A biztonságon is spórol a Dacia
Dacia Sandero (2008)
Ugyan a Sandero akcióban 1 649 000 forinttól indul, s ezzel a piac legolcsóbb autója, viszont a törésteszt eredménye is pocsék. A háromcsillagos értékelést ráadásul a magyar egylégzsákos alapváltozathoz képest feláras (utaslégzsákos) modell érte el.
Tényleg hihetetlen, de a Dacia Sandero Access jelenleg akcióban kínált alapváltozatában mindössze a vezető oldali légzsák széria. És nincs benne pirotechnikai övfeszítő sem. Az utas- és oldallégzsákok valamint az övfeszítő évek óta általános biztonsági extrának számítanak, még az olcsó és kiskategóriás autókban is, de a Sandero biztonságtechnikailag is tökéletesen tesco gazdaságos. Viszont az extrák legalább nem túl drágák, az utasoldali légzsákért 50 ezer forintot, az oldallégzsákokért és az övfeszítőkért pedig 80 ezer forintot számláznak a Dacia kereskedők.
Az Euro NCAP két Sandero töréstesztjét végezte el. Az egyiknek ugyan két első légzsákja volt, de hiányoztak belőle az oldallufik és az övfeszítők. Aztán megismételték a vizsgálatot egy olyan Daciával is, amiben már benne volt ez a Nyugat-Európában Safety Pack néven árult extracsomag is. Az eredmény: alapesetben 3, extrásan 4 csillag. Ma már a kisautók között is általános az öt csillag, ráadásul a Dacia a Renault konszern része, amely igazi Euro NCAP specialistának számít. Összesen 12 modelljük kapott 5 csillagos értékelést, köztük a Sandero kategóriatársai, a Clio III és a Modus is.
Frontális és oldalsó ütközésvédelem | ![]() | ![]() | ![]() | ![]() | ![]() |
Gázolási rizikófaktor | ![]() | ![]() | ![]() | ![]() | |
Gyermekbiztonsági védelem | ![]() | ![]() | ![]() | ![]() | ![]() |
Teszteredmények:
Összesítés: 24
Frontális: 12 Oldalsó: 12 Biztonságiöv-emlékeztető: 0
Gyermekbiztonság: 38
Gyalogosbiztonság: 6
![]() | ![]() | ![]() |
Sérülés esélye a sofőrön frontális ütközés esetén | Sérülés esélye az utason frontális ütközés esetén | Sérülés esélye a sofőrön oldalütközés esetén |
A biztonságot illetően a Dacia másik újkori modelljéhez, a Loganhoz viszonyítva sincs előrelépés, hiszen a 2005-ös teszten ugyanúgy három csillagra értékelték a lépcsőshátú románt, mint a most a Sanderót. Ha valakinek ez vigasztalást jelent, kapható a Daciáknál is gyatrább védelmet nyújtó autó, úgy hívják Chevrolet Aveo. Ez mindössze két csillagot kapott, abból is lehúztak egyet. De lássuk inkább a Sandero kínos haláltusáját.
Tesztjeihez 1.5 dCi motoros Sanderókat választott az Euro NCAP, ezek 1105 kg-ot nyomnak. A videón is jól látszik, hogy a karosszéria strukturális merevségének határait feszegeti egy ilyen erejű frontális ütközés. A tetőlemez kicsit megroggyant, de ami talán ennél is aggasztóbb, az A-oszlop alsó részén elengedett néhány hegesztés. Ennek ellenére a 64 km/órás ütközés még nem jelent túlzott sérülésveszélyt, a légzsákok időben kinyíltak és megfelelően fogták fel az utasok előrelendülő felsőtestét. A feláras övfeszítővel és överőhatárolóval is ellátott modell esetén a mellkas védelme még jobb, mivel ez a biztonsági felszerelés csökkenti a terhelést. Keményebb becsapódás vár a lábakra, amiért pontokat is veszített a román kisautó. A vezető oldalán a kormányoszlop és annak magasságállítója, valamint a műszerfal alsó részét borító kemény műanyagok, míg az utas oldalán a durva plasztikból készített kesztyűtartófedél okozhat sebesüléseket, illetve a légzsáktakaró és. Utóbbi persze nem jelenthet problémát a magyar alapváltozatnál.
Az ütközés következtében a pedálok igen jelentős mértékben mozdultak el a helyükről, a kuplung 120 millimétert jött hátra, az egész egység pedig 67 millimétert csúszott felfelé. Ennek ellenére a sípcsont és a lábfej sérülésveszélyét alacsonynak értékelte az Euro NCAP, a lábtér csökkenését pedig nem túl jelentősnek.
Az oldallégzsák nélküli Sandero oldalütközéskor nem nyújt túlzottan acélos védelmet, különösen a mellkas sérülésveszélye nagy. A Safety Packos modell jobban vizsgázott, bizonyítva, hogy jó találmány az oldallufi. Ha van, jelentősen csökkenti a mellkas terhelését, de jobban védett a hastájék és a medence is. Ezt a modellt már oszloptesztre is érdemesnek ítélte az Euro NCAP, és nem hiába. A Sandero Safety Pack-nak jár érte a maximális két pont, így a felnőtt utasok védelmére a csupasz modell 24 pontjával szemben összesen 31 pontot kapott, ami már négy csillagot ér.
Szerencsére legalább bébicsősznek nagyon lelkiismeretes a Sandero, féltve óvja az apróságokat. A széria Isofix rögzítési helyekhez kapcsolt, Römer márkájú gyermekülésekben mind a másfél, mind a három éves csöppségeket modellező bábuk megfelelő védelemben részesültek, a frontális és az oldalütközések során egyaránt. Csak a figyelmeztető jelzések és a veszélyt jelző feliratok nem elég egyértelmű és hangsúlyos elhelyezése miatt fanyalog az Euro NCAP, mint szinte minden új autó esetén.
A Dacia Sandero unalmas formái, a szürke utcaképbe olvadó vonalai többszörös veszélyt jelentenek az óvatlan gyalogosokra. Egyrészt piszok nehéz észrevenni, hogy vészesen közelít és el fog gázolni. Másrész, ha már megtörtént a baj, akkor sem különösebben kíméletes. A lökhárító és a motorháztető éle annyira gyilkosan kemény, hogy nulla pontot kapott, de a motorházfedél sem fogja fel túl finoman a becsapódó fejeket. A gyalagosvédelem összeértékelésében az elérhető négyből sovány egy csillagot kapott az ötajtós Dacia.

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Brutál gyorsulást és horror árcédulát ígér az Icon restomod Ford Broncója
A legtöbb katalógusadat kiváló, de ennek megkérik az árát.
- Hírek
A BMW áprilisi tréfája a legfájdalmasabb
Nem jó poén, mert ezeket meg kell csinálniuk.
- Hírek
Trump vámtarifái az amerikai autóipart is kegyetlenül megszívatják
Nincs olyan amerikai autó, ami megúszná a vámokat.
- Olajdoktor
Forrest Gump motorolajat keres
És mert hogy már milliomos voltam, de imádtam füvet nyírni, attól fogva ingyen csináltam.
- Hírek
Vadiúj pickupot visz az USA-ba a Kia
Nem a tavaly ősszel bemutatott Tasmant viszik Amerikába: egy teljesen új, tisztán elektromos modell készül.
- Hírek
Kínai és angol technológiával, arab pénzből érkezhet a következő McLaren
Ezzel mindenki jól járna.
- Tesztek
A tárgyiasult modern burzsoáziaTeszt: Renault Rafale 300 - 2024.
Az autóipar a megszokásokról és a trendekről szól, amelybe a Renault Rafale beleillik, de egy picit mégis más.
- Hírek
Nyert egy 911 GT3 RS-t, részegen rommá törte
Az új tulaj nem volt okos, így hamar szomorú véget ért a pompás nyereményautó.
- Hírek
Verstappené a pole pozíció a Japán Nagydíjon
Ez pályafutása 41. pole pozíciója.
- Technika
Most szombaton MűhelyPRN 300. adás élőben!
A 300. részt élő közvetítéssel ünnepeljük, tartsatok velünk!
- Hírek
A Stellantis leépítéssel és gyártásleállítással válaszolt az amerikai vámokra
Gyorsan alkalmazkodnak.
- Nepperűző
Örökölt kabrió hírhedten hitvány motorral - mennyiért szabadulhatok meg tőle?
Esztétikailag sérült, eszegeti az olajat, néha kerreg. Sosem adtam el autót, ez mennyit érhet?
- Hírek
Megjött a Tesla negyedéves eredménye és gyalázatos
Ennél mindenki jobbra számított.
- Gumidoktor
6 éves a téligumi, merjem még használni?
A szett hibátlanul viselkedik, a profilmélysége is rendben, de aggaszt a kora. Használhatom még vagy már kuka?
- Hírek
Lenyűgöző, nyúlánk kupét és kabriót mutatott a Genesis
Mindkét pompás vonalú alkotás a Genesis G90-en alapul.
- Hírek
Így néz ki a használtautó-cunami a Dacia hazájában
Ömlik a használt autó a szomszédba.
- Hírek
Alig 40-nel döcögött az autópálya középső sávjában egy fogalmatlan suzukis bácsi
De legalább végig indexelt. Részletkérdés, hogy nem akart sávot váltani.
- Hírek
Pánikszobát kapnak a Tesla-kereskedések az erőszakos ügyfelek és vandálok miatt
Így védenék az alkalmazottakat a támadásoktól.
- Közélet
A BYD szerint csak kevés kínai gyártó marad majd Európában
Elképesztően tartós akkumulátort és villámgyors töltést is ígér a BYD, Szegeden pedig sokkal több készül, mint egy egyszerű gyáregység.
- Hírek
Szétrúgott egy Cybertruckot, de biztosan megbánta
A férfi a tulaj szeme láttára abuzálta a Teslát, végül a Cybertruck kamerái buktatták le.
- Hírek
Súlyos baleset történt a Forma-1-es Japán Nagydíj szabadedzésén, ezért félbeszakították
Az Alpine pilótája 260 km/h-nál dobta el a versenyautót.
