2008.12.05. 02:48

Adatlap Dacia Sandero Ambiance - 2008

  • 1390 cm3-es,soros 4 hengeres benzines
  • 75 LE @ 5500 rpm
  • 112 Nm @ 3000 rpm
  • 5 seb. kézi
  • Gyorsulás 0-100 km/h-ra:
    13.0 másodperc
  • Végsebesség:
    161 km/h
  • Kombinált fogyasztás:
    7.0 l/100km
  • Városi fogyasztás:
    9.6 l/100km
  • Országúti fogyasztás:
    5.4 l/100km
  • 2 150 000 Ft

Állítólag egymillió-hatér’ már van ilyen autó, úgy hívják, Sandero. A Logan után mellbevágó az autószerűsége, ezen már tényleg kicsit úgy fest a Dacia-embléma, mint Stohl Bucin az ajándék Spar-napszemüveg. Egy teljesen épeszű méretű, erősen kopár, de kirívó hibáktól mentes, khm, gépkocsi.

Igen, ez az: gépkocsi. Ha még van, ami kimeríti ezt a fogalmat, akkor az a Dacia. Célszerű, sallangmentes, az érzelmeket a legcsekélyebb mértékben sem felkavaró jármű. Egy Logan kormánya mögött csakis Vörös Október ruhagyárból származó barna zakós, még 1979-ben növesztett, de azóta kissé megőszült barkót viselő, a puha, barnadobozos Szofit szipákoló egyedek képzelhetők el. Elnézést a mackóruhát, kőmosott farmert, avagy élére vasalt barna kordbársonyt viselő loganosoktól, sajnos a Vörös Október Ruhagyár túlreprezentáltsága elnyomja az alternatív daciásokat.

Egy Dacia csomagtartójában nem tescós nejlonzacsik és bandpass-mélyládák röpködnek, ó nem. Plédbe csomagolt szerszámkészlet, kézi pumpa vászonzacsiban, befőttesgumival átkötött izzókészlet, az egész pakk az oldalfalhoz gumipókozott tejesládában lakik. És nini, nem egy gumiragasztó készlet villan meg a láda sarkában? Dehogy, sehol a Tip-Top felirat, saller lesz az…

Mi is az a saller?

Eredetileg a 15. században használt lovagi sisakfajta volt, általában hosszú nyaki résszel. Ez minket, autóbuzikat persze nem érdekel túlságosan. A járműtechnikában a vulkanizáló hatású ragasztók megjelenéséig használták lyukas gumik javítására. A saller egy kis fémdobozka volt, alján gumifolttal, fölötte éghető anyaggal. Némelyik kész sallerpogácsán gyújtólyuk is volt, amit elég volt smirglidarabbal megdörgölni, hogy begyulladjon. Az ember rászorította a gumira a lyuknál a sallert, meggyújtotta, és a hő hatására a javítólap ráolvadt a tömlőre.

Az igazán precíz javításhoz érdemes volt sallerszorítót is használni, ami elvében úgy működött, mint az ácsszorító, csak sokkal kisebb volt. Ezzel nyomta össze a sallert a gumival, biztosabb, egyenletesebb összeolvadást garantálva. A sokat közlekedő tulajok a biciklijük, motorjuk villájára eleve fixen felszereltek egy sallerszorítót, hogy mindig kéznél legyen.

Igazából régi vágású, kevéssel is megelégedő, a világot állandónak vélő, takarékos és pontos kezű embertípus dicséretére szól, hogy ma Daciát vesz. Nem azért, mert a felesleges pazarlás vádja ezzel elkerüli őt, hanem mert észre sem veszi, hogy az autón, amelyet kiszemelt, szőrös talpú embléma virít. Na ja, egy formatervezési szabályokra fittyet hányó, azokba inkább páros lábbal belerúgó autót Dacia-felirattal árusítani, éppen nálunk, több mint dőreség. Nem véletlen, hogy kiváló ár/érték aránya ellenére is rétegjárműnek számít Magyarországon.

Elemzés megvan, két módszer kínálkozik az eladások fellendítésére. Dacia-felirat helyett rá kell tenni a Vasarely-nemiszervet az orrára és a farára, vagy módosítani kell a designt. Előbbinek – ami egyébként garantált keresletnövekedéshez vezetne, nézzék csak meg mi történt a Daewoo-Chevrolet váltásnál – vállalatpolitikai akadályai vannak. Tehát a kocsi külső paneljeihez kellett hozzányúlni. Úgyis jól jött volna egy ferdehátú ötajtós a kínálatban, nos, az nem Logan lett, hanem Sandero.

És a Sandero CAD/CAM rajzai fölött görnyedő sztájlisztokat már nem vágták fültövön nádpácával munkahelyi smasszereik, amikor húzni mertek egy íves vonalat, rittyenteni bátorkodtak egy harmonikus részletegyüttest. Némi bénázás még tetten érhető a Sanderón, de már egész jól néz ki. Van eleje, van hátulja, kicsit még karakteres is, olyan, mint valami gombóc, ami a Renault és a Nissan között félúton elakadt a gyártókonszern torkán.

Persze az a példány nem túl mutatós, amit november végén, az év egyik legsötétebb és legborúsabb hónapjában, ijesztő érzékkel eltalált fekete színben kaptunk tesztelésre. Effektíve semmi nem látszik belőle a fotókon, ezért elnézést is kérünk. Vegyék úgy, hogy ahol a háttérből hiányzik egy nagy, autóformájú folt, abban lenne látható a Sandero. Minden szín közül a metálszürkét utálom a legjobban, és már közel húsz éve így van ez, de esküszöm, az új Dacia még abban is jobban mutatna. Így viszont – pláne színre fújt lökhárítókkal – csak egy fényes brikett-tojás, amiből fényszórók és hátsó lámpák derengenek fel.

Ez az Ambiance egyébként a legrészlettelenebb kivitel. Az Access nevű belépőmodellnek legalább a maszkja, ütközői nyers műanyagok, ha máskor nem, hát a lemenő nap fényében mindez adna kis dinamizmust a csillogásoknak, kapaszkodót a szemnek. A drágább, Laureate-kivitelnél pedig krómozott csík fénylik a hűtőmaszk fölső élén, igaz, annál meg az oldalsó védőcsíkokat fényezik telibe. Pedig higgyék el, lenne a Sanderón részlet bőven.

Szépen emelkedő övvonal (ez az oldalablakok alsó éle), a végén elegáns kanyarral, hatalmas, terpesztő sárvédődudorok, már-már agresszívnak, de minimum dühösnek látszó alsó hűtőmaszk, elegánsan görbülő fölső díszrács, jópofán meghajlított ötödik ajtó – csak mindebből semmi sem látszik. De a kerekek túl picik, a kaszni méteres rugókon csücsül felettük, mint valami légtornász. Tudják jól ott a Renault-tervezőközpontban, hogy a Sanderókat nagyjából harmincszor annyit fogják terepen használni, mint a Land-Rovereket, és vagy ezerszer annyit, mint bármelyik, mai SUV-t.

Egybeolvadás ide vagy oda, a Sanderót egész sokan megnézték az utcán. A többség arcán meglepetést lehetett felfedezni – "Emmeg mi?" Szerintem pont Daciára nagyon kevesen tippeltek. Ha csak a kinézeten és az áron múlnának az eladások, a Sanderónak nyert ügye lenne.

Na de azt mondja meg valaki, megmaradt-e az indexpittyogás? Kiderül, ha továbblapoz.

Totalcar értékelés - Dacia Sandero Ambiance - 2008

9
TC

Nem hiszem, hogy ennyiért van korrektebb ajánlat a piacon. A Sandero tágas, komfortos, tűrhetően megy, keveset eszik, jól működik, és már ki is néz. Csak a zajai furcsák. És megérett az emblémacserére.

Az oldalról ajánljuk

A Ford megkezdte az alkudozást
  • Hírek

A Ford megkezdte az alkudozást

A Ford egyrészt szereti Trump vámjait, másrészt a pokolba kívánja őket

április 10., 18:24
Elém forró aszfaltot öntsetek!
  • Tesztek

Elém forró aszfaltot öntsetek!Teszt: Kia EV6 e228 RWD GT-Line - 2025.

Ha tetszik az EV6 új arca, és a megnövelt akkukapacitással is elégedett vagy, már csak egyvalamire fogsz vágyni: tükörsima utakra.

április 11., 06:00
A BYD lényegében megoldotta a villanyautózás utolsó problémáját
  • Hírek

A BYD lényegében megoldotta a villanyautózás utolsó problémáját

Öt perc alatt 400 kilométer elég lesz?

április 11., 09:59
Három jármű ütközött az Üllői úton, az utat lezárták
  • Hírek

Három jármű ütközött az Üllői úton, az utat lezárták

A fővárosi hivatásos tűzoltók áramtalanítják a járműveket, aki teheti, kerüljön.

április 11., 08:50
Felrobbant a Camaro motorja, messzire lőtte a géptetőt
  • Hírek

Felrobbant a Camaro motorja, messzire lőtte a géptetőt

A motorháztető kétfelé szakadt, a felső része tizenpár méterrel az autó mellett landolt.

23 perce
Ez már az új Hyundai Ioniq modell lehet
  • Hírek

Ez már az új Hyundai Ioniq modell lehet

Lehet, hogy az Ioniq 4, de lehet, hogy nem.

április 11., 07:11
Majdnem tömegszerencsétlenségbe torkollott egy idős ember rosszulléte
  • Hírek

Majdnem tömegszerencsétlenségbe torkollott egy idős ember rosszulléte

Csoda, hogy senki sem sérült meg.

április 11., 06:00
Kihajítják a négyhengerest a C 63 AMG-ből
  • Hírek

Kihajítják a négyhengerest a C 63 AMG-ből

Egészen más hajtáslánc várható, de nem biztos, hogy olyan, amire a vevők vágynak.

április 11., 08:03
Öt új helyszínre telepítenek traffiboxokat Budapesten
  • Hírek

Öt új helyszínre telepítenek traffiboxokat Budapesten

Az önkormányzat célja, hogy 2030-rafelére csökkentse a halálos közlekedési balesetek számát

április 11., 11:11
Már a Nürburgringen tesztelik az elmúlt évek legszebb BMW-jét
  • Hírek

Már a Nürburgringen tesztelik az elmúlt évek legszebb BMW-jét

Az autót még 2024 májusában mutatták be egy gyönyörű koncepció formájában.

április 10., 06:05
Ezeket vennénk 1 millióért
  • Égéstér

Ezeket vennénk 1 millióért

A fillérekből fenntartható városi minik és a családi használatra is alkalmas kombik, egyterűek mellett hobbi célra is választottunk sportos vagy veteránkorú típusokat.

április 10., 17:42
Új átkelőhely nyílt a magyar határon
  • Hírek

Új átkelőhely nyílt a magyar határon

A nagyhódosi átkelőnél személygépjárművel és gyalogosan lehet áthaladni.

április 10., 06:06
Fontos mérföldkövet ért el a Tesla akkumulátorgyártásban
  • Hírek

Fontos mérföldkövet ért el a Tesla akkumulátorgyártásban

Sikerült olcsóbbá tenniük az előállítást.

április 11., 11:55
Menőbb külsővel és sok apró finomítással támad a 2025-ös Toyota GR Yaris
  • Hírek

Menőbb külsővel és sok apró finomítással támad a 2025-ös Toyota GR Yaris

A mérnökök elsősorban az aerodinamikán és a vezethetőségen dolgoztak, de a váltót is finomhangolták.

április 11., 13:15
Az F1-es Bahreini Nagydíj legnagyobb kérdései
  • Hírek

Az F1-es Bahreini Nagydíj legnagyobb kérdései

Szinte nem is lehetne nagyobb különbség a múlt hétvégi Japán Nagydíj, valamint a most következő Bahreini Nagydíj között.

április 10., 16:38
A bő ezer lóerős sportautóiról híres Koenigsegg atyja egy GR Yarissal jár a mindennapokban
  • Hírek

A bő ezer lóerős sportautóiról híres Koenigsegg atyja egy GR Yarissal jár a mindennapokban

Korábban egy öreg Mazda MX-5-öt hajtott, amit még az egyetemi évei alatt vásárolt.

április 10., 08:00
Egy férfi fűnyíróval, a másik pedig lovaskocsival ment az autópályára
  • Hírek

Egy férfi fűnyíróval, a másik pedig lovaskocsival ment az autópályára

A szomszédban is vannak furcsa sofőrök.

április 11., 14:10
Hyundai: Egy-két generáció múlva ismét a fizikai gombok hódítanak az autók beltereiben
  • Hírek

Hyundai: Egy-két generáció múlva ismét a fizikai gombok hódítanak az autók beltereiben

A Hyundai Motor Group formatervezési főnöke szerint ez csak egy átmeneti korszak.

április 10., 15:46
Bunkert épített egy öreg családi egyterűből, csak egy temus markoló kellett hozzá
  • Hírek

Bunkert épített egy öreg családi egyterűből, csak egy temus markoló kellett hozzá

Ásott egy nagy lyukat a 6000 dolláros markolóval, amit a Temuról rendelt.

április 10., 11:19
Itt az új elektromos Mazda, ami nagy eséllyel Európában is kapható lesz
  • Hírek

Itt az új elektromos Mazda, ami nagy eséllyel Európában is kapható lesz

Az elektromos 6-os után érkezik az elektromos CX-60.

április 10., 13:10
Egy csomó budapesti utat lezárnak a hétvégén
  • Hírek

Egy csomó budapesti utat lezárnak a hétvégén

Térképen mutatjuk, mire számíthatnak az autósok.

április 10., 09:10
Összefogna Kína az EU-val: örülhetnek az autóvásárlók?
  • Hírek

Összefogna Kína az EU-val: örülhetnek az autóvásárlók?

Ez lenne a válasz az amerikai csapásokra.

április 10., 12:09
Egy pillanatnyi kihagyás is elég volt: fejtetőn kötött ki az M0-son
  • Hírek

Egy pillanatnyi kihagyás is elég volt: fejtetőn kötött ki az M0-son

Az esetről videó is készült.

április 10., 10:11
Máris emelkedni kezdtek a használt autók árai az USA-ban
  • Hírek

Máris emelkedni kezdtek a használt autók árai az USA-ban

Valószínű, hogy vámok miatt az árak a kereslettől függetlenül emelkedni fognak.

április 10., 14:46
XX. Oldtimer Show!
  • Infó

XX. Oldtimer Show!

április 11., 00:02
BYD Thang L és Han L
  • Hírek

BYD Thang L és Han L

április 10., 18:16
2025 Toyota GR Yaris frissítés
  • Hírek

2025 Toyota GR Yaris frissítés

április 11., 11:30
Mazda EZ-60
  • Hírek

Mazda EZ-60

április 10., 10:21
Új álcázott Hyundai
  • Hírek

Új álcázott Hyundai

április 10., 14:43