Előd

Mikroorganizmusokat találtak hatezer méteres magasságban

2009.03.05. 16:05
Igazán extrém helyen találtak életet a coloradói egyetem tudósai: majd hatezer méter magasban, egy andoki vulkán tetején. A mikróbákból álló ökoszisztémát a vulkánból származó gázok látják el az élethez szükséges anyagokkal.

A mikrobákat az Atacama-sivatagban, az argentin és chilei határon található Socompa-vulkán tetején találták, néhány növénnyel egyetemben (ezek többségében mohák). A mikrobák a vulkánból származó vizet, szén-dioxidot és metángázt használják az élethez: gyakorlatilag egészen apró, vulkáni üvegházakban élnek. A kutatás során a tudósok DNS-t vontak ki a talajból, hogy ebből szűrjék ki a mikrobák ezen új csoportját.

Felfedeztek még egy szintén mikroszkopikus méretű atkafajt, mely az eddigi legnagyobb magasságban talált atka. A magasban élő ökoszisztémák még az óceán mélyén található organizmusoknál is szélsőségesebb körülmények között élnek, hiszen hatezer méteres magasságban már igen vékony a légkör és magas az ultraibolya sugárzás (a vulkán tetején a Marséhoz hasonló környezeti feltételek vannak) - adta hírül a LiveSicence.

A kutatás vezetője, Steve Schmidt így nyilatkozott: "Ezek egyedülálló oázisok a hatalmas, terméketlen Atacama-sivatagban. Teljesen új dolgot találtunk, hiszen a tudósok nem szoktak ilyen magasságokban mikroorganizmusok után kutatni. A Földön eddig sehol sem bukkantak még hasonlóra." Nem ez az első fontos felfedezés a vulkánon: 1999-ben három, ötszáz éves mumifikált inka gyermeket találtak itt, mely egyértelmű bizonyíték arra, hogy az ősi inkák valaha a Socompánál jártak.