak az autósok.
- Hírek
Összefogna Kína az EU-val: örülhetnek az autóvásárlók?
Ez lenne a válasz az amerikai csapásokra.
- Hírek
Egy pillanatnyi kihagyás is elég volt: fejtetőn kötött ki az M0-son
Az esetről videó is készült.
- Hírek
Máris emelkedni kezdtek a használt autók árai az USA-ban
Valószínű, hogy vámok miatt az árak a kereslettől függetlenül emelkedni fognak.
